Kaip neišnaudoti nacionalinės bibliotekų savaitės knygai, kuri kiekvieno bibliotekininko buvo skaitoma iki nutrynimo universitete ar kolegijoje? Knygos istorija. Kartu ir bibliotekų istorija. Prasidedanti kartu su žmonijos civilizacijos aušra - Egipte. Jei dar truputį įsijausiu, parašysiu, kad bibliotekininkystė - trečia tvari profesija. Po pirmosios, apie kurią garsiai nekalbama ir žurnalistikos. Lygiai taip pat vyresnės ir vidurinės kartos bibliotekininkai turėtų prisiminti ir prof. Levą Vladimirovą, ne tik kaip savo mokytoją, bet kaip ir kolegą, tiesiog atkovojusį Lietuvai daug istorinių Lietuvos Didžiosios kunigaikštystės, Vilniaus universiteto senosios bibliotekos knygų, išvežtų į Rusiją. Kaip pamenu iš mokslo metų, buvo sakoma, jog L.Vladimirovo
paniškai bijota Rusijos bibliotekų fonduose, nes jis vien iš knygos nugarėlės akimirksniu nustatydavo,
kuri knyga priklausė VUB arba kurio nors LDK didiko ar net karališkajai
Žygimanto Augusto bibliotekai. Ir be abejo, būdamas Lietuvos patriotas, tuoj pat pradėdavo knygų grąžinimo į Lietuvą procesą.
Vladimirovas, LevasKnygos istorija : senovė, viduramžiai, renesansas, XVI-XVII amžius. - Vilnius : Mokslas, 1979. - 566 p.
Šiuo metu įvairiuose pasaulio muziejuose ir bibliotekose saugoma daug senovės Rytų rašto paminklų. Pasiekęs mūsų laikus literatūrinis palikimas leidžia susidaryti pilną vaizdą apie senovės Rytų knygų tematiką, pirmųjų raštijos paminklų kūrėjus ir skaitytojus, knygų paplitimą visuomenėje. Tiek senovės Egipto, tiek Šumero literatūroje, ypač jos užuomazgoje, užčiuopiame ryškių sakytinės liaudies kūrybos elementų. Tačiau senovės Rytų literatūrai labai būdinga religinė -maginė ideologija. Dauguma literatūros kūrinių tebuvo vien meninis religinių mitų, legendų, dogmų ir idėjų įforminimas.
Akado gadynės. Viena iš
tokių bibliotekų buvo atrasta Siparo, vieno seniausių Šumero prekybos ir
kultūros centrų, griuvėsiuose. Prie pat Siparo šventyklos archeologai aptiko
kito, mažesnio pastato liekanas. Viename jo kambaryje rasta kompaktiška molinių
lentelių krūva. Tai buvo įvairūs veikalai, daugiausia himnai ir kiti religiniai
bei didaktiniai tekstai, žodynai, elementoriai, eilėdaros ir kt. vadovėliai,
traktatai ir 1.1, (daugiau kaip tūkstantis pavadinimų), tarp jų lentelė su
įrašu „Tas, kuris pasižymės mokykloje, sužibės kaip saulė". Turbūt tai
buvo veikiančios prie šventyklos mokyklos knygų rinkinys.
Kalbant apie
senovės Rytų bibliotekas,
negalima nepaminėti didžiulio ir
pavyzdingai sutvarkyto hetitų, valstybinio, archyvo ir bibliotekos, kurių
likučiai buvo aptikti 1906 -1907 m.,
kasinėjant Bogazkiojyje (netoli dabartinės Turkijos sostinės Ankaros). Čia
buvusios hetitų sostinės Hatušo karalių rūmų griuvėsiuose archeologai rado apie
11 tūkst. molinių lentelių arba fragmentų. Manoma, kad tai tik maža bibliotekos
fondo dalis. Lentelių tematika įvairi:
metraščiai, karalių laiškai,
ediktai I bei prakalbos, testamentai, švenčių
aprašymai, arklių priežiūros
knyga. Didesniąją lentelių
dalį sudaro literatūriniai f tekstai. Nuo anoniminės
Šumero ir Babilonijos literatūros šios lentelės skiriasi tuo, kad daugelio jų
tekstų pažymėtas autorius. Ir čia, kaip ir Ašurbanipalo bibliotekoje, kiekviena
lentelė turi savo antraštę. Jeigu veikalas sudarytas iš kelių lentelių, tai
kiekvienoje pažymėtas numeris ir pirmieji kūrinio žodžiai. Antraštėje nurodomas
kūrinio autorius, jo titulas ir gyvenamoji vieta, dažnai taip pat ir
nurašinėtojo vardas. Paskui eina kūrinio pavadinimas, pažymima, ar kūrinys
šioje lentelėje baigiamas, ar tęsiamas kitoje lentelėje.
Levas Vladimirovas (1912 - 1999) |
Šiuo metu įvairiuose pasaulio muziejuose ir bibliotekose saugoma daug senovės Rytų rašto paminklų. Pasiekęs mūsų laikus literatūrinis palikimas leidžia susidaryti pilną vaizdą apie senovės Rytų knygų tematiką, pirmųjų raštijos paminklų kūrėjus ir skaitytojus, knygų paplitimą visuomenėje. Tiek senovės Egipto, tiek Šumero literatūroje, ypač jos užuomazgoje, užčiuopiame ryškių sakytinės liaudies kūrybos elementų. Tačiau senovės Rytų literatūrai labai būdinga religinė -maginė ideologija. Dauguma literatūros kūrinių tebuvo vien meninis religinių mitų, legendų, dogmų ir idėjų įforminimas.
Pirmieji literatūros
paminklai Šumere ir Babilonijoje bei Egipte žinomi jau iš ketvirtojo - trečiojo
tūkstantmečio pr. m. e. Be garsiojo „Gilgamešo epo", šumerai sukūrė nemaža
kitų epinių kūrinių. Babilonijoje atsirado ir pirmieji draminės poezijos
kūriniai, iš pradžių kaip religinės misterijos. Lyrinės poezijos ištakų reikia
ieškoti įvairiuose religiniuose himnuose, maldose. Šumero ir Babilonijos gausų
literatūrinį palikimą paveldėjo kitos senovės Rytų tautos, pavyzdžiui, žydai, o
per juos kai kurie šumerų literatūros elementai kartu su krikščionybe pateko į
Europos tautų kultūrą.
Egiptiečiai nesukūrė
tokių didingų epinių kūrinių, kaip „Gilgamešo epas", tačiau ir jų
literatūrinė kūryba yra gausi ir įvairi. Be
liaudies dainų, pasakų, pasakėčių
ir kitų pasiekusių mus egiptiečių tautosakos kūrinių, mes jau iš Senosios ir
Vidurinės karalysčių laikų turime nemaža didaktinės literatūros kūrinių,
„pamokymų". Kartais į grožinę literatūrą prasiskverbdavo socialinis
protestas, kuris brendo plačiausiuose Egipto gyventojų sluoksniuose. Būdingas
šiuo požiūriu yra „Nusivylusiojo pasikalbėjimas su savo siela". Tai
seniausias mums žinomas laisvamanybės paminklas. „Netikėk pomirtiniu gyvenimu,
ieškok žemiškojo gyvenimo džiaugsmų",—tokia yra pagrindinė šio veikalo
mintis.
Teksto perrašinėtojai Egipte - garbinga profesija |
Senovės Rytų literatūrinė
kūryba pasiekė mus, žinoma, tik fragmentais. Didesnė literatūros paminklų dalis
per tūkstantmečius žuvo. Tačiau išlikę fragmentai iškalbingai byloja apie
palyginti aukštą literatūrinės kūrybos lygį ir apie literatūros paplitimą
visuomenėje. Senovės Rytų žmogus labai vertino literatūrą. Su savo
mėgstamiausiais kūriniais egiptiečiai nenorėjo skirtis net po mirties. Šių
kūrinių papirusai kartu su kerėjimais ir maldomis buvo dedami su mirusiuoju į
kapus. Mirus moksleiviui, kartu su juo į kapą buvo dedami ir jo paties ranka
rašyti literatūros kūrinėliai.
Kaip plito knyga senovės
Rytų visuomenėje? Kokių nors duomenų apie knygų prekybą iki šiol neaptikta.
Tokios prekybos ten tikriausiai ir nebuvo — jai dar nebuvo subrendusios
ekonominės ir kultūrinės sąlygos.
Šviesuomenę, kuri
domėtųsi knyga ir galėtų ją pirkti, sudarė privilegijuotų sluoksnių atstovai: karaliai,
didikai, žyniai, valdininkai. Tačiau jie puikiausiai galėjo apsieiti be knygų
pirklio, nes turėjo savo raštininkus, kurie galėjo nurašyti bet kurį literatūros
kūrinį. Senovės Rytų valstybėse knygų
autoriai daugiausia buvo žyniai,
valdininkai bei raštininkai, kurie savo kūrinius arba skirdavo karaliams ir
jiems juos dovanodavo, arba palikdavo juos savo šventyklų bibliotekose.
Kiek daugiau duomenų
turime apie senovės Rytų bibliotekas. Prancūzų egiptologas E. de Ružė Egipte,
Gizė vietovėje, atrado IV dinastijos (2930—2750 m. pr. m. e.) aukšto valdininko Sepseskafancho kapą.
Antkapyje, tarp kitų šio asmens titulų, pažymėtas taip pat titulas „raštų namų
viršininkas". E. de Ružė nuomone,
šitie „raštų namai" buvo ne kas kita, kaip biblioteka. Taigi
Sepseskafanchas yra pirmasis mums žinomas bibliotekininkas. Tiesa, pirmosios
senovės Egipto ir Šumero bibliotekos buvo greičiau dokumentų archyvai, negu
bibliotekos. Į biblioteką - archyvą, pavyzdžiui, panaši faraono Amenhotepo III
(1455—1424 m. pr. m. e.) ir jo sūnaus Amenhotepo IV (1424— 1388 m. pr. m. e.),
daugiau žinomo Echnatono vardu, biblioteka, kurios likučiai rasti Echnatono
puošnios sostinės griuvėsiuose prie šių laikų El-Amarnos vietovės.
Senovės Egipto biblioteką mini graikas Diodoras, aplankęs Egiptą I a. pr. m. e. Kalbėdamas apie faraono Osimandiaso (turbūt Ramzio II) rūmų griuvėsius Tėbuose, jis nurodo matęs patalpą, kurioje buvusi biblioteka.
Senovės Egipto biblioteką mini graikas Diodoras, aplankęs Egiptą I a. pr. m. e. Kalbėdamas apie faraono Osimandiaso (turbūt Ramzio II) rūmų griuvėsius Tėbuose, jis nurodo matęs patalpą, kurioje buvusi biblioteka.
Savo knygų rinkinėlius
turėjo ir valstybinės įstaigos. Pavyzdžiu čia gali būti faraonų Ramzių laikų
užsienio reikalų žinyba. Tokiuose žinybiniuose „raštų kambariuose" buvo
saugomas ne tik visas žinybos susirašinėjimas, bet ir reikalinga įstaigos
darbui literatūra.
Iš turimų nelabai gausių
duomenų mes vis dėlto galime susidaryti vaizdą, tiesa, gana bendrą, apie
senovės Egipto biblioteką. Ji atsirado iš žinybinių raštų archyvo ir atliko
archyvo ir bibliotekos funkcijas. Joje buvo saugomos ir knygos, ir dokumentai.
Bibliotekos buvo kuriamos prie faraonų rūmų, šventyklų, žinybų, mokyklų.
Ritiniai šiose bibliotekose dažniausiai buvo laikomi tam tikrose spintose sienų
nišose arba specialiose skryniose. Šių bibliotekų knygų fondas buvo nedidelis.
Skaitytojams painformuoti apie saugomą bibliotekoje literatūrą ant sienų, šalia
nišų knygoms, arba ant skrynių buvo išraižomi knygų sąrašai. Kad geriau
apsaugotų, kiekvieną ritinį dažnai dar įdėdavo į medinę dėžutę. Ant šių dėžučių
buvo pritvirtinamos alebastro etiketės su knygos savininko ekslibriu ir knygos
antrašte. Daugelį Egipto bibliotekos bruožų vėliau perėmė antikinė biblioteka
(knygų saugojimas sienų nišose, dievų - bibliotekos globėjų - statulos kaip
būtinas bibliotekos atributas ir pan.). Be sukauptų senovės Egipte
bibliotekinio darbo įgūdžių būtų visiškai nesuprantama, kaip galėjo atsirasti
milžiniška ir puikiai tvarkoma garsioji Aleksandrijos biblioteka.
Daugiau mes žinome apie
Mesopotamijos bibliotekas. Patvaresnė rašto medžiaga padėjo išlikti knygų ir
archyvinių dokumentų rinkiniams iš II ir net III tūkstantmečių pr. m. e.- Šumero
ir
Dantiraštinės knygos likučiai iš Ašurbanipalo bibliotekos |
Dideles bibliotekas
turėjo ir šventyklos, pavyzdžiui, garsiosios dievo Enlilio šventyklos biblioteka
kitame sename Šumero kultūros centre — Nipure. Čia rasta daugiau kaip 54 tūkst.
Molinių lentelių, daugiausia III ir II tūkstantmečio pr. m. e. ir naujesnių, net
IV šimtmečio pr. m. e. Tai rodo, kad biblioteka gyvavo ilgą laiką. Didžioji
lentelių dalis — literatūriniai tekstai. Šventyklos biblioteka buvo specialiame
pastate iš nedegtų plytų. Molinės lentelės čia buvo sudėtos palei sienas ant
medinių stelažų, pastatytų ant 50 cm aukščio nedegtų plytų cokolio. Knygoms nuo
drėgmės apsaugoti cokolis buvo apdengtas asfalto sluoksniu. Pelenai, rasti ant saugyklos grindų, leidžia
manyti, kad medinių stelažų būta ir saugyklos kambario viduryje. Literatūriniai
tekstai bibliotekose buvo saugomi ant stelažų arba medinėse dėžėse, o
archyviniai dokumentai — dideliuose moliniuose induose su asfalto dangčiais.
Senovės bibliotekų
liekanų rasta taip pat Uro, Lagašo, Kišo ir kitų Šumero miestų griuvėsiuose.
Didžiausia Mesopotamijos knygų saugykla buvo garsioji Asirijos valdovo
Ašurbanipalo (669—626 m. pr. m. e.) biblioteka. Jos likučiai buvo rasti XIX a.
viduryje netoli Kujadžiko, Asirijos sostinės Ninevijos griuvėsiuose. Bibliofilo
Ašurbanipalo įsakymu jo Ninevijos rūmuose buvo surinktas didžiausias senovės
Rytų raštų rinkinys. Čia buvo molinių lentelių su seniai nebevartojamos šumerų
kalbos tekstais, kuriuos galėjo perskaityti tik mokslininkai, įrašais babiloniečių,
elamitų, asirų ir kitomis senovės Rytų tautų kalbomis. Londono Britų muziejuje
saugoma daugiau kaip 20 tūkst. šios bibliotekos molinių lentelių arba jų
fragmentų. Manoma, kad tai tik maža Ašurbanipalo bibliotekos dalis.
Karališkojoje bibliotekoje dirbo daug bibliotekininkų ir raštininkų.
Bibliotekos vyriausiasis valdytojas buvo vadinamas „rab girginaku"—„knygų
dėžių vyriausiasis". Fondui kaupti karalius mobilizavo ištisą nurašinėtojų
būrį. Pagal Ašurbanipalo nurodymus jie ieškojo trūkstamų jo bibliotekoje knygų
ir jas nurašinėjo. Karaliaus žmonės lankėsi visose senosiose bibliotekose
Akade, Babilone, Ereche, Borispoje, Kuthėje, Larsoje, Nipure, Ure ir kitur. Jie
niekad prievarta neatimdavo iš šių bibliotekų kad ir rečiausių knygų. Karalius
bibliofilas drausdavo tai daryti.
Ašurbanipalo bibliotekos
knygos buvo rūpestingai nurašytos dailiu ir aiškiu dantiraščiu. Jos buvo
puikiai sutvarkytos redakciniu ir bibliografiniu atžvilgiu. Kiekviena lentelė
turėjo antspaudą: „Ašurbanipalo, karalių karaliaus, Asirijos valdovo rūmai".
Ant kiekvienos lentelės raštininkas įrašydavo antraštę, signatūrą, pastabą, ar
tekstas yra originalus, ar nuorašas. Jeigu nuorašas, tai buvo pabrėžiama, kad
jis sutikrintas su originalu, ir nurodoma vieta, kur saugomas originalas.
Toliau įrašomas nurašinėtojo vardas, nurašymo data, kartais net veikalo eilučių
skaičius. Tokia didelė biblioteka negalėjo būti tvarkoma be katalogo. Yra
išlikusių tokio katalogo fragmentų, jie dabar taip pat saugomi Britų muziejuje.
Iš šių katalogų galima spręsti, kad Ašurbanipalo bibliotekos fondas buvo
sudarytas pagal tuometinę mokslų klasifikaciją. Be religinių ir magiškų tekstų,
šiame fonde buvo leksikos ir gramatikos žinynų, žodynų, astronomijos,
astrologijos ir matematikos traktatų, veikalų zoologijos, botanikos, mineralogijos
ir medicinos klausimais, karalių metraščių ir 1.1. Čia buvo surinkta viskas, ką
sukūrė senovės Rytų literatūra ir mokslas. Ašurbanipalo bibliotekos dėka mūsų
laikus pasiekė tokie senovės Rytų literatūros šedevrai, kaip „Epas apie pasaulio
pradžią", „Gilgamešo epas", „Atgailos psalmės" arba „Graudžios
giesmės širdžiai nuraminti" ir t.t. 612 m. pr. m. e. Ninevijos miestą sugriovė ir
žiauriai nuniokojo medų karalius Kiaksaras. Du su puse tūkstančio metų
Ašurbanipalo biblioteka, šis didžiulis senovės Rytų kultūros paminklas, buvo
palaidota po Ninevijos griuvėsiais, kol XIX a. viduryje ją surado Anglijos
archeologai.
Hetitų lentelės. Paprastai hetitai rašė hieroglifais, ar paveikslėliais, tačiau vartojo ir kitus ženklus, kai norėdavo informaciją perteikti kitoms tautosm, dažniausiai - prekybiniuose sandoriuose |
Biblioteka turėjo ir
katalogą, sutvarkytą pagal autorius. Visa tai rodo aukštą hetitų knygos
kultūrą. Visoje bibliotekos struktūroje matyti nuostabi tvarka ir sistema.
Hetitų valstybės galia
buvo pakirsta, XII a. pr. m. e. įsiveržus Egėjo jūros gentims. Jų sugriautos
hetitų sostinės griuvėsiuose žuvo ir ši nuostabi biblioteka.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą