Kažkaip patraukė prie senųjų Lietuvos keliauninkų. Šįkart - Antanas Poška ir "Judėjos slėniais ir aukštumomis". Pasirinkimas labai paprastas - artėja didžiausia šventė krikščionims ir viena didžiausių švenčių - judėjams, žydams. Teisingiau - tai ta pati šventė, "perėjimas", tik prasmę suteikiame skirtingą - kas išeina iš Egipto vergijos, kas pereina mirtį.
Kodėl renkuosi tarpukario autorius? Negaliu neprisipažinti, kad jie mane žavi. Savitu jumoru, nenumelioruota kalba. Asmeniniu tikrumu to, ką kalba, nesistengiant įtikti kritikams.
Taigi - įspūdžiai iš Jeruzalės, į kurią koncentruojasi visos krikščioniškos šventės.
Poška, Antanas (1903-1992)
Judėjos slėniais ir aukštumomis. - Vilnius : Džiugas, 1996. - 225 p.
JUDĖJOS
KELIAIS
Susitvarkę
dokumentus, iš Tel Avivo per Jafą išvykome į Jeruzalę. Privažiavę pirmą mums
nepažįstamą arabų kaimą ir geležinkelio stotį, manėme, kad paklydome.
nepažįstamą arabų kaimą ir geležinkelio stotį, manėme, kad paklydome.
- Kaip vadinasi ši vieta? - klausėme
sustoję, nes, neturėdami gero Palestinos žemėlapio, tikrai negalėjome
susivokti.
- Čia Ludas. Miestas, kuriame Kristus
susirėmė su fariziejais, nes šeštadienį išgydė ligonį, tardamas: „Kelkis, imk
savo lovą ir eik". Ligonis taip ir padarė: atsikėlęs padėkojo Kristui ir
nuėjo savais keliais, bet tai labai nepatiko šio miesto fariziejams. Jie
pasipiktino, kad Kristus sulaužęs šabą, - išdrožė mums angliškai, matyt,
profesionalus maldininkų vadovas ir atkišo ranką „bakšišui".
Išvažiavę
iš Ludo, vėl atsidūrėme senoviškame miestelyje Ramlėje. Dar iš tolo matyti
didžiulės bažnyčios griuvėsiai. Sustojome ir čia. Vėl mus iš visų pusių apsupo
vadovai, aiškindami, jog Ramlė esanti šventojo Nikodemo ir evangelisto Morkaus
gimtinė, kad Ramlėje Kristus sakęs palyginimą apie kviečius ir rauges, apie
derlingąją žemę ir akmenis, nes Ramlė esanti Judėjos slėnyje ir geriausiai derą
kviečiai Ramlės laukuose.
Vos
už kilometro į rytus, tik kiek aukščiau, Judėjos kalnuose, viešpatauja
akmenys. Netoli Artufo, šalia kelio, kaip skelbia užrašas, - senovės Betšemės
miesto griuvėsiai. Ten ir nuo kelio matyti išverstos didžiulės akmeninės
plytos, kalnuose iškalti urvai ir kadaise stovėjusių kolonų pastoliai bei
ilgos pakopos/iškapotos kalnų šonuose.
Antanas Poška (1903-1992) |
Judėjos
pakalnėse - tik akmenų skeveldros ir trupiniai. Ant viršukalnių nuogi apvaliai
nutrinti akmenys atrodo kaip avių bandos, sugulusios poilsio. Niekur nematyti
jokio med elio, jokios žolelės, visur tik akmenys ir akmenys.
Sustojome
ir žiūrime atgal. Prieš mus - Judėjos slėnis, ne tik senų senovėje, bet ir
dabar svarbi vieta. Tai vienintelis šulinys ir aruodas, iš kurio senovės
karavanai imdavosi vandens ir maisto, keliaudami į Egiptą, Samariją,
Jeruzalę... Iš trijų pusių šį slėnį supa mirtį nešančios dykumos, o iš
ketvirtos - plačioji Viduržemio jūra. Nenuostabu, kad amžiais dėl to slėnio
kariavo filistinai, žydai, amonitai, finikiečiai, anglai, turkai, arabai ir,
matyt, dar ilgai tekės kraujas, nes anglai čia laiko savo įgulą.
Antanas Poška dviračiu apkeliavo Lietuvą, o motociklu 3-4 dešimtmečiuose - Baltijos jūrą |
-
Judėjos slėnis! Atsimeni, Jozuė, Mozės įpėdinis, nebesuspėdamas prie Ramlės
sumušti savo priešų ir bijodamas, kad nakčiai užėjus šie neišsislapstytų po
Judėjos kalnus, kreipėsi į Jehovą, šaukdamas: „Saule, sustok!" Ir saulė
sustojo. Žydai galutinai sumušė savo priešus, - pradėjau aš deklamuoti,
atsiminęs senąsias Šventraščio legendas.
Toliau
kelias, staigiai vingiuodamas, išdžiūvusio upelio vaga kyla aukštyn, kol
pasiekia Judėjos gūbrį. Vaizdas atgyja: kur ne kur tarp akmenų ima rodytis
alyvų medžiai. Ant stačių uolų krantų drėgnesniuose plyšiuose auga erškėčiai.
Šen ir ten žybčioja gėlių žiedeliai, ant kalnagūbrių stūkso iš gelsvo
kalkakmenio pastatyti arabų namai. Taip keistai jie atrodo, jokio žalumo, jokio
įvairumo: krūva akmenų ir tarp jų keletas kailių. Tai ir visas arabų rūmas su
savo baldais ir patogumais. Ant Judėjos kalnų žemės nėra, - vieni akmenys, bet
juose kur ne kur įsirausę alyvų medžiai savo šaknimis graižo uolas ir čiulpia
iš akmenų plyšelių ten subėgusį lietaus vandenį. Kur kelias priartėja prie
upelio, ten bent 800 metrų gylyje matyti užversta akmenimis sausa upelio vaga.
Tarp akmenų krūvų keroja melsvai pilki alyvų medžiai.
Važiuojame
toliau ir stebimės - ar yra kur nors keistesnė ir žiauresnė gamta kaip prie
Emauso miestelio? Čia Rubino
upė perkerta Jafos kelią, ir mes pervažiuojame į antrąją Judėjos kalno pusę.
Ir čia matyti statūs šlaitai. Kai kur pakalnėse puikiai žaliuoja alyvos, auga
žolė ir platus lygus upelis su savo privirtusia didžiulių nudailintų akmenų
vaga atrodo tartum koks platus grįstas kelias, besisukiojąs kalnų
pakriaušėmis.
Tolumoje - Emauso miestas |
Palestinos
gamta nepalyginamai įvairi ir graži. Sunku rasti kitoj vietoj tiek daug
įvairumo ir kontrasto. Į Rubino upelį leidiesi vingių vingiais. Iš viršaus
žiūrint, kelias atrodo kaip maždaug dvylika kartų susirangiusi gyvatė. Tokiu
keliu važiuoti labai pavojinga, bet kartu labai gražu ir nepaprasta. Kol
nusileidi bent kilometrą žemyn, vingiais reikia išsisukioti net vienuolika
kilometrų. Važiuoji, važiuoji ir vis atvažiuoji į tą pačią vietą, vos keletą
metrų nusileidęs žemiau.
Galbūt
Emauso gyventojai arabai visi yra krikščionys, nes tokiame mažame miestelyje
matyti katalikų, protestantų ir graikų bažnyčių. Sustojame
pasiteirauti. Mums papasakojo, kad visos bažnyčios pastatytos toj vietoj, kur
Kristus pasirodęs apaštalams po savo mirties ir apaštalai pažinę Kristų iš
duonos laužymo.
Emauso šventyklos griuvėsiai |
- Matote ten, ant kalno viršūnės tą pilį su
dantytais bokštais? Tai Navat Rama. Ten gimė, gyveno ir pranašavo Senojo
Testamento pranašas Samuelis. Ši pilis daug kartų griauta ir statyta. Ją griovė
egiptiečiai, griovė finikiečiai, žydai, turkai ir kryžeiviai. Tai būdavo
vienintelė kryžeivių atspara, kai šiuos musulmonai išvydavo iš Jeruzalės. O
čia arčiau, žiūrėkite, stovi tas nudžiūvęs figos medis.
- Ar tas, už tų akmenų krūvos, pasviręs į
upę? - pasiteiravau susidomėjęs, kad tokiam stuobriui skiriama tiek daug
dėmesio.
- Taip, tai tas pats, ant kurio Kristus
išalkęs ilgoje kelionėje ieškojo vaisiaus pasistiprinti. Bet neradęs, tarė:
„Visokie augalai, kurie neduoda vaisių, tebūnie prakeikti", - ir nuo tų
žodžių medis nudžiūvo.
Bet
mes ne tiek domėjomės tais senovės dalykais, kurie, rodėsi, tam tikrais
sumetimais susieti su Šventojo Rašto tekstais. Daugiau rūpėjo aplink mus
susirinkusios tamsiaakės Emauso moterys. Jų veidai nedengti, neišrašyti, akys
drąsios, papuošalai labai margi. Juokingiausios - jų suknelės. Tų suknelių
rankovės papuoštos išsiuvinėtais marginiais, o ilgi išsiuvinėjimų galai, tartum
kokie sparnai, prisiūti prie šonų. Krūtinės išsiuvinėtos ornamentais, panašiais
į grandinėles, ir papuoštos dideliais narcizų žiedais. Ant galvos užsirišusios
išsiuvinėtą ir įvairiais baltos, raudonos ir violetinės spalvos raštais
išrašytą skepetą. Nuo kaklo iki pat nugaros per ausis karo virtinė stiklinės
dugno didumo varinių rutuliukų, primenančių senoviškus pinigus/suvertus ant
virvutės. Ant kaktos per pakaušį eina kita virtinė, tik jau suverta iš tikrų
pinigų. Ir tie pinigai suverti ne per viduryje išdurtas skylutes, bet krašte.
Turtingesnės vietoje varinių dėvi sidabrinių ir auksinių pinigų karoliais. Visi
jų drabužiai bei išsiuvinėjimai padaryti iš namie austų ir dažytų vilnonių
siūlų. Ir vyrai, ir moterys jusi plačiomis susuktomis juodo, raudono ar balto
audeklo juostomis, už kurių, kaip mes į kišenes, susikiša visus reikalingus
daiktus; vyrai už juostų užsikiša lenktus arabiškus peilius, kurių perlamutrų
kaulais ir juodais ragais dailinti kotai kyšo pašonėje.
-
O šitoj pusėj matote Sauliaus kalną, - tarė mums aiškintojas, visai
nenujausdamas, kad mes tų jo aiškinimų nesiklausome. - Ten jo tėvas Dovydas,
radęs savo sukilėlį sūnų Saulių kalno oloj bemiegant, jo nenužudė, kaip turėjo
padaryti garbingas žydas niekšui sūnui, išdrįsusiam pakelti prieš savo tėvą
ranką, bet paėmė sūnaus maištininko ietį ir ta ietimi prismeigė prie žemės
miegančio Sauliaus drabužius, kad šis pabudęs žinotų, koks kilniaširdis buvo
jo tėvas ir susipratęs ištaisytų savają klaidą, - kaip iš rašto kalbėjo
mums vadovas.
Senų alyvmedžių sodas Getsemanėje. (Ar ne apie šį kalbama Biblijoje?) |
Toliau,
iškaltas stačiuose šlaituose, kelias leidosi žemyn. Upelio vagoj buvo priaugę
tūkstančiai pilkai melsvais lapais alyvų medžių. Prie pat Jeruzalės vėl teko
lipti aukštyn iš upelio.
ŠVENTAJAME
MIESTE
Pasisukioję
tarp uolų ir skardžių, išlipome ant viršukalnės. Ši viršukalnė nebuvo tokia
skurdi: tarp daugybės nugludintų akmenų augo seni alyvų medžiai, pakelėse
kerojo erškėtrožės. Kai kur per akmenis ir uolas gracingai šoko baletą ožkos
ir bėginėjo avys.
Prasidėjo
miestas. Jafos gatvėje matyti daug naujų namų. Tikriausiai čia kuriasi naujas
žydų priemiestis.
Įvažiavę
į miesto ribas, patekome į asfaltuotą kelią. Namai europietiški, prie mokyklų
sporto aikštelės, visur naujoviški įrengimai; visa tai darė labai švaraus ir
tvarkingo europietiško miesto
įspūdį.
Jafos senamiestis. Miestas minimas senovės Egipto šaltiniuose ir Senajame testamente. Taigi jam - mažiausiai 30 amžių. |
- Kurgi tas Kalvarijos kalnas? Kur tos
bažnyčios? Kur tie
Jeruzalės vartai? - pabudo visos kadaise skaitytos istorijos
ir noras savomis akimis pamatyti tas vietas, kuriose
vyko skaitytieji įvykiai.
Bekalbėdami
privažiavome Jeruzalės senamiestį. Prieš mus išdygo aukšta balta bažnyčia ir
stora siena su bokštais bei vartais, supanti visą senamiestį.
Prie
pat Jafos vartų radome paštą, jame - didžiausius glėbius laiškų ir laikraščių.
- Tai pinigų nėra? - nustebo Matas.
- Ir man nėra, - tariau versdamas laiškus.
- Važiuokim pas Klibanskius, ten nors laiškus paskai-tysime, - pasiūlė Matas.
- Gerai sakai, drožkim.
Mahne
Jahuda - naujas priemiestis Jafos gatvės gale, kuriame gyveno Tel Avive
sutiktasis žydelis Klibanskis. Nuvažiavę randame tik jo žmoną.
Belaukiant
šeimininko, iš žydų universiteto grįžta namų savininko duktė. Susipažįstame.
Ji kalba angliškai.
- Tai jūs, panele, vietinė? Čia gimusi ir
augusi, - teiravosi Matas.
- Ak taip, aš esu „made in Palestina",
- ir ji nusišypsojo savo gražiu veiduku.
Juodos kaip anglis akys bėginėja, kaista,
degina, lūpos virpa, žaidžia žodžiais, ir ji mus tikrai sužavi.
- Juk tai tikra gražuolė, Antanai, tai
perlas!
- Tikra madona, galima gyvą ant altoriaus
pastačius garbinti,
- atkutau ir aš iš savo dievobaimingo susikaupimo.
O
toji madona, valandėlę pranykus, grįžo prie mūsų visame
puikume ir nekaltybėj, atnešdama dvi stiklinėles ir butelį Palestinos
vyno.
- Aš pavaišinsiu savo svečius iš tolimos
šiaurės ir padėkosiu
už malonų ir vaišingą mano tautiečių traktavimą, - tarė
ji, pildydama stiklinaites.
- Ar čia Palestinos vynas? Toks stiprus, -
paklausė paragavęs Matas.
- Taip, tai tas pats, kurį gėrė Kristus.
Jeigu jis nebūtų toks stiprus, Kristus jo nebūtų pavadinęs savo krauju.
Butelis
tuštėjo, mūsų kūno svoris nyko ir mes jautėme nepaprastą lengvumą. Plepėjome.
Apsukrioji Sulamita mokėjo mums rasti gražių žodžių.
- Ar visos Palestinos mergaitės tokios
malonios?
- Malonios... Atminkite, kad esate Juditos
ir Esteros šalyje. Palestinos mergaitės labai pavojingos...
- Ar jūs nesekate musulmonų papročiu ir
nesidengiate veido vaikščiodamos? Mums teko matyti žydes vaikščiojant
uždengtais veidais, - teiravosi Matas.
- Ne tik žydės, bet ir krikščionės dengiasi
veidą, žinoma, tik ten, kur daugiausia gyvena musulmonai. O kaip jūsų krašte
moterys, ar gražios? Gal tokios kaip anglės: ilganosės, žydromis akimis ir be
jokio temperamento bei meilės nuovokos?
- Sunku pasakyti, mūsų mergaitės gyvesnės,
jos daugiau liūdnos, švelniai jautrios ir kartu linksmos.
- O ar pas jus yra blusų? - staiga paklausė
Sulamita.
- Galbūt ir prilindo kur kelionėj. Teko pas
arabus ir prastuose viešbučiuose nakvoti, - aiškinomės susigėdę.
- Yra, bet jau visai baigia nykti...
- O Klibanskis tvirtina, kad visos blusos
kilusios iš Lenkijos ir kad drauge su Lenkijos žydais atkeliavusios į
Palestiną.
Mes
pradėjome kvatotis. Matyt, Klibanskis, pašiepdamas savo žmoną, kuri buvo kilusi
iš Lenkijos, pajuokavo, o Sulamita tą juoką priėmė kaip gryną teisybę.
Klibanskiui
atvykus, buvo paruoštas užkandis su dar stipresniais gėrimais. O Sulamita!
Sulamita mus kaip žarija degino.
- Netupėkit moteriško sijono įsitvėrę. Ar
jau pamiršot, kad
esate žydų sostinėj. Eime apžiūrėti miesto.
Išėjome
į miestą. Priėję Jafos vartus, pasukome į žydų kvartalą, ir čia stogais bei
urvais jie atvedė mus prie senos sinagogos.
- Tai seniausia žydų sinagoga. Vadinasi
Hadisim. Statyta prieš aštuonis šimtus metų toje vietoje, kur gyveno Abraomas.
Jūs eikite į vidų pažiūrėti, o aš čia palauksiu.
- Ar žydų moterys negali į sinagogą įeiti?
- Gali, bet joms skirta atskira vieta ir jos
tuo metu turi būti švarios bei sveikos.
- Be kepurių negalima, - užprotestavo senas,
žila barzda ir ilgomis, į virvę susivijusiomis žandenomis žydas, sinagogos
sargas.
- Bet kad mes jau net nuo Graikijos per visą
Egiptą atvažiavome be kepurių!
- Štai čia vienas žydiškas šlikas yra, bet
antro niekur nesurandu, - susirūpino Klibanskis.
- Tai eikime po vieną, - pasiūliau aš,
norėdamas vienas pasilikti su gražiąja Sulamita.
Jeruzalė - trijų religijų sostinė. Žvilgsnis nuo stogų į krikščioniškas šventyklas |
- Gerai, tai imk šliką ir eik, - atšovė
Matas.
- Tai tu pirma eik arba pasiskolink
Klibanskio kepurę.
- Bet kaip mes vieni į sinagogą eisime,
reikia, kad kas paaiškintų, - spyriausi aš.
- Aš užsidėsiu ant galvos nosinę, - sumanė
Klibanskis.
- Jeigu taip, tai ir aš galiu nosine galvą
apsirišti.
Bet
mano nosinė buvo per maža. Tam reikalui gavau iš Sulamitos šerpelę.
Sinagoga
keturkampė, vidus tamsokas, šviesa į vidų įeina tik pro šoninius langus. Rodosi,
kad esi kažkokiame giliame požemyje.
- Na, kaip patiko? - pasitiko mus
grįžtančius Sulamita.
- Tikrai sena, bet nesuprantu, kodėl ji
tokioj duobėj pastatyta?
Žvilgsnis į mečetes - irgi Jeruzalėje |
- O kaip tos sinagogos niekas nesugriovė?
- Kol saulė tekės ir kol žmonės gyvens, tol
sinagoga stovės ant Siono kalno. Taip yra pranašavę mūsų pranašai, -aiškino
mums Sulamita.
- Ar ir ten sinagoga, - pasiteiravau aš.
- Eime, ten yra labai didelė retenybė. Ta sinagoga priklauso talmudininkų
rabio Johanano Ben Žakai sektai ir vadinasi tuo pat vardu.
Nuėjome.
Įeiname į vidų. Vidus gražiai paveikslais išdažytas, gražių medžio raižinių
pilnas, viduryje virvele aptverta stovi kėdė.
- Žiūrėkit, štai įdomybė. Matot užrašą? -
klausia Klibanskis.
- Matom, bet mes nemokam hebrajiškai
skaityti.
- Čia parašyta: „Zehakisej Šil Ellia Haunavi
zahur latov". Tai reiškia: „Ši kėdė yra Elijo ir jo vardas tebūnie
palaimintas".
Visvien - Jeruzalė - vienintelis žydų religinis centras. Ješivos (religinės mokyklos) mokytojų diskusija |
- Taip, tai pranašo Elijo. Jis dar prieš
pustrečio tūkstančio metų nuo Karmelio kalno pakilo į stratosferą. Jo rekordo
iki šiol dar niekas nesumušė, - šyptelėjo ir Klibanskis.
- Ir aš norėčiau pakilti į stratosferą ir
apžiūrėti Jeruzalę iš viršaus.
- Gerai, lipame iš sinagogos viršaus
pasižvalgyti.
Greit
atsidūrėme kupolo viršuje. Prieš mus atsiskleidė nuostabus
reginys. Senoji Jeruzalė gulėjo tartum kokioj dėžėj, pribarstytoj gelsvų keturkampių
krūvų. Tarp tų keturkampių kyšojo minaretai, blizgėjo kryžiai, dunksojo
kupolai.
Iš
tikrųjų nuostabi ta žydų sostinė su savo psalmėse išgarbintu Siono kalnu, su
išminčiaus Saliamono, poeto Dovydo, gausybės garbingų pranašų ir Izraelio
karalių kapais...
Apžvelgus
Jeruzalės apylinkes, tuojau matyti, kad miestas stovi bent kilometru (918
metrų) aukščiau jūros lygio, kad jį supa nuogos uolos, pliki akmenys, gilūs
slėniai, prarajos ir naujoviški pastatai.
- Matote ten tą didžiulį plotą, su tomis
šventyklomis ir arkomis. Tai Saliamono maldyklos vieta. Dabar ją užėmę
musulmonai. Čia, kur dabar esame, yra Sionas, o ten Morijos kalnas, - aiškino
mums Klibanskis.
- O kurgi tas Kalvarijos kalnas? -
susirūpinau aš.
- Tokio kalno nėra. Matote ten tą iš visų
pusių arkomis apsuptą lėkštą kupolą? Po tuo kupolu yra vieta, kurioj stovėjęs
Kristaus kryžius. Bet ten, kaip matote, nėra jokio kalno, o tik slėnis.
Morijos
kalnas priklauso musulmonams, o Sionas - žydams ir graikams. Kur matote daugybę
bažnyčių, ten gyvena krikščionys: įvairūs europiečių vienuoliai ir
misionieriai. Tas keturkampis bažnyčios bokštas su vienuolynu priklauso
italams, melsvas kupolas su auksu žibančiu kryžium - Abisinijos vienuoliams, o
ten, kur matote prie Jafos vartų su išskėstomis rankomis Kristaus statulą ant
bokšto, prižiūri prancūzų vienuoliai. O čia - Marijos namelio bažnyčia.
- O kokie ten bokštai ant kalno?
- Ten Alyvų kalnas. Tas aukštas, smailus
bokštas - vokiečių kaizerio vila. O tas keturaukštis namas - rusų vienuolynas.
Dabar ten jau nebeleidžiama, nes per paskutinį žemės drebėjimą tie visi namai
ir bokštai suskeldėjo ir bet kada gali griūti; jiems remontuoti pinigų niekas
nebesiunčia.
Tas
žemai baltu mūru aptvertas daržas yra Getsemanės sodas, o balta marmurinė,
aukso bokštais, kryžiais ir grandinėmis žėrinti bažnyčia esą pastatyta toje
vietoje, kur Kristus meldėsi ir kalbėjosi su apaštalais. Bet grįžkime, žemai
mūsų laukia panelė Sulamita.
Grįžome
prie mūsų pirmosios sinagogos; čia žydelis su žandenomis už savo šliką
pareikalavo užmokesčio, o mūsų gražioji Sulamita užsidengė veidą.
Siaurose,
arkomis suramstytose Jeruzalės gatvelėse ir dieną visai maža šviesos, o dabar,
pavakary, buvo visai nejauki prietema.
JERUZALĖS
SENAMIESTYJE
Ir
tikrai nuostabus miestas ta Jeruzalė. Net jeigu jis ir neturėtų religinės
vertės, vis tiek būtų vertas aplankyti.
Svarbiausios judaizmo ir krikščionybės vietos - greta |
Tame
tarsi dėžės sienomis apsuptame plote nėra namų nei gatvių, vien kurmiarausiai ir
skruzdėlynai. Susisiekiama požeminiais urvais, kuriais kaip kokiais laiptais
reikia lipti ant stogo, čia vėl leistis į požemį. Daugybė gatvelių rangosi,
vingiuoja, lenda po pastatytais namais pro šimtus arkų, baigiasi prie kokių
nors namų durų ir vėl prasideda ant tų namų stogo. Eini žmogus ir nežinai, kur
eini; čia, rodos, iš vienos gatvės nusileidai į požemį, o žiūrėk- išėjai į kitą
gatvę, besidriekiančią namų stogais. Rodos, iš gatvės užlipai ant namų stogo, o
čia vėl nauja gatvė tęsiasi tarp namų, pastatytų ant apatinių namų stogo.
Žiūri
ir negali suprasti. Iš gatvelių pusės nėra nei langų, nei durų. Taigi rodosi,
kad eini giliu išraustu grioviu, kurio viršus dažnai sustiprintas arkomis,
tartum tam, kad neužslinktų krantai.
Aišku,
tokiomis gatvėmis tegali pėsčiomis ir lengvai apkrautais asilais keliauti. O
judėjimo niekad netrūksta, tai tikras skruzdėlynas. Čia, žiūrėk, skuba juodu
apsiaustu nuo pakaušio iki kulnų užsidengusi arabė, čia grūdasi trys keturi
asilai su dviem persvertais ant nugarų krepšiais. Čia vėl slenka tingus arabas,
ąpsivyturiavęs galvą turbanu, pritvirtintu dviem juodos vilnonės virvės
lankainiais, ir švaistosi savo ilgo apsiausto skvernais. Čia vėl praskuba
sumodernėjęs vietinis inteligentas lakuotais batais, dryžuotu kaklaraiščiu, melsvu
švarkeliu ir raudonu tarbušiu ant galvos. Jis, norėdamas parodyti savo
išsiauklėjimą, šaukia ant po kojų pasipynusių moterų, asilų, šunų ir
Svarbus pastatas: apačioje - įėjimas į karaliaus Dovydo kapą, viršuje - Paskutinės vakarienės kambarys |
vaikų. Čia
vėl atklega tarbušiuoto, blizgančiomis sagomis kelionių biuro vadovo vedami
juodais akiniais, baltais drabužiais ir didelėmis baltomis skrybėlėmis
amerikiečių ar šiaip Europos dykaduonių turistų būrys, ieškąs tose smirdančiose
lindynėse egzotiškumo. Kartais šmėkšteli juoda, apvalia, į viršų platėjančia
kepure graikų apeigų kunigas, pamaldžiai rožančių vartydamas praslenka
dulkėtomis papėdėmis barškindamas akmenis rausvai gelsva barzdele
pranciškonas... Ir vėl grūdasi asilai, švaistosi arabų apsiaustai, skuba
moterys, zuja šunys ir iki pykinimo gniaužia kvapą smarvė.
- Kurgi tie žmonės skuba, ko jie ten lenda į
tuos tamsius urvus? - neiškenčiau nepaklausęs.
- Eime paskui juos ir pamatysime.
Ir
mes einame. Įlindus į tamsų urvą, prasideda abipus įdubos. Jose ant
paaukštinimų parietę kojas tupi arabai, apsikrovę įvairiausiomis prekėmis. Pro
skylėtas prekyvietės stogo uždangas įeinančioje šviesoje blizga metalu apvytų
siūlų audiniai, žėri nargilės kandikliai, mirguliuoja daugybė ąsočių, puodukų
ir krūvos kitokių molinių žaislelių. Kartais smarkus kvapas skelbia apie
produktų krautuvę. Ten pripilti maišai džiovintų datulių, prikabintos eilės
suvarstytų ant plaušų figų, vitrina apkrauta melionais, pomidorais, arbūzais ir
kitokiomis sodų bei daržų gėrybėmis. Matyti ir mūsų daržovių: salotų, paprastų
ir kekinių kopūstų, rūgštynių, agurkų. Bet smarkusis kvapas veržiasi iš toliau
esančių produktų. Ten ožių kailiuose rūgsta sūris, pasūdytos asilų kailiuose
mirksta alyvos ir prikrauta kitokių Palestinos skanėstų.
Antrame aukšte virš Dovydo kapo - Paskutinės Vakarienės kambarys |
Protarpiais
prieini tokių urvų sankirtą; jos viršų tarsi bažnyčios stogą puošia erdvus
kupolas su spalvotais stiklais šonuose. Ir vėl eini ištisus kilometrus,
nerasdamas šių urvų galo. Kai įsižiūri, matai, kad iš tų didžiųjų urvų dar
eina šimtai mažesnių urvelių, vedą kažkur gilyn - galbūt į privačius namus ar
į toliau nuo urvo esančias parduotuves. Kartais užeini vėl visai naują
kvartalą, kur barška plaktukų garsai. Čia dirbami dešimtimis milijonų po
pasaulį pasklidę Jeruzalės kryželiai, grandinėlės, tekinami iš kaulo, iš
aukso, brangiųjų akmenų, iš Jeruzalės uolų trupinių rožančių karoliukai, dedami
į aukso žiedus margieji brangakmeniai, derinami žvangą ir žvilgą gausingi
rytiečių moterų papuošalai. Čia pat, prie auksakalių kojų, sumesti jų brangūs
dirbiniai. Prieš auksakalius yra viena kita kavinė, kuriose atsisėdę arabai
ramiausiai traukia nargilės dūmus, kliurkindami vandenį, ir ištisomis
valandomis neprasižioja, tartum bijodami išsiimti iš burnos kandiklį.
Pirmą kartą atsidūręs tame tautų mišinyje,
tame kalbų Babelyje,
apkvaišti paveiktas didžiulio kontrasto: aplink Jeruzalę dykuma ir akmenys, o
čia tokia kamšatis, tiek turto!
- Iš ko visi tie žmonės gyvena? Iš kur jie
gauna maisto?
- Visi Jeruzalės gyventojai verčiasi tik iš
turistų ir maldininkų, kurie kasmet lankosi čia milijonais. Jeigu nors vieną
mėnesį sustotų plaukę maldininkai ir turistai, aštuoniasdešimt procentų miesto
gyventojų turėtų išmirti badu.
Jeruzalėje
maistas gabenamas iš derlingųjų Palestinos slėnių asilų ir kuprių karavanais.
Net ir vanduo šventajam miestui pristatomas iš slėniuose esančių šulinių.
Nešėjai jį ožkų kailiuose neša ištisas paras.
EGZOTIŠKAME
JERUZALĖS VIEŠBUTYJE
Išlindę iš prekyviečių labirintų,
atsidūrėme vėl prie Jafos
vartų.
-
Labai gaila, bet negalėsiu jūsų pas save pasikviesti nakvoti. Čia netoli yra
man skolingas už darbą viešbučio savininkas ir aš jums ten rasiu nakvynę, -
pasiūlė Klibanskis.
Dar
už keleto gatvelių, netoli nuo Damasko vartų, išvydome tamsią angą, vedančią į
šiukšliną kiemą. Virš skylės, pro kurią mes įlindome, kabojo skarda su užrašu
anglų, žydų ir arabų kalbomis, bylojanti, jog čia „Hotel Hebron".
Jeruzalė prie Jafos vartų |
Užlipome
į viršų, bet viešbučio savininko neradome. Klibanskis parašė raštelį, kad mums
duotų kambarį jo sąskaita. Laukiamajame susitikome trejetą portugalų
keliauninkų ir pradėjome plepėti. Tik po geros valandos grįžo iš sinagogos viešbučio
šeimininkas ir prasidėjo derybos dėl kambario. Visi kambariai buvo užimti ir
jis, matyt, visai nenorėjo, kad mes pas jį apsistotume. Mes nenusileidome,
sakydami, kad dabar ir kitur sunku gauti nakvynę.
-
Iš kur jūs esate? - pagaliau pasiteiravo viešbučio šeimininkas, permesdamas
mus labai nedraugišku žvilgsniu.
- Iš Lietuvos, - atsakėme jam piktai.
- Tai jūs žmonės iš mano krašto? - paklausė
mus žydelis lietuviškai.
- Ar ir jūs iš Lietuvos? - nustebome.
Jis
visai neatrodė buvęs Lietuvoje, nes turėjo visas Jeruzalės ortodoksų ypatybes:
ilgomis į viršų susivijusiomis žandenomis, šeškine kepure, dryžuotu chalatu ir
kalbėjo angliškai su vietinių žydų akcentu.
- Aš iš Vilkomiro. Jau dvidešimt metų esu
čionai, - atsakė jis, matydamas, kad mes nustebome.
- Ir dar neužmiršote lietuviškai?
- Kas gali užmiršti tą.kalbą, kurios išmokau
Kavarske su mažais vaikais. Aš jos negaliu užmiršti.
Paaiškėjus,
jog esame vieno krašto žmonės, jis tuoj mums rado viešbutyje kambarį ir užkaitė
arbatos.
Ilgai
kalbėjomės, siurbčiodami saldžią arbatą ir valgydami žuvies plokštainį su
saldžiomis bandelėmis. Jis visiškai negalėjo įsivaizduoti to, ką mes jam
pasakojome, Lietuvos valstybė jam buvo visiškai neįmanoma.
Gyviausia vieta mieste - turgus. Nuotraukoje - gatvės turgus |
- Niu, aš norėč pamatyti, kaip lietuvis gali
būti zemskas, koks iš anam gubernatorius. Ministras lietuvis? Iš kur jūs gavot
karalių? Niu, jau karalius tai tikrai kalba tik lenkiškai. Ar ir anas supranta
mužikų kalbą? - negalėjo atsistebėti mūsų šeimininkas.
- Ir valdininkus, ir gubernatorius, ir
ministerius, ir prezidentą mes turim tikrus lietuvius, kalbančius lietuviškai
ir kilusius iš kaimo.
- Niu, tam pati anie nori ir Palestinoj
padaryti. Ale aš netikiu, kad žydelis gali būti ministru.
- O kodėl ne? Juk greit jūs turėsit
Palestinoj žydų valstybę. Turėsit savo ministrus ir galbūt dar kokio Dovydo
veislės karalių.
- Nieko iš tam nebus. Mes neleisime, kad tą
šventą mūsų žemę valdytų visoki bedieviai. Jie valgo visokius nekošer valgius,
jie nebešvenčia subatos, jie vaikšto apsinuoginę kelius. Ui, ui, ui, - susiėmė
galvą mūsų žydelis.
- Tai jūs nekenčiate net savo tautiečių,
kurie čia kuria naują Erez Jisrael?
- Kokie jie tautiečiai! Jie gojai, jokie jie
žydeliai. Gerai arabai daro, kad anuos pjauna. Tokių žydelių mums čia
nereikia. Čia yra šventas miestas, kur važiuoja dori žydeliai iš viso
pasaulio, kad šitam mieste atsigultų, prisisotinę gyvenimo, drauge su savo
prabočiais, pranašais, patriarchais ir karaliais. Bet šitam kalbam galą nebus.
Aš galėčiau jums daug daug pasakyti, bet jau laikas yra gulti. Eikit čia, aš
jums parodysiu, kur jums reikia išeiti, - tarė pasikeldamas žydas.
KETURIOLIKA
KILOMETRŲ JERUZALĖS POŽEMIAIS
Išeidami
vėl turėjome nemaža nemalonumų su mūsų šeimininku, nes vakar, pasitikėdami
Klibanskio rašteliu, nebesiderėjome dėl kainos už viešbutį. Rytą žydelis, tuo
painaudodamas, pateikė mums sąskaitą, kuria reikalavo ne tik po
keturiasdešimt piastrų už viešbutį, bet ir dvidešimt piastrų už lempą. Po ilgų
ginčų sąskaitą sumažino ir atskaitė iš Klibanskio. Bet ir tai, kas liko
mokėti, išėjo mums apie dvylikos litų suma.
Pasiūliau
kartu su portugalais eiti apžiūrėti požemių.
Jeruzalė - piligrimų traukos centras. O Kryžiaus kelias - netgi Jeruzalėje yra išskirtinis |
- Ne į požemius mums reikia vaikščioti, bet
pasirūpinti, kur nakvynę nemokamai gauti, - susirūpino Matas.
- Gerai, gauk. Aš, kol turiu pinigų, neisiu
elgetauti.
- Tai tu ir mokėk, aš daugiau už tave
nebemokėsiu.
- Gerai. O aš vis dėlto noriu pamatyti tuos
požemius.
- Tai kur susitiksime?
- Septintą pas Klibanskius.
Su
portugalais išklydome už miesto ribų ir čia mus vienuoliai, sergstintieji
Marijos kapą, pavaišino skaniais paplotėliais, alyvomis ir sūriu.
Pažvelgus iš toliau, iš karto matyti, kodėl visas Jeruzalės miestas yra pakastas ir išvedžiotas visokių labirintų. Kedrono upelis, pralauždamas viršutinę bent pusantro šimto metrų storio paviršiaus uolą, smenga gilyn per labai trapų smiltainio sluoksnį. Vietomis lietaus, žvėrių, paukščių ir žmonių trinamas bei naikinamas smiltainis byra ir sudaro išsikišusius kalkakmenio klodus. Todėl nenuostabu, kad šia patogia aplinkybe tūkstantmečiais naudojosi žmonės. Patogiausia buvę tame smiltainyje iškalti urvą ir ten laidoti numirėlius. Dar patogiau - apsuptiems svetimos kariuomenės išsikasti po žemėmis išėjimą ir pabėgti. Be to, visa Jeruzalės statybos medžiaga yra imama iš to požeminio smiltainio. Taigi šimtmečiais, kad ir po maža imant, pasidarė po miestu didžiulės tuštumos.
Pažvelgus iš toliau, iš karto matyti, kodėl visas Jeruzalės miestas yra pakastas ir išvedžiotas visokių labirintų. Kedrono upelis, pralauždamas viršutinę bent pusantro šimto metrų storio paviršiaus uolą, smenga gilyn per labai trapų smiltainio sluoksnį. Vietomis lietaus, žvėrių, paukščių ir žmonių trinamas bei naikinamas smiltainis byra ir sudaro išsikišusius kalkakmenio klodus. Todėl nenuostabu, kad šia patogia aplinkybe tūkstantmečiais naudojosi žmonės. Patogiausia buvę tame smiltainyje iškalti urvą ir ten laidoti numirėlius. Dar patogiau - apsuptiems svetimos kariuomenės išsikasti po žemėmis išėjimą ir pabėgti. Be to, visa Jeruzalės statybos medžiaga yra imama iš to požeminio smiltainio. Taigi šimtmečiais, kad ir po maža imant, pasidarė po miestu didžiulės tuštumos.
Kryžiaus kelias musulmonų valdomoje Jeruzalės dalyje |
Netoli
Damasko vartų yra dar kelios tų begalinių požeminių urvų angos, vedančios į
įvairiausias Jeruzalės vietas, kuriose nepaklysta tik labai prityrę vadovai.
Dauguma jų veda į senovės Saliamono maldyklos aikštę, kur dabar stovi Omarno maldos
namai.
- Pirmiausia eisime apžiūrėti karalių kapų,
- pasiūlė mums
vienuolis vadovas. - Tik ten galime gauti pakankamai
šviesos.
- Puiku, bet ar gerai pažįstate požemius? Ar
nepaklysime?
- rūpinosi mano pakeleiviai.
Prie
to jų rūpesčio prisidėjau ir aš, ne vien dėl vakarykštės patirties viešbutyje,
bet ir dėl kainos, kurią reikės sumokėti už vadovavimą bei degalus.
Atėjome
prie sienos, kuri seniau, matyt, buvo labai gražiai išdailinta, papuošta
įvairiais ornamentais, jos įduba buvusi paremta gražiomis kolonomis; dabar čia
riogso tiktai aptrupinti gabalai, išmarginti įvairiausių graikiškų ornamentų.
Angoje - tikra mugė, sukiojasi šimtai nuskurusių pardavėjų. Vieni siūlo
elektrines lemputes, kiti žvakes, treti kitokius degalus.
- Šis degalas gali degti aštuonias valandas. Jo šviesoje jūs galite pamatyti nepaprastus vaizdus. Kaina - tik penki piastrai. Pirkite, pigu! - rėkia pripuolęs pardavėjas, sprausdamas į rankas kažkokią degutuotą lazdą.
- Šis degalas gali degti aštuonias valandas. Jo šviesoje jūs galite pamatyti nepaprastus vaizdus. Kaina - tik penki piastrai. Pirkite, pigu! - rėkia pripuolęs pardavėjas, sprausdamas į rankas kažkokią degutuotą lazdą.
Jam
nenusileidžia ir kiti:
- Nepirkite tų dervos degalų, dar kur nors
paklydę dūmuose
užtrokšit. Degalas gali užgesti, tada gyvi nebeišeisite.
Pirkite elektrinę lemputę. Dvidešimt penki piastrai su visais
viduriais ir su įrašu „Souvenir of Tomb of Kings", ji dega
visą dieną. Ją nusipirkę, galite eiti net iki Hebrono.
-Ne,
ponai, pigiausias ir patikimiausias daiktas yra žvakė. Žvakė kaip tik tinka
šiose katakombose, kuriose amžiąja ramybe nurimę guli Izraelio pranašai.
Jeigu esate religingi ir nenorite sudrumsti tos šventosios ramybės nei
smilkalais, nei mašinomis, tai pirkite žvakę! Viena žvakė dega tris valandas
ir užmokėsite tik tris piastrus. Žvakė yra šventa šviesa, - kreipiasi į mūsų
religinius jausmus pardavėjai.
- Tai ką darysime? - susirūpinome mes.
- Aš
manau, bus paprasčiau, jeigu nusipirksime visokių šviesų po vieną.
Įėjimas į uolą, kur, kaip tikima, buvo palaidotas Jėzus |
Vienur
dar galėjai matyti veik visus žmogaus griaučius, kitur - tik sutrūnijusių kaulų
gabaliukai liudijo, kad čia seniau buvo palaidotas žymus Izraelio vyras.
Laidojimo uolos viduje. |
- Jau antrą valandą čia vaikščiojame, -
pradėjo rūpintis mūsiškiai.
- Bet dar nė pusės Jeruzalės požemių
neapžiūrėjome, -atsiliepė vadovas.
- Įdomu, kaip šie požemiai vėdinami? Visur
toks vėsus ir šviežias oras, - pastebėjau aš.
- Šie požemiai turi savotišką ventiliacinę
sistemą. Jie taip iškasti, jog liekas nežino jų plano. Kurie juos tyrė, tie yra
apskaičiavę, kad bendras koridorių ilgis siekia per keturiolika kilometrų.
Dabar aš jus nuvesiu į pačias didžiausias sales.
Ir
mes vėl pradėjome naują kelionę siauručiais vingiuotais smiltakmenio plyšiais,
čia nusileisdami, čia vėl pakildami, kol staiga susidūrėme su kieta akmens
siena.
- Tai Morijos kalnas. Už jo tuojau prasidės
karaliaus Saliamono brangenybių slėptuvės, - aiškino mums vadovas.
- Bet man rodos, kad mes per toli nuėjome,
ar ne laikas būtų grįžti, - paabejojau aš, įtardamas vadovą, kad jis gali mus
per daug toli nuvesti ir paskui pasislėpęs pasiųsti
kitą arba pats pareikalauti didelės pinigų sumos už išvedimą. Buvau skaitęs ar
girdėjęs, kad tokie atsitikimai gana dažni.
- Grįžti? Ne, tai būtų per toli, mes greit
išeisime prie pat EI Aksos mečetės. Ten reikės vėl į požemius lįsti, jeigu jūs
norėsite dar apžiūrėti tuos miesto urvus.
- Įdomybių yra daug. Jeigu jūs būtumėt
pasiėmę oficialų vadovą, tai jis būtų jums apie kiekvieną plyšį ar skylę
pripasakojęs.
Greit
išėjome į labai ištrupėjusias ir įgriuvusias vietas. Kai kur buvo skylės,
vedančios į miestą, ir namų pamatai. Vietomis takas užgriuvęs, ir tekdavo
pasilenkus lįsti susikibus į vilkstinę, nes paskirai einant galima paklysti
arba patekti į tokias vietas, kaip vakar nukritusi lempa. Pagaliau vėl
išlindome į jau kitame akmenyje iškaltą didžiulę salę. Čia vėl buvo tvarkingi
ir tiesūs kampai, planingas koridorius ir laidojamųjų urvų suskirstymas.
- Čia karaliaus Saliamono turtų slėptuvė.
Kai Jeruzalei grėsdavo pavojai, čia žydai slėpdavo ne tik auksą ir pinigus, bet
ir visas šventenybes. Tūkstančiai pasakų sukurta apie šias slėptuves. Bet mums
laikas lipti į žemės paviršių. Degalas jau baigia degti, - pastebėjo mūsų
vadovas.
Tuo
tarpu urvo gilumoje sublizgėjo šviesa, ir pasirodė ateinanti kita turistų
grupė. Mes jų palaukėme ir išsiaiškinome, kad iš čia galima pakliūti į EI
Aksos požemius.
Pasukę
į tą pusę, iš kur ėjo mūsų sutiktieji turistai, prie sunkių geležinių vartų
radome musulmonų šventovių tarną, ir jis už užmokestį mus įsileido į šventovės
požemius.
Čia
vietomis akmuo iškaltas, vietomis iš didžiulių akmens gabalų padarytos arkos
ir atramos. Visas aikštės plotas, užimantis keturis hektarus, išraustas trijų
aukštų urvais. Kas ir kada juos kasė, dabar sunku pasakyti. Jeruzalė buvo
statyta ir griauta apie tris šimtus kartų. Taigi ir tie požemiai taip pat buvę
įvairiose rankose. Žydai sako, kad juos iškasęs karalius Saliamonas, musulmonai
teigia, kad tai jų šeicho
darbas. O krikščionys visus pašiepdami įrodinėja, kad, teisybė, ir žydai, ir
musulmonai dirbę, bet planavę ir privertę juos dirbti kryžeiviai.
Bažnyčia Marijos laidojimo vietoje irgi iškalta iš akmens. |
Nors
ir daug erdvesniuose EI Aksos požemiuose oras labai sunkus ir pilnas dulkių.
Vietomis aptinkamas ištisas kelių šimtų metrų grindų plotas, išklotas
didžiuliais antkapių akmenimis, kuriuose ant kiekvieno iškaltas vieno iš
Europos didžiūnų herbas ir ilga to kryžeivio riterio pavardė, rodanti, kad čia
ilsisi garbingas vyras, kariavęs Kristaus kapui atimti iš musulmonų. Kitur,
akmenims iširus, guli kaulai ir odiniai žalvarinėmis vinutėmis ir kitais
pagražinimais papuošti šarvų likučiai.
Pagaliau
patekome į trečiąjį aukštą, ir čia vietomis pro lubų skyles pradėjo skverbtis
dienos šviesa. Viename kampe vadovas bakstelėjo pirštu į kažkokią akmeninę
įdubą.
- Štai čia gelda, kurioje prausė mažąjį
Saliamoną, o apie kitus jo namų apyvokos dalykus jums paaiškins kiti vadovai,
- tarė atsisveikindamas mūsų vadovas.
- Dėkojame, dabar mes tikrai būsime matę tuos garsiuosius Jeruzalės požemius.
- Dėkojame, dabar mes tikrai būsime matę tuos garsiuosius Jeruzalės požemius.
- Matę Jeruzalės požemius? Jūs beveik nieko
nematėt. Tas takas, kuriuo mes atėjome, tėra slaptas išėjimas. Mes dar nebuvome
nei akmenų laužyklose, nei stalaktitų urvuose, nei požeminiuose Jeruzalės
vandens rezervuaruose, nei teisėjų kapuose, nei pranašų katakombose. O, kiek
jūs dar nematėte! O štai čia pat, netoli, dar daugybė požemių. Jeigu norėsite,
tuos požemius jums galės parodyti kitas vadovas. O aš vis dėlto patarčiau
apžiūrėti. Ten yra apie aštuonios dešimtys tūkstančių skeletų. Tai visi
Jeruzalės miesto gyventojai, gyvi supuvę po Tito pergalės. Visi pasislėpusieji
dienos šviesos daugiau nebematė, nes buvo įsakyta užversti angas. Beje,
pamiršau parodyti jums garsiąją pranašo Jeremijo olą, kur jis apraudojo
išgriautą Jeruzalės miestą ir nuniokotą Izraelio tautą.
Tikrai,
mes maža tematėme, bet ir to pakanka įsivaizduoti, kad Jeruzalės požemiuose
galėtų tilpti dar keleto šimtų
tūkstančių armija. Jeruzalės požemiai turi daugiau gatvių negu pats miestas.
Iš jų imami statybai akmenys ir jie atstoja kanalizacijos vamzdžius. Taigi
nenuostabu, kad kai kuriose Jeruzalės vietose smarvė troškina žmogų.
- Žiūrėkit, šitie šilkiniai austi kilimai
atvežti iš tolimiausių rytų kraštų ir yra labai brangūs. Tai vis garsiajam
mūsų Saliamonui, kurį taip pat labai gerbia ir musulmonų pasaulis, vadindamas
didžiuoju Suleimanu.
- Dabar turime skubėti kur nors užkąsti, nes
visai pavargome belandžiodami po tuos urvus. Jeigu prisidėtumėte, būtų labai
malonu, - pakvietėme ir savo vadovą.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą