Apie Paryžių sakoma, kad į jį privaloma nukeliauti ir tada jau galima mirti. O į Vatikano sostą išrenkamas žmogus, kuris soste ir numirs. Bent jau taip dažniausiai būna. Užtat šiomis dienomis popiežiaus Benedikto XVI atsistatydinimas sukėlė tikrą šoką. Tokį patį, kaip kad po kelių valandų žaibas virš Švento Petro bazilikos - žiemą!
To (atsistatydinimo) nebuvo jau daug laiko - nuo viduramžių. Dar ne taip seniai, minios piligrimų meldėsi Vatikano aikštėje kaip prie mirštančiojo lovos - ir vildamiesi pasveikimo ir su dėkinga širdimi prašydami lengvesnės mirties - kitam popiežiui - Jonui Pauliui II. Dabar, po 8 metų, mūsų akyse vyksta kito popiežiaus kita žmogiškoji drama - popiežius dar kartą primena, kad yra tik žmogus. Žmogus, nepajėgiantis vykdyti pareigų, kurios yra skiriamos iki mirties.
Kuo daugiau skaičiau, tuo daugiau mačiau, kad Vatikano - valstybės ir popiežių istorija nėra paprasta.
Pažvelkime į popiežystės istoriją per K. R. Mai knygą "Vatikanas. Dvilypė vienos pasaulinės valdžios istorija"
Mai, Klaus-Rüdiger Vatikanas : dvilypė vienos pasaulinės valdžios istorija / Klaus-Rüdiger Mai ; iš vokiečių kalbos vertė Alfonsas Tekorius. - Vilnius : Alma littera, 2010. - 460 p.
Vatikanas
- tai nepaprastai gyva žmonių gyvenimo ir nuolat kintančios architektūros
vienovė, tiksliau tariant, tai vienintelė vieta, kurioje buvo ir tebėra statoma
naudojant akmenis, skiedinį, valdžią, žmonių likimus ir pasaulio politiką. Vatikaną
suprasti - reiškia pamatyti visą tą medžiagą, iš kurios jis sulipdytas.
O
kaip dėl dabar jau legendiniais tapusių Kumrano tekstų? Ar viename Vatikano
archyve, saugomame seno, beveik aklo ir fanatiško archyvaro, tamsioje patalpoje
giliai po Vatikanu nėra plieno sienomis apkaustytos spintos, kurioje slepiami
nepalankūs tekstai, įrodantys, kad Jėzus nebuvo Dievo sūnus, kad su Marija
Magdaliete turėjo vaiką ir pradėjo dinastiją? Kaip dėl inkvizicijos ir
popiežės, sėdėjusios, kaip pasakojama, Šv. Petro soste? Kiek raganų Romos
inkvizitoriai pasiuntė ant laužų? Tose kraupiose istorijose šiek tiek
apgailėtinas - kaip tik todėl į jas ir reikia gilintis - yra tas faktas, kad
savo naiviu žvilgsniu į skandalus jos iškreipia tikrąją istoriją, kuri yra ne
mažiau jaudinanti, o kartais ir keista. Pramanyti nusikaltimai nuslepia
tikrąsias, kur kas didesnes piktadarybes.
Skaitykite mūsų bibliotekoje taip pat:
Mai, Klaus-Rüdiger Vatikanas : dvilypė vienos pasaulinės valdžios istorija / Klaus-Rüdiger Mai ; iš vokiečių kalbos vertė Alfonsas Tekorius. - Vilnius : Alma littera, 2010. - 460 p.
AMŽINYBĖS
TRANZITO ERDVĖ. BENDROJI APŽVALGA
Popiežiaus Benedikto XVI herbas |
Vatikanas
- tai pasaulinė valdžia. Skaidrumo stoka ir permaininga istorija šią pasaulinę
tikėjimo valdžią panardino į dvilypę prieblandą. Jei mėginsime čia susigaudyti,
paprasčiausiai žengsime drąsų žingsnį leisdamiesi į ekspediciją šios paslaptingos
vietos tirti. Čia juk iš tikrųjų saugomas Gralis, čia aptiksime Lancelotą,
rasime amžinąjį gyvenimą ir amžinąjį paklydimą. Čia yra Golgota, vieta, kur
žmogus priverstas spręsti išties sau per sunkų uždavinį: jo kryžius - valdžia.
Vatikanas
- tai popiežiaus atitikmuo. Nuo 1870 m. Šventasis sostas, vadinasi, pats
popiežius, yra tarptautinės teisės subjektas, taigi valstybė valstybėje. Kai
kalbame apie Vatikaną, paprastai įsivaizduojame abi „valstybes" - Šventąjį
sostą ir Vatikano miestą - kaip vieną.
Dažnai
popiežiams iškildavo be galo keblių uždavinių. Ir dabar dar daugelis tebemano,
kad popiežius Pijus XII (1939-1958) buvo per menkas ir viešpataujant
antikristui negebėjo plukdyti Bažnyčios laivo kruvina hitlerinės diktatūros
jūra. Kai kas į šitą Kristaus vietininką žemėje žvelgia kaip į pasiaukojantį
diplomatą, gelbėjusį tai, ką buvo galima išgelbėti, ir todėl jautusį didžiulę
atsakomybę. Kiti jį vertino kaip „Popiežių, kuris tylėjo" – taip skamba vienos Džono Kornvelo (John Cornwell)
knygos pavadinimas. Tretiems atrodė, kad popiežiaus soste sėdi nenaudėlis; bet
atidžiau pažvelgus išryškėja labai savitas, didžiai sielvartingas žmogus, kurio
dramatizmą sudarė tai, kad jis stengėsi daryti, ką išmanydamas, ir kankinosi.
Tiktai iš to nieko neišėjo, nes paprasčiausiai jam stigo jėgų tempti ant savo
silpnų pečių tą itin slegiančią naštą: Šventoji Dvasia, ir ta jo asmeniniuose
sprendimuose nebuvo neklystanti. Ar apskritai žmogui ne per sunku disponuoti
Dievo galia? O gal dvasininkija yra tertium
genus, trečioji padermė - nebe žmogus, bet dar ne Dievas?
Vatikanas
- tai už aukštos mūro sienos slypintis pastatų kompleksas ir keturiasdešimt
keturių hektarų nykštukinė valstybė, kurios valdžia, atrodo, yra atvirkščiai
proporcinga plotui, bet toji valstybėlė turi savo radijo stotį. Nuo 1931 m.
Vatikano radijas Gerąją naujieną skelbia pasauliui keturiasdešimt septyniomis
kalbomis. Čia gyvena per devynis šimtus žmonių, iš kurių penki šimtai yra
Vatikano, to miesto-valstybės, piliečiai. Čia uoliai rašoma žmonijos istorija:
įvykiai Vatikane daro ryškų poveikį ir nekatalikų gyvenimui.
Niekas
čia negimsta. Pilietybė įgyjama ne atėjimu į pasaulį, o suteikiama. Todėl Romos
širdyje susitinka žmonės iš įvairių pasaulio kampelių. Vieni toje valstybėje
mėgina gauti tarnybą, kiti į ją kviečiami. Genius
loci, vietos dvasia, formuojanti Vatikaną, laukia visų, kad ir kaip jie
skirtųsi amžiumi, kilme, charakteriu, gebėjimais ir asmeniniais tikslais. Vieni
atvyksta savo noru, kiti - pareigos jausmo vedami, treti kovoja už teisę čia
būti, bet yra ir tokių, kurie kratosi, nenori čia tūnoti. Tai, ką jie atsineša,
yra vienokia ar kitokia jų žmogiškosios būties patirtis, o tai, kas jų laukia,
yra valstybė, sudaranti neišardomą vakarykštės ir šios dienos, istorijos ir
dabarties, amžinybės ir baigtinybės audinį. Vatikanas - tai dangaus prieangis
ir kartu grynai žmogiška vieta. Čia, kaip ir kitur, žmonės dirba, myli,
puoselėja viltis.
Daug
kas Vatikane yra palikę pėdsakų: popiežius Aleksandras VI (1492-1503; tikrasis
vardas ir pavardė Rodrigas Bordža (Borcha), apie kurio nesąžiningumą sklido
legendos; Romos paleistuvės, kaip pasakojama, protarpiais buvusios tikraisiais
popiežiais; samdomi žudikai, mafiozai, neteisėti vaikai, kankiniai ir
prievartautojai; ilgą laiką pusiau slaptai veikęs katalikų pasaulietinis
institutas Opus Dei (lot. Dievo
darbas) ir masonai, šventieji ir velniai; žmonės, visais laikais pajėgę atlikti
ne tik žygdarbius, bet ir šlykščias piktadarybes - brutaliai, klastingai ir be
skrupulų, taip pat žmonės, kurie jau žemėje sąžiningai ir labai konkrečiai
stengėsi būti šventi. Visa tai Vatikaną daro tokį patrauklų, kad jis yra tapęs
žmonių, žmogiškų pastangų, žmonių rankomis sukurta vieta, turinti pretenzijų į dangų.
Pagal
katalikų tikėjimą popiežiaus tarnystėje - tad kartu ir Vatikane - susieina žemė
ir dangus, nes popiežius per Šv. Petrą gavęs iš Jėzaus Kristaus įgaliojimus
„atrišti ir surišti" bei jį pavaduoti, kol grįš, ir tai vadinama paruzija.
Visa, ką popiežius „atriša", bus „atrišta" ne tik žemėje, bet ir
danguje, o tai, ką jis „suriša", bus „surišta" ir danguje. O dangus
reiškia amžinybę. Mirtingam žmogui amžinybė virsta žėrinčia kategorija. Tad
ne-mažai daliai žmonių šiame pasaulyje Vatikanas yra ta vieta, iš kurios galima
pažvelgti į dangų. Kitiems toji vieta nėra nei šventa, nei magiška, nei
mistiška, nei paslaptinga, veikiau - priešingai: ji liudija klastą, intrigas ir
beatodairišką piktnaudžiavimą valdžia. Seniems bičiuliams tarp savęs juk kone
viskas patikima.
Vatikanas
- tai popiežiaus valdymo, pasaulinės religijos centras. Mūsų ekspedicijos
pabaigoje jis bus nebe toks anonimiškas, tas senų bičiulių tamsių ir kraupių
sąmokslų lizdas, o neretai -darinys itin netobulos biurokratijos, ganą keistai gyvenančios
paraleliai su savo laiku. Čia dirbantys žmonės skiriasi nuo kitų galbūt tik
vienu esminiu požymiu: tuo, kad tiki dirbantys tokioje vietoje, kurioje
jaučiasi šiek tiek arčiau Dievo nei likusioji žmonijos dalis. Šis tikėjimas -
didžiulė pagunda, kuriai nuolat
pasiduoda. Juos traukia kaip tik genius
loti. Ne vienam iš jų rusų poetas Borisas Pasternakas taiko į širdį
klausdamas: „Ei, jūs tenai, kokiam gi šimtmety gyvenam iš tikrųjų?"
Vatikano sodai - XIII a. pradėtas kurti parkas, kuriame auga tūkstančiai augalų iš viso pasaulio. |
Mūsų
supratimu, Vatikanas ir popiežiai yra neatskiriami - gyvi ir mirę. Dažniausiai
jie renkami Siksto koplyčioje, galima net sakyti - pažadinami gyventi,
pagimdomi, nes kaip išorinį naujo gyvenimo ženklą gauna kitą vardą, reguliariai
bent nuo X a. O laidojami jie Šv. Petro bazilikos rūsyje - ten yra daugumos
popiežių kapai. Apie tai, ar mūsų susidarytą popiežiaus ir Vatikano
neatskiriamumo vaizdinį, kuris, be jokios abejonės, yra teisingas, galima
suderinti su istorijos faktais, dar pakalbėsime.
„Depono magistratum -
atsisakau pareigų." Viename prieš kelerius metus sukurtame veiksmo filme,
kuriame viskas vyksta šiais laikais, vienas ką tik išrinktas Kristaus
vietininkas žemėje nusprendžia atsisakyti popiežiaus pareigų, nes jaučia jas
nebeatitinkant šių laikų dvasios. Savo romano pabaigoje Žakas Nerinkas (Jacques
Neirynck) vaizduoja, kaip vyras, nusiėmęs popiežiaus tiarą, išeina iš Vatikano
ramus ir švytėdamas; jo nuomone - tai slogus kalėjimas, gyvų numirėlių
antkapinis paminklas. Personažas jaučiasi tarsi atsikratęs slogučio.
1914
m. pasirodė Andrė Žido (Andrė Gide) romanas „Vatikano požemiai", kuriame
prancūzų rašytojas ir literatūros Nobelio premijos laureatas pasakoja apie
rūsius, kuriuose buvo kalinamas popiežius. Kas vyksta pasaulyje, kalinys
sužinodavo tik iš savo prižiūrėtojų.
Siksto koplyčioje vyksta konklava - naujo popiežiaus rinkimai |
Pokalbyje
su graikų Stačiatikių bažnyčios patriarchu Bartolomėjumi I popiežius Benediktas
XVI 2006 m. lapkričio pabaigoje leido suprasti, kad galima kalbėti apie
pontifikato dabartį. Ši lyg tarp kitko pasakyta užuomina, kuri buvo susijusi su
iki šiol tebegaliojančiu Katalikų ir Rytų bažnyčių kivirču, bendruosiuose
pranešimuose apie popiežiaus lankymąsi Turkijoje liko nepastebėta. Žurnalistai
neatkreipė į ją dėmesio iš dalies todėl, kad jiems labiausiai rūpėjo Katalikų
bažnyčios ir radikaliųjų islamistų konfliktas, kilęs dėl popiežiaus Rėgensburge
pasakytoje kalboje cituotos vėlyvųjų viduramžių Bizantijos imperatoriaus
Manuilo II Paleologo ginčijamos minties apie prievartos vaidmenį islame. Kiti
puikiausiai suvokė tos citatos sprogstamąją jėgą, bet nenorėjo tapti
nereikšmingos ir beveik atsitiktinės žemės nuoslankos, kuri pirmiausia būtų
palaidojusi juos pačius, sukėlėjais, nes savo darbe jie buvo priklausomi nuo
gerų santykių su Vatikanu. Taigi, kaip dažnai yra buvę žurnalistikos istorijoje,
vieni tylėjo todėl, kad nieko nesuprato, kiti - kad suprato per daug.
Tai,
apie ką popiežius su intelekto žavumu, kurį prancūzai vadina esprit, užsiminė, kaip jokia kita tema
iš tikrųjų buvo susijusi su savitarpio supratimu ir tiesiogiai - su Katalikų
bažnyčios pamatais. Juk, pasak garsiojo „uolos žodžio" Evangelijoje pagal
Matą (Mt 16, 18-19), Jėzus žvejui Simonui kalbėjo: „Tu esi Petras - [uola]; ant
tos uolos aš pastatysiu savo Bažnyčią, ir pragaro vartai jos nenugalės. Tau
duosiu dangaus karalystės raktus; ką tu suriši žemėje, bus surišta ir danguje,
ir ką atriši žemėje, bus atrišta ir danguje." O uola dabar yra Vatikanas
ant Vatikano kalvos. Mons vaticanus -
viena iš septynių Romos kalvų dešiniajame Tiberio krante.
Nors
kurį laiką popiežių rezidencija buvo Lateranas, nors prancūzų karaliai kone
ištisam juodam šimtmečiui popiežius buvo parsitempę į Avinjoną - viskas
prasidėjo nuo Prancūzijos karaliaus Pilypo IV Puikiojo, tamplierių budelio,
kraupios istorijos, - bet šv. Petro ir kitų Bažnyčios ankstyvojo laikotarpio
kankinių kapai liko Vatikane, čia popiežiai nuolat grįždavo. Už viską jie turi
būti dėkingi Vatikanui! Be Vatikano nebūtų popiežių.
Beveik
nėra kitos temos, kur nuomonės ir pažiūros taip sutaptų, kaip vertinant
Vatikaną ir jo valdžią. Ar nebūtų geriau išvis tylėti arba eiti pramintais
takais, kitais žodžiais tariant, tik atgaivinti trafaretus apie machinacijas,
klastotes ir nutylėtus Jėzaus žodžius, kaip nuolat ir apsukriai buvo
praktikuojama? Kai kam joks nusikaltimas nėra grasus, jei tik jis būna
įvykdytas Vatikane. Vadinasi, Vatikanas yra nekaltybės tvirtovė? Ne, ir dar
kartą ne!
Ašarų kambarys. Čia naujai išrinktas popiežius gauna iš anksto parengtus rūbus. Pasirengta kiekvienam atvejui - rūbai siuvami kelių dydžių. |
Jėzus
sako, kad jo karalystė esanti „ne iš šio pasaulio". O popiežiai vis dėlto
daugiausia laiko, pastangų ir jėgų skyrė valdžiai pasaulyje įgyti ir tam
tikslui nevengė nei pavojingiausių kalnų perėjų, nei klampiausių takų. Kad
gautų, ko trokšta, nesidrovėjo ant laužų deginti net nekaltų moterų, jei tik
numanė jas keliant pavojų Vatikanui ir popiežiams. Savo mūruose popiežiai
apgyvendino, ko gero, pačią nešlovingiausią tyrimų ir cenzūros įstaigą -
šventąją inkviziciją.
Ištikimai,
kaip ir kryžius, Vatikaną lydi vienas fenomenas - valdžia. Tai yra žemiška
valdžia, patvirtinta nuoroda į dangų, į Dievo vietininkystę. Vatikano valdžia,
kad ir kaip skirtingai ji reiškėsi, ribojasi su nesuprantamais, užtat juo
veiksmingesniais burtais, nes ji pirmiausia remiasi žodžiais, o ne armijomis.
Tai, kad ši valdžia gali pasiųsti į žygius ir armijas, istorijoje įrodyta. Ir
vis dėlto ji yra kur kas galingesnė: ji darė ir daro poveikį sieloms, o per jas
ir kalavijams, valdovams ir valdiniams.
"Skelbiame didžią naujieną - turime popiežių" - pirmasis pranešimas apie išrinktą popiežių |
Kas
tai per valdžia, kuri atrodo esanti ne iš šio pasaulio, bet vis tiek labai
sąmoningai tvarkosi žemiškai? Kas slypi Vatikano institucijoje, gaubiamoje
paslaptingumo, turinčioje blogą vardą, garsėjančioje machinacijomis, bet tuo
pat metu daugiau nei milijardo žmonių laikomoje švenčiausiu dalyku žemėje? Kas
apskritai yra Vatikano valdžia? Kuo ji remiasi? Kaip ji buvo taikoma gyvenime?
Kokiais atvejais Vatikanas aplaidavo, o kada blizgėjo? Ar visada savo
milžinišką valdžią jis naudojo žmonių labui, Dievo garbei, ar tik Dievo
funkcionierių savanaudiškumui? Supratus Vatikano valdžios esmę, suvokiama ir
kas yra valdžia apskritai.
Vatikanui
būdingos dvi ypatybės: iš esmės jį sudaro vyrų kompanija, kurios veiklos
pamatas — amžinybė, antra vertus, jis yra katalikų pasaulio valdžios centras.
Nors istorijoje ir ne visais laikais taip buvo, bet dvasinis ir bažnytinis
centras Vatikanas buvo visuomet. Jau vien tai teikia jam valdžią, nes Vatikano
valdžios išskirtinumą sudaro pirmiausia jos dvasiškumas, jos santykis su Romoje
mirtimi nubaustais kankiniais Petru ir Pauliumi, o visa kita - antrinis
dalykas.
Joks
pastatų kompleksas istorijoje nebuvo statomas chaotiškiau, neplaningiau, labiau
trokštant valdžios ir prabangos - darant mirtiną tuštybės ir malonumų geismo
nuodėmę - nei Vatikanas. Nuostabus dalykas: Vatikano istorija užsifiksavo
statybų, net ir vėliausių pokyčių istorijoje. Retai būta atviresnės ir dėl to
geriau užmaskuotos paslapties nei Vatikanas. Visa jo istorija, žygdarbiai, taip
pat ir nusikaltimai, jo grožybė ir niekšingumas virto akmeniu. Vatikanas plyti
priešais mus tarsi atskleista knyga, kurios puslapiai prirašyti daugeliu - taip
pat ir slaptų - kalbų. Iššifruoti, kas juose surašyta, - avantiūristiška ir
įdomu. Vatikano istoriją būtų galima kurti ir remiantis Šv. Petro bazilikos
požemiuose ir koplyčiose esančiais kapais.
Vatikanas
- tai istorijos ir istorijų vieta, jo sienos regėjo vis-ką, ką įmanoma regėti,
jo durys girdėjo viską, ką įmanoma girdėti, jo grindys ištvėrė viską, ką
įmanoma ištverti, - laimę ir godulį, galią ir silpnybę, paleistuvystę ir skaistybę,
ištikimybę ir išdavystę, meilę ir neapykantą, šlovę ir neviltį, abejingumą ir rūpesčius.
Čia buvo žudomi popiežiai ir rezgami sąmokslai, bet taip pat numatomos
gelbėjimo akcijos, slepiami persekiojami žmonės, nepaisoma gresiančio blogio.
Vatikano
archyvuose, kurių visi turi slaptus skyrius, o šiuose dar esama slaptų
užkaborių, saugoma audringų laikų momentinių atvaizdų, kuriuos galima sudėlioti
į vieną išsamesnį paveikslą. Dalis archyvų nėra vieši, kai kuriais sunku
naudotis, nes per menkai sutvarkyti. Kita archyvinės medžiagos dalis dingo - ne
dėl popiežių ir klerikalų kaltės, o todėl, kad, pavyzdžiui, nukentėjo dėl
Napoleono prievartos veiksmų, nes inkvizicijos archyvą jis buvo įsakęs
išgabenti į Paryžių. Sis archyvas grįžo toli gražu ne visas. Gal žemaūgio
korsikiečio istorikai turėjo sunaikinti bent tuos dokumentus, kurie liudijo
gėdingiausius nusikaltimus, prie kurių buvo prisidėję įtakingi prancūzai? Tokių
netrūko. Gal norėta sunaikinti dokumentus, kurie pasakojo apie tamplierių persekiojimus,
apie įžūlų popiežių grobimą ir pergabenimą į Avinjoną arba vėlesnes valstybės
daromas negandas jėzuitų ordinui?
Tam,
kurį domina tiesa, o ne skandalingos istorijos, Vatikano peripetijų supratimas
duos galimybę iš anksto atmesti kai kurias spekuliacijas, nes jos neatitinka
Vatikano logikos, o dar mažiau - jo interesų. O savo interesus Vatikanas nuo
seno mokėjo tiksliai apibrėžti.
Vatikaną
galima suprasti tik remiantis istorija, nes Romos klerui nėra nieko
dabartiškesnio už šią istoriją. Paprastai istoriją suvokiame kaip tai, kas yra
buvę, o Vatikanui istorija yra ne kas kita, kaip dabartis. Amžinybės požiūriu
kiekvienam iš mūsų net ir ilgiausias gyvenimo tarpsnis sutrumpėja iki minimumo,
iki epizodo, akimirksnio. Mums šešiasdešimt, septyniasdešimt, aštuoniasdešimt
metų yra ilgas laikas, amžinybei - beveik niekas.
Galimas
daiktas, kad genius loti Vatikane veikia taip stipriai ir nepaliaujamai todėl,
kad amžinybės dribsnis čia yra toks nenatūraliai didelis. Kai žurnalistai kartą
paklausė ankstesnįjį Vatikano valstybės sekretorių kardinolą Kasarolį, ar,
žlugus socializmui Sovietų Sąjungoje, jis nesibaiminąs ir dėl Vatikano
pasaulinės valdžios, tas klausimo visiškai nesuprato. Sovietų Sąjunga išgyvavo
septyniasdešimt metų - kas tai yra, palyginti su dviem tūkstančiais Vatikano
istorijos metų? Juk Vatikanas išties turįs kitą istorinę perspektyvą, - aiškino
jis. Kasarolis parodė didžiulį istorinį šaltakraujiškumą, kuriame galėjai justi
įsitikinimą, kad Vatikanas egzistuos iki Paskutiniojo teismo dienos, t. y. iki
paruzijos, iki Kristaus grįžimo.
Šveicarų gvardija - Renesanso karų palikimas. Tad ir nešioja - renesansinius kostiumus, tiesa, kurtus ne Mikelandželo, kaip skelbia populiarus mitas |
Ar
jis iš tikrųjų egzistuos iki amžių amžinųjų? Niekas ne-abejoja: Vatikanas
įveikė visus istorijos išbandymus, bet ar to užtenka ateičiai? Kokie iššūkiai
jau amaluoja laiko horizonte, ar Vatikane pasirengta ateities audroms? Pats
laikas atkreipti akis į socialinio klimato kaitą, nors politinėje kasdienybėje
to nedaroma. Ar tai reiškia, kad ir Vatikane ši opi problema bus nustumiama
ten, kur amžinybės perteklius ištinka mirtingus žmones, kurie vien todėl
privalo turėti kitą istorinę perspektyvą?
Jėzus
atsižadėdamas laikinumo norėjo laimėti amžinybę. Popiežiai kaip savotiški
muitininkai naudojosi amžinybės tranzito erdve, kad įgytų valdžią ten, kur
viskas laikina, - žemėje. Šis prieštaravimas egzistuoja iki šios dienos ir jis
lemia Vatikano įstaigų veiklą bei veiksmus. Tai susiję su gyvenimu žemėje,
patvirtintu dangaus. Kaipgi atrodo toji tranzito erdvė? Pagal kokias taisykles
ji veikia? Kaip ji pakišta po Vatikano stogu?
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą