2020 m. spalio 20 d., antradienis

Ukrainos literatūra - Europos žemėlapyje. Tarasas Ševčenka. Kobzarius

 




Žaidžiame žemėlapius toliau. Ukraina


Idėja ir tikslas - sukurti savo literatūrinį Europos žemėlapį.  Pirmieji  etapai jau įvyko.  Žengiame toliau.
Nubalsuota! Taras Ševčenko. Kobzarius


Galbūt iš tradicijos rinktis tai, kas artima - Tarasas Ševčenko turi nemažai sąsajų su Vilniumi. 
Gimęs 1814 metais baudžiauninko šeimoje, tai lėmė daugybę jo vargų. Jaunas Tarasas mokėsi parapijos mokykloje, vėliau dirbo savininko dvare. 


Ar ne pačiam sau parašyt

Gailios paguodos pilną raštą

Ir viską, viską aprašyt

Jame kas pamesta ir rasta.

Bet nesulauksi niekada

To rašto pasiilgto godžiai,

Nėra pasauly gyvo žodžio,

Ir tiesą pakeitė skriauda,

0 rodosi pats laikas jau.

Dešimtmetis dienom nusruvo,

Kobzarių kai žmonėms daviau,

0 jiems lyg burnas kas užsiuvo. 

Tyla apsupo tas dainas —

Tarsi nebūtų ir manęs. 

Tegu ne pagyros skambėtų, — 

Surasiu ir be jų kelius, — 

Tik patarimo man norėtųs;

Deja, kaip tremtinį, pirma 

Prislėgs vien kapo tamsuma.

0 būdavo, širdis skaudėjo, — 

Teisingas dieve, kaip norėjos,

 Išgirst nors žodį iš žmonių 

Ar reikia jiems manų dainų, 

Ar sielą išsemiu lig dugno,

Už ką Ukrainą myliu,-

Ar ne tuščiai eikvoju ugnį?

Bet aš žinau, mirties bedugnėn 

Aš kelią rast anksčiau galiu. 

Pinu ramindamasis žodį 

Į dainą skaudžią, kaip rauda. 

Arba kazokas kai kada 

Prisisapnuos ar pasirodys 

Ant žirgo juodo, kaip naktis, - 

Tada jis neš dainos mintis. 

Juk nieko kito nemylėta 

Už tai ir žūstu aš iš lėto 

Šaly skausmingoj, kaip lemtis, 

O gal taip viskas susiklostė? 

Gal motina malda neglostė 

Dievulio, kaip gimiau nakčia, - 

Kad aš, lyg šliužas stepėj čia 

Guliu sumindytas ant lauko 

Ir- tik mirties savos belaukiu. 

Taip gyvenu, ir taip kenčiu, 

Kol saulė nusileis virš tako. 

Už ką? Net sužinot neteko!

O vis tiktai ir tarp kančių 

Myliu Ukrainos platumą, 

Nors vienišas- dūmojau. dūmą 

(Poros juk ten aš neradau) 

Ir mirtį čia susiradau.

Neverta, broli, graužtis meski!

Į kietą geležį įauk,

Gerai dievuliui pasimelski,

O ant žmonių tu nusispjauk, —

Kvaili jie, kaip kopūsto kotas. 

Tarp kitko, yra savas protas, 

Tai pats galvojęs nepaliauk.

Kos-Aralas, 1849

Vertė V. Mozuriūnas 

 



Savos auksinės ir brangiosios, 

Kad jūs žinotumėt, visai 

Negaila man dalios jaunosios.

Bet kartais liūdesys tokiai Užeis -

lyg širdį kas draskytų!.. 

O jeigu dar - ką besakyti –

Berniuką sodžiuj sutinku:

jis lyg skurdi žolė laukų 

Toks vienas prie tvoros statinių, 

Jį dengia skarmalai drobiniai, 

Ir štai, atrodo, kad mana 

Jaunystė čia -sunki, liūdna! 

Kokia jo bus dalia, galvoju: 

Jam laisvė nenušvis brangioji, 

Šventoji laisvė... Ir praeis, 

Pavirs vien dulkėm, pelenais 

Geriausi metai jo visi.

Neras pasauly draugiškumo, 

Neras jis niekur palankumo, 

Ir teks dalia juoda, baisi - 

Nueis bernaut... Čia šitaip bus: 

Kad jis neverktų, neliūdėtų, 

Kad sau vietelę kur turėtų, 

Jį atiduos į kareivius.

Kos-Aralas, 1849

Vertė Eug. Matuzevičius

* * *

Kelionėn! Burės jau pakeltos. 

Barkasai leidos pro meldus, 

Prieš sraunią srovę Syr-Darjos 

ir išplaukė į melsvą kelią. 

Sudie, skurdusis Kos-Arale! 

Dvejus metus be paliovos 

Sklaidei man liūdesį. Dėkoju 

Tau, mielas drauge! Tu gali 

Pasididžiuot, kad taip toli 

Tave surado ir naudoja... 

Sudie, brolau! Tavon šalin 

Gal niekad aš neparkeliausiu, -

 Negirsiu jos, nepiktžodžiausiu, 

Nors prisimins dar man, tikriausiai, 

Dykynė tavo nebyli!

Kos-Aralas, 1819 

Vertė Vl. Mozuriūnas 



Nelaisvėje dienas skaičiuoju —

 Suskaičiuot nevyksta.

O aukščiausias, kaip liūdnai jos 

Skrenda ir išnyksta!

Metai iš paskos jom plaukia, 

Plaukia, tyliai šnera,

Nešas su savim į tolį 

Ir bloga, ir gera.

Viską ima, negrąžina

Metai niekam nieko, 

Nemaldauki — maldos tavo

 Dievo nepasiekia.


Tarp pelkių drumzlinų, verpetų, 

Tarp nendrių po dienų ir metų 

Praėjo metai trys liūdnai.

Jie nuplaukė lyg vandenai, 

Iš gryčios daug ką pasigrobę, 

Ir jūron nunešė slaptai.

Ir jūra paskandino lobį -

Tačiau ne auksas tai, ne jis,

Tik metai mano, praeitis,

Tik mano sielvartas bekraštis,

Lyg tas neregimasis raštas, 

Kurį rašiau kančių dienom,

Tegu tarp pelkių, tarp verpetų 

Daug nutekės nelaisvės metų. 

O mano jau tokia dalia -

Svajot, dūmoti man valia!

Pavaikštinėsiu, pasėdėsiu...

Čia stepės, jūra man matyt... 

Ir praeitį dainoj minėsiu, 

Ir imsiu smulkiai aš rašyt 

Knygelėj savo. Na, pradėsiu...

Orenburgas, 1850

Vertė A. Venclova 


 

Komentarų nėra: