Vytautas Petras Plečkaitis
Šveicarija, kurios nepažįstame : ambasadoriaus įžvalgos : mitai, realybė, paralelės. - Vilnius : Versus aureus, 2013, - 190 p. - ISBN 978-9955-34-415-5
Leidykla „Versus aureus“ išleido buvusio Lietuvos ambasadoriaus Šveicarijoje, Kovo 11-osios Nepriklausomybės akto signataro Vytauto Plečkaičio knygą „Šveicarija, kurios nepažįstame“.
Šveicarija - turtinga daugiakalbė valstybė, susiformavusi iš kelių tautų, kalbų ir kultūrų samplaikos, garsėja labiausiai išplėtota Europoje savivalda, unikalia bankų sistema ir galingų valstybių pripažinta neutraliteto politika, kurios pradėta siekti dar XVI amžiuje. Šveicarija yra ELPA, Europos Tarybos, Pasaulio prekybos organizacijos, JTO organizacijų narė, tačiau, būdama Vakarų Europos centre, iki šiol nepriklauso Europos sąjungai.
Skaitymui parinkome du knygos skyrius, liečiančius literatūrą ir kultūrą
Vilius Telis - nacionalinis didvyris ar tik legenda
Paminklas Viliui Teliui Altdorfe |
Vilius Telis, eidamas su
savo mažamečiu sūnumi, skrybėlės nenukėlė ir nenusilenkė grafo kepurei. Tuomet
įsižeidęs landsfogtas jį suėmė ir, žinodamas, kad šis yra geras šaulys, iškėlė
Viliui Teliui tokią sąlygą: jei jis iš arbaleto paleista strėle iš tam tikro
atstumo numuš obuolį ant savo sūnaus galvos, jam atleis už neparodytą pagarbą,
o jei nepataikys, tuomet jį nužudys.
Vilius Telis sutiko šauti
į obuolį, padėtą ant sūnaus galvos, bet pasiruošė iš karto dar vieną strėlę,
kurią būtų nukreipęs į atėjūną Geslerį, jei jam nepavyktų pataikyti į obuolį ir
kliudytų sūnų. Landsfogto paklaustas, kam ši antroji strėlė, Vilius Telis
tiesiai, be užuolankų pasakė, ką buvo sumanęs. Todėl jis, nors ir pataikęs į
obuolį ant sūnaus galvos, buvo suimtas, surištas ir gabenamas į Geslerio pilį,
tačiau plaukiant valtimi per ežerą kilo audra ir jam pavyko išsilaisvinti,
pabėgti, o patykojus ir nužudyti atėjūną Geslerį.
XIX a. pradžioje Vilio
Telio vardą išgarsino niekada Šveicarijoje nebuvęs vokiečių poetas ir dramaturgas
Frydrichas Šileris (Friedrich von Schiller; 1759-1805), pagal reikšmingumą XIX
a. vokiečių literatūrai lyginamas su Johanu Volfgangu Gėte (Johan Wolfgang von
Geothe; 1749-1832). Paskutinę savo dramą „Vilius Telis" F. Šileris parašė
1804 m.
Literatūros kritikai
stebėjosi poeto gebėjimu taip tiksliai perteikti Šveicarijos gamtos vaizdus ir
tautos charakterį, niekada toje šalyje nebuvus. Dramoje tiksliai paminėta net
šimtas penkiasdešimt geografinių Šveicarijos vietovių vardų. F. Šilerio dramą
D. Kunc (J. Kuntz) pavadino XIX a. trileriu, išgarsinusiu Šveicariją ir davusiu
jiems didvyrį.
Amžininkai prisiminimuose
rašė, kad F. Šileris, kurdamas šią dramą, visą kambarį buvo išklojęs
įvairiausiais Šveicarijos ir jos kantonų žemėlapiais, atidžiai studijavo
Prūsijos gydytojo Gotfrydo Ėbelio, dvejus metus pėsčiomis keliavusio po
Šveicariją, atsiminimus, taip pat skaitė J. V. Gėtės rašytus jam laiškus iš
savo kelionių po Šveicariją, kitokią prieinamą literatūrą, bet dėl blogos
sveikatos nukeliauti į Šveicariją negalėjo.
Drama „Vilius Telis"
tais pačiai metais buvo pastatyta Veimare ir susilaukė didžiulės sėkmės tiek
Vokietijoje, tiek Šveicarijoje. Vilius Telis, kaip didvyris ir kovotojas už
laisvę, gimė F. Šilerio dramoje, ir jo sukurtas paveikslas tapo labiausiai
mėgstamu šveicarų literatūriniu bei istoriniu personažu.
F. Šilerio drama
kiekvienais metais tradiciškai vaidinama viename garsiausių Šveicarijos kurortų
Interlakene, slėnyje, apsuptame Alpių. Prancūzams užėmus Šveicariją, o vėliau
kilus revoliuciniam demokratiniam judėjimui Viliaus Telio vardas tapo simboliu,
savotiška kovos už laisvę, nepriklausomybę ir demokratiją vėliava.
1890 m. šveicarų
parlamentas nutarė paminėti 600-ąsias šalies įkūrimo metines. Urio kantonas dar
anksčiau nusprendė įamžinti Vilių Telį savo kantono sostinėje Altdorfe
užsakydamas keturių metrų aukščio bronzinę skulptūrą. Jos autorius -
skulptorius Ričardas Kislingas iš Zoloturno. Skulptūra buvo kuriama gana
sunkiai, keletą metų ir pabaigta 1895 m. Vilius Telis pavaizduotas su arbaletu
ant peties ir su savo sūnumi. Žinoma, nei skulptorius, nei amžininkai, užsakę
skulptūrą, nežinojo, kaip atrodė legendinis Vilius Telis. Ir lietuvių
skulptorius Vytautas Kašubą nežinojo, kaip atrodė Vilniaus miesto įkūrėjas
didysis kunigaikštis Gediminas, kurio skulptūra puošia Katedros aikštę.
Pažymint šimtąsias F. Šilerio
dramos „Vilius Telis" pastatymo metines vienas iš žymiausių XIX a.
šveicarų dailininkų simbolistų Ferdinandas Hodleris (Ferdinand Hodler;
1853-1918) gavo užsakymą nutapyti legendinį šveicarų herojų. F. Hodleris nutapė
didžiulį paveikslą, vaizduojantį milžiną su arbaletu rankoje, iš kurio trykšta
laukinė jėga, ir ją jauti žvelgdamas į šį kūrinį. Paveikslas šokiravo
užsakovus, jie prašė menininką pataisyti paveikslą. Dailininkas, nežymiai
pakoregavęs, vis dėlto savo idėjos neatsisakė. 1904 m. jis buvo eksponuotas
Vienoje, Habsburgų, prieš kuriuos tariamai kovojo Vilius Telis, sostinėje.
Menininko darbas Vienoje susilaukė didžiulės sėkmės. Dabar jis kabo Zoloturno
miesto meno muziejuje.
Kol istorikai nesutaria,
ar tokia asmenybė galėjo realiai egzistuoti, menininkai ją vis labiau
mitologizuoja ir skleidžia legendą apie Vilių Telį po visą pasaulį. Apie jį
sukurta per dešimt vokiečių, šveicarų, amerikiečių ir net Naujosios Zelandijos
filmų ir TV serialų. Džoakinas Rosinis (Gioacchino Rossini; 1792-1868) sukūrė
operą „Vilius Telis", apie jį pastatytas miuziklas ir ne vienas radijo
spektaklis.
Vienas žymiausių šveicarų
rašytojų M. Frišas, mėgęs kritiškai vertinti visa, kas daugumai būna „šventa
tiesa", 1971 m. parašė savo istoriją apie Vilių Telį („Wilchelm Tell fūr
die Schule"; liet. „Vilius Telis mokyklai"). Rašytojas su jam būdingu
lengvu sarkazmu bei ironija nuvainikuoja legendą apie Vilių Telį kaip šalies
didvyrį, pasišaipo iš savo bendrapiliečių, parodydamas jį kaip konservatyvų
valstietį, besipriešinantį pažangai. M. Frišo kūrinys, žinoma, vėl sukėlė
polemiką legendinio herojaus Vilio Telio tema.
Istorikai tikrai
neabejoja ir turi tam nemažai įrodymų, kad legenda apie obuolį, į kurį šauliui
reikia pataikyti, viduramžiais tikrai egzistavo Šveicarijoje ir kitose germanų
tautose. Panašią legendą turi ir estai. Tačiau ar F. Šilerio sukurtas Vilius
Telis buvo tas didvyris, kuris net prisidėjo prie Šveicarijos žemių
suvienijimo, kaip norėtų pavaizduoti kai kurie politikai, kol kas smarkiai
abejojama.
Nešatelio muziejuje
menininkai 2011-2012 m. surengė parodą provokuojamu pavadinimu: „Vilius
Telis" didvyris ar žudikas?" Taigi Vilio Telio tema meno pasaulyje
rutuliojasi toliau.
Salvadoras Dali. Vilius Telis. 1930. |
Panašiu herojumi
lietuviams galėtų būti legendinis kunigaikštis Margiris. Vieniems istorikams
jis yra istorinė asmenybė ir nacionalinis didvyris, kitiems - tik graži
legenda, kai pilies gynėjai su savo vadu Margiriu vietoje nelaisvės pasirenka
mirtį susidegindami savo pilyje. Diskusija dėl Margirio vaidmens nesibaigia iki
šiol, ir tai nėra blogai. Svarbu, kad ji vyktų mokslinių argumentų, pagarbos
oponentui, o ne įžeidinėjimų fone.
Kodėl turtingame Ciuriche nėra baroko?
Ciurichas (vok. Zūrich)
yra didžiausias, įtakingiausias, turtingiausias Šveicarijos miestas,
svarbiausias šalies finansų ir verslo centras, kartais vadinamas tikrąja arba
slaptąja šveicarų sostine. Jis įsikūręs prie Limato (Limmat) upės žiočių,
įsiliejančių į Ciuricho ežerą.
Ciuricho panorama |
Tuo tarpu Ciuricho
politechnikos institutas, sutrumpintai vadinamas ETH Zūrich (Eidgenosische
Technische Hochschule; liet. Prisiekusiųjų piliečių aukštoji technikos
mokykla), pasaulio reitingų lentelėje užimantis dvidešimt trečią vietą, davė
mūsų planetai net dvidešimt vieną Nobelio premijos laureatą. Daugelis
Šveicarijos politinio ir ekonominio elito atstovų baigė šią aukštąją Ciuricho
mokyklą. Nemažai didžiausių šveicariškų firmų puikių vadybininkų yra baigę
Sankt Galeno universitetą, turintį gerą vardą pasaulyje. Europos elito
tyrinėtojas M. Hartmanas pažymi, kad jį baigė daugelis šveicarų bankininkų ir
draudimo kompanijų vadovų. Žymiausiose miesto aukštosiose mokyklose dėsto ne
tik garsūs šveicarų, bet ir daugelis pasaulio mokslo įžymybių, atvykstančių
skaityti paskaitų į Šveicariją.
Munster katedra, pradėta statyti 1100 metais, ta pati, kurią norėjo perdirbti pagal reformacijos poreikius |
Munster katedros vidus |
Jau romėnų laikais, kaip
rodo archeologų tyrimai ir kasinėjimai, Ciuricho vietoje buvo įkurta karinė
gyvenvietė su pilimi. Pasitraukus keltams ir įsitvirtinus germanų gentims -
alemanams - besikuriantis miestas viduramžiais išaugo ir ėmė vaidinti svarbų
vaidmenį šiaurės rytų Šveicarijoje. Pirmą kartą Ciuricho vardas rašytiniuose
šaltiniuose paminėtas 806 m. Jis minimas išlikusiuose Sankt Galeno vienuolyno
dokumentuose. Kaip žinia, Vilnius pirmą kartą raštuose paminėtas 1323 m., kai
Gediminas savo laiškuose kvietė atvykti į Vilnių pirklius ir amatininkus,
garantuodamas jiems saugumą, t. y. 500 metų vėliau.
Nuo 1218 m. Ciurichas
priklausė Šventosios Romos imperijai, o 1250 m. jis gavo miesto teises. Miestą
ėmė valdyti taryba, kurioje dominavo pilies riteriai ir patricijai. XIV a.
miestas jau turėjo savo konstituciją, kuri įteisino riterių, patricijų ir
amatininkų bei pirklių cechų (zunftų; vok. Zunfi - cechas, gildija) teises. Ši
konstitucija galiojo keletą šimtmečių, iki pat XVIII a. pabaigos.
1351 m. Ciurichas sudarė
sutartį su Šveicarijos Konfederacijos kantonais ir tapo jos dalimi. Iš dalies
jėga, iš dalies sutartimis Ciurichas prisijungė aplink miestą esančias
teritorijas. XIV a. Ciuriche įvyko pirmas pogromas prieš žydų bendruomenę, jų
namai buvo sudeginti, o išsigelbėję žydai pabėgo iš miesto.
Šveicarų veržimąsi į
pietus, kuriame aktyviai dalyvavo ir Ciurichas, sustabdė prancūzai mūšyje prie
Marinjano (Marignane), netoli Milano XVI a. pradžioje. Ciurichas šiame mūšyje
neteko 800 karių, ir tai buvo viena iš priežasčių, sukėlusių valstiečių
sukilimą prieš miesto patricijus.
Pralaimėjimas paspartino reformacijos judėjimą, kuriam
vadovavo Ciuricho Miunsterio katedros kunigas U. Cvinglis. Dėl šio miestui
skausmingo pralaimėjimo U. Cvinglis kvietė atsisakyti samdinių kariuomenės ir
keisti miesto politiką santykiuose su popiežiumi ir Prancūzija. Jis ėjo išvien
su amatininkų cechais ir pirklių gildijomis, kuriems reikėjo taikos ir palankių
sąlygų prekybai su kitais kantonais, reikalavo panaikinti valstiečių baudžiavą
ir atsisakyti dešimtinės mokesčio Bažnyčiai. U. Cvinglio idėjos nugalėjo ir,
Ciuricho tarybai pritarus, jis virto protestantišku miestu.
Tačiau radikalus protestantizmas, įsigalėjęs Ciuriche,
neleido jam plėtotis ir pavertė provincijos miestu iki pat XIX a. Samdinių
kariuomenės atsisakymas ir griežtas neutralitetas smarkiai sumažino miesto
finansus, o nedalyvavimas karuose menkino miesto įtaką regione, siaurino
miestiečių pasaulėžiūrą bei ribojo jų interesų spektrą.
Be to, reformuota Bažnyčia mieste įgavo didelę reikšmę ir ėmė diktuoti miestelėnams, kaip jie turi gyventi, kaip
rengtis, net kaip statyti namus. Visur skambėjo raginimai taupyti,
siekti saikingumo, kuklumo, paprastumo. Svarbiausia, daug ir kruopščiai dirbti
ir melstis - toks buvo vyraujantis Ciuricho miestiečių credo.
Bažnyčios dešimtmečiais suformuotas Ciuricho miestiečių mentalitetas,
grįstas paprastumu ir taupumu, privedė prie to, kad Ciuriche nedaug liko puošnesnių
statinių. Baroko stilius, pavyzdžiui, suklestėjęs Vilniuje ir išplitęs
puošniomis bažnyčiomis, aplenkė Ciurichą. Čia ilgą laiką nebuvo teatrų, buvo
draudžiama įrengti fontanus, puošti namus ir net bažnyčias kokiomis nors
skulptūromis, linksmintis ir viešai džiaugtis grožiu.
1760 m. atsirado sumanymas „supaprastinti" Ciuricho pagrindinius maldos
namus - Miunsterį, pastatytą romaniniu ir gotikiniu stiliumi. Laimei, vertingą
gotiką sugebėta išsaugoti. Turto Ciurichas turėjo daug, bet, laikydamasis Bažnyčios
nurodymų, jo nedemonstravo, slėpė už privačių mūrų sienų. Iš dalies taip yra ir
šiandien.
Ciuricho Dievo motinos bažnyčia |
Protestantiškos bažnyčios pasižymi kuklumu, bet verta užeiti ir į
Ciuricho katedrą, ir į Dievo motinos (Frauenkirche) bažnyčią
senamiestyje ant Limato upės kranto prie S. Miunsterio tilto. Šioje bažnyčioje
Ciuricho miesto kvietimu garsusis M. Šagalas sukūrė spalvotus vitražus
biblinėmis temomis. Ciurichiečiai mėgsta jais pasigirti ir parodyti miesto
svečiams.
Nuo U. Cvinglio laikų mieste buvo įvesta
griežta papročių kontrolė. Miesto valdžia sprendė, kas jos valdiniams yra gera,
reikalinga ir naudinga. Tuo tarpu pati valdžia niekam neatsiskaitinėjo. Miesto cechai ir krašto
bendruomenės visus savo sprendimus privalėjo derinti su miesto taryba. Tokia
tvarka buvo būdinga ne tik Ciurichui, bet
ir daugeliui kitų kantonų. Tačiau Ciuriche ji išsiskyrė griežtumu, miesto Papročių policija ne tik
stebėjo, kaip laikomasi miesto tarybos nurodymų, bet ir užtikrino kai
kurių ūkinių monopolijų egzistavimą. Pavyzdžiui,
kaimo gyventojams buvo draudžiama patiems gaminti kokias nors prekes ir
prekiauti. Tūkstančiai iš jų privalėjo dirbti Ciuricho šilko ir medvilnės fabrikuose, o nesilaikantys nustatytos
tvarkos buvo griežtai baudžiami.
Ciuricho miestą papildydavo protestantai iš katalikiškų šveicarų kantonų,
taip pat protestantai iš Prancūzijos ir Italijos. Tarp jų buvo pasiturinčių
tekstilininkų, pirklių, bankininkų, laikrodininkų ir kitų sričių amatininkų.
Jie, kartu su nepatenkintais miestiečiais aristokratinės Ciuricho valdžios diktatu,
įnešė naujų vėjų į miesto valdymą ir parengė dirvą revoliucinėms pertvarkoms
bei liberalizmo epochai.
Ją pagreitino Prancūzijos revoliucija 1789 m. ir
revoliucinės armijos įsiveržimas į Šveicariją. Austrus, trumpam užėmusius Ciurichą, prancūzai greit
išvijo, o Ciuricho aristokratija turėjo sumokėti prancūzams už jų išlaisvinimą
nuo austrų ekspansijos. Prancūzų valdymas sumažino aristokratų dominavimą ir
iškėlė naujus žmones, kurie, pasitraukus prancūzams, ėmė reformuoti Ciuricho
miestą ir šalį.
Viena iškiliausių XIX a. šveicarų figūrų buvo iš turtingos
Ciuricho šeimos kilęs, bet jaunystėje paveiktas Prancūzų revoliucijos idėjų,
Alfredas Ešeris (Alfred Escher; 1819-1882). Jis buvo pirmasis
Šveicarijos parlamento pirmininkas, ilgametis Ciuricho miesto tarybos narys,
pirmo nacionalinio šveicarų banko - Kreditanstalt, vėliau pavadintu Suisse
Credit, įkūrėjas, geležinkelių pionierius, Politechnikos instituto, Gyvybės
draudimo ir pensinių fondų steigėjas. Asmenybė, ko gero, daugiausia prisidėjusi
modernizuojant Šveicariją.
A. Ešeris gali būti laikomas žymiausiu liberalaus šveicarų
kapitalizmo ideologu ir šios idėjos įgyvendintoju. Jam priskiriami 1860 m.
pasakyti žodžiai, kad jo šalis pasauliui gali būti patraukli tik mokėjimu
pasinaudoti laisve, grynais valstybės
finansais, stabilumu ir ūkio augimu. Šio credo
iš esmės laikosi ir šiandieninio Ciuricho politinis ir ekonominis
elitas.
Ciuricho Dievo motinos bažnyčios langai - Lietuvoje gimusio Marko Šagalo (Marc Chagal) vitražai |
Neatsitiktinai paminklas Alfredui Ešleriui stovi Geležinkelio stoties
aikštėje, kur prasideda šiuolaikinis Ciurichas - jo pagrindinė gatvė, pavadinta
Bahnhofstrasse (liet. Geležinkelio stoties gatve). Neretai ji
ironiškai pavadinama tiesiog Bankenstrasse (liet. Bankų gatve). Tai
brangiausia ne tik Ciuricho, bet ir visos Šveicarijos gatvė, su didžiausiomis
nuomos kainomis, su garsiausiais bankais ir firminėmis parduotuvėmis. Didžiausi
Šveicarijos prekybiniai procesai vyksta šičia - Bahnhofstrasse. Čia
pilna turistų, verslininkų ir bankininkų iš viso pasaulio. Čia sudaromi
milijoniniai ir milijardiniai sandėriai.
Ciuriche veikia daugiau kaip 300 bankų. Tarp jų į didžiausių pasaulio
bankų sąrašą patenkantys Suisse Credit ir UBS, kuris, kaip rašoma
spaudoje, jau valdomas iš JAV, nes ten esą jo pagrindiniai akcininkai. Ne
veltui Ciurichas vadinamas bankininkų miestu. Čia sukasi ne tik Šveicarijos,
bet ir daugelio pasaulio valstybių milijardai. Ciuriche dirba visai Europai
svarbi Ciuricho birža, susijungusi su Ženevos ir Bazelio biržomis.
Bankai Šveicarijoje sukuria nuo 12 proc. iki 14 proc. bendrojo vidaus
produkto (BVP) šalyje. Juose dirba apie 6 proc. visų Šveicarijos dirbančiųjų.
Bankai sumoka apie 20 proc. visų mokesčių. Trečdalis viso pasaulio turto nusėda
Šveicarijos bankuose. „Fischer Weltalmanach" duomenimis, 2007 m.
Šveicarijos bankai valdė užsienio šalių turto už 1470 milijardų eurų, iš kurių
450 milijardų priklausė privatiems klientams.
Ilgą laiką Šveicarijos bankai priešinosi efektyvesnei
kovai su nešvarių pinigų „plovimu", teisindamiesi šveicarišku įstatymu „Dėl
bankų paslapčių apsaugos". Kilus finansinei krizei 2008 m. iš pradžių
JAV, po to Vokietija ėmė vis griežčiau reikalauti iš Šveicarijos valdžios ir
didžiųjų bankų atskleisti klientų, vengiančių mokėti mokesčius savo šalyse,
pavardes ir pakeisti savo įstatymus. Šveicarams teko nusileisti, o UBS bankui - net bylinėtis JAV teisme.
Ta bylą UBS bankas pralaimėjo. Šveicarija ir didieji bankai buvo priversti
pripažinti, kad dalis JAV klientų nuslėpė mokesčius savo šalyje, o didžiausias
bankas UBS pažeidė JAV įstatymus. UBS
atsiprašė JAV vyriausybės, sumokėjo už padarytą žalą
780 milijonų JAV dolerių
ir atskleidė JAV klientų, vengusių mokėti mokesčius savo šalyje, pavardės. Jų
buvo atskleista apie penki tūkstančiai. JAV nesiderėjo su bankininkais, o
tiesiog ėmė taikyti savo įstatymus dėl mokesčių slėpimo ir pagalbos juos
slepiant. 2012 m. vienas privatus bankas Wiegelin & Co dėl JAV
administracijos finansininkų spaudimo net turėjo nutraukti veiklą. Kitiems
šveicarų bankininkams iškilo grėsmė stoti prieš teismą. Šveicarijos valdžia
taip pat padarė nuolaidų JAV, sušvelnindama banko paslapčių saugojimo įstatymą.
Taip pat buvo pasirašytas
susitarimas ir su Vokietija, kuri turėjo pretenzijų šveicarams, kad jie slepia
iš Vokietijos pabėgusių turtuolių nesumokėtus mokesčius. Žurnalo „Spiegei"
duomenimis, 2012 m. net 29 000 turtuolių slėpė savo turtus užsienyje, vengdami
mokėti mokesčius. Nemažai iš jų - Šveicarijoje. Vokiečių finansinės priežiūros
tarnybos ragina Vokietiją elgtis su Šveicarija kur kas griežčiau nei iki šiol
ir sekti JAV pavyzdžiu.
Žymiausi XX a. šveicarų
rašytojai M. Frišas, F. Diurenmatas, Adolfas Mušgas (Muschg) Ciuricho gyvenime
įžvelgė ne tik sėkmę, bet ir turtingųjų dvasinį skurdą, miesčioniškumą,
aroganciją, slegiantį provincializmą, net „dvasinį kalėjimą". Jų nuomone,
Ciuriche „yra per daug pinigų" ir per mažai utopijos, ateities svajonės ir
vizijos.
Vis dėlto Ciuricho
gyventojai mėgsta savo miestą. Populiarus kelionių žurnalas „Geo Spezial,
Schweiz" rašo, kad 97 proc. ciurichiečių mielai arba labai mielai gyvena
Ciuriche. Miesto gyvenimo ritmas nėra didžiausias tarp visų Šveicarijos miestų.
Net apskaičiuota, kad Ciuriche pėstieji vaikščioja lėčiau nei Bazelyje ir
Ženevoje, vidutiniškai 4,68 km per valandą greičiu. Tuo tarpu Bazelyje pėstieji
vaikščioja 5,04 km/val. greičiu, o Ženevoje -5,22 km/val. Ciuriche mėgsta gyventi
ir visų turtingiausieji šveicarai, net 63 iš 300 turtingiausiųjų Šveicarijos
gyventojų įsikūrę Ciuriche.
Bahnhofstrasse - pagrindinė Ciuricho gatvė |
Kavos puodelis pigiausias
Berne - vidutiniškai vos 4,20 frankų. Ciuriche už jį vidutiniškai sumokėsite -
4,60 frankų, o Bazelyje tenka pakloti 5,20 frankų. Na, jei prabilom apie kavą,
tai ji skaniausia itališkose Šveicarijos kavinėse ir restoranuose arba ten, kur
prie baro dirba italas. Šveicarai mėgsta gerti kavą ir geria jos daug. Atvykę į
Lietuvą ir pabuvoję lietuvių šeimose jie stebisi, kad vidutiniai ir net
pasiturintys lietuviai geria užplikomą kavą, o namuose retai kas turi kavos
automatus. Šveicarijoje niekur neteko gerti užplikomos kavos. Kavos aparatus
gamina patys šveicarai ir pardavinėja juos išsimokėtinai palankiomis sąlygomis,
garantuodami priežiūrą ir remontą.
Netoli Ciuricho biržos
2010 m. įsisteigė pirmasis atsikūrusios mūsų valstybės Lietuvos garbės
konsulatas Ciuriche. Jam 2009 m. ėmė vadovauti šveicarų verslininkas Gracianas
Pedroja. Iki Antrojo pasaulinio karo Ciuriche 1929-1946 m. taip pat veikė
Lietuvos garbės konsulatas, vėliau pervadintas į Generalinį garbės konsulatą.
Generaliniu konsulu tuo laiku taip pat buvo šveicarų verslininkas Vilhelmas
Simonas, o vicekonsulu - Steponas Garbačiauskas (1900-1983), prieš karą žinomas
Lietuvos sportininkas ir sporto organizatorius. Jo palaikai 2009 m. buvo
pervežti į Kauną, nes kapo Šveicarijoje nebuvo kam prižiūrėti.
Apie 10 km į šiaurės
rytus nuo Ciuricho veikia modernus oro uostas. Iš jo Swiss Air linijų lėktuvai
jus gali nuskraidinti į bet kurią pasaulio šalį. Prieš dešimt metų dar skraidė
ir į Vilnių. Tiesa, šveicarų avialinijos, nors ir išsaugojo savo vardą,
lėktuvus bei ekipažus, bet neišlaikė konkurencijos ir turėjo jungtis prie
Lufthansos. O iš miesto centre esančios geležinkelio stoties greitaisiais
traukiniais per keletą valandų galite atsidurti vos ne bet kuriame Vakarų
Europos mieste.
Ciuriche, o teisingiau
Ciuricho metropolijoje gyvena daugiausia naujosios emigracijos bangos lietuvių.
Vieni atvyko čia laikinai dirbti ar studijuoti, kai kas atitekėjo ar šiaip
atvyko laimės ieškoti ir pasiliko. Iš pradžių trumpam, o vėliau - visam laikui.
Ciuricho metropolijos lietuviai sudaro Šveicarijos bendruomenės branduolį.
Šveicarijoje dabar gyvena per 1000 lietuvių, teisingiau Lietuvos piliečių.
Maždaug tiek leidimų dirbti yra išdavusi šveicarų valdžia. Bendruomenės
veikloje dalyvauja apytikriai kas dešimtas ar dešimta lietuvė. Per dvidešimt
nepriklausomybės metų lietuvių skaičius Šveicarijoje padidėjo apie dešimt
kartų.
Viename iš Ciuricho priemiesčių
Marijos Lourdes katalikų bažnyčios klubo salėje kiekvienais metais ankstyvą
pavasarį vyksta metiniai lietuvių bendruomenės susirinkimai. Dalyvaujama Šv.
Mišiose, paminint Vasario 16-ąją, aptariami kasdieniai reikalai, vėliau -
bendri pietūs ir koncertas, klausantis dažniausiai iš Lietuvos pakviesto
muzikos ansamblio. Susirenka lietuvaitės ir lietuvaičiai su savo vaikais ir
anūkais, kurių nemaža dalis jau nekalba lietuviškai. Pastebėjau, kad dalis
lietuvių net stengiasi, jog vaikai greičiau taptų šveicarais, ne itin rūpinasi,
kad jie išmoktų savo tėvų gimtąją kalbą. Ne visi, bet tokių yra nemažai. Būdami
Lietuvoje jie tarsi didžiuojasi esą lietuviai, tačiau išvykę svetur stengiasi
greičiau ištirpti, prarasdami savo tapatybę. Tai, deja, dalies mūsų tautiečių,
turinčių silpnas šaknis, menkos kultūros požymis.
Ciuricho universitetas |
Viename susitikime
Ciuriche teko susipažinti su šviesios atminties kunigu, gražiai kalbančiu
suvalkiečių tarme, teologijos ir filosofijos mokslų profesoriumi Jonu Juraičių
(1926-2010). Jis baigė Vilkaviškio gimnaziją, karo pabaigoje pasitraukė iš
pradžių į Vokietiją, kur pabaigė kunigų seminariją, o vėliau - filosofijos ir
teologijos studijas Romoje popiežiaus Grigaliaus universitete. Šv. Mišias jis
laikydavo nedidelėje Marijos Lourdes koplytėlėje. Garsėjo ne tik išsilavinimu,
bet ir kuklumu, nemėgo apsimetėlių, pabrėždavo, kad visada yra nuskriaustųjų ir
pažemintųjų pusėje. J. Juraitis buvo ilgametis Šveicarijos LB kapelionas, o nuo
1951 m. Termino katalikų parapijos sielovadininkas. Atkūrus nepriklausomybę
Lietuvoje, nuo 1991 m. - Vilniaus ir Kauno universitetų ir Dvasinių seminarijų
profesorius.
Ciurichas, kaip ir
Ženeva, smarkiai pasikeitė nuo reformacijos įsigalėjimo laikų. Mūsų dienomis
šiame mieste užregistruojama daugiau katalikiškų nei protestantiškų santuokų.
Ciurichiečiai, ilgai vadinti droviais, nuobodžiais darboholikais, šiandien
gerokai pasikeitę. Rašytojo Luko Biarfuso (Lukas Barfuss) nuomone, miestas jau
nėra U. Cvinglio Ciurichas. „Mano gyvenamame rajone marga ir neorganizuota,
viskas labai neprotestantiška", - sako rašytojas. Protestantiško asketizmo
dvasią ne visada lengva aptikti Ciuricho mieste ir visame konglomerate, kuriame
gyvena beveik 2 milijonų žmonių.
Per metus Ciuriche vyksta
apie 500 kultūrinių renginių, kiekvienais metais organizuojami gatvės paradai
sutraukia iki milijono dalyvių ne tik iš Šveicarijos, bet ir iš Austrijos,
Vokietijos. Mieste veikia šimtai barų, klubų, diskotekų, skirtų turtingiausiems
ir ne itin turtingiems. Neseniai mieste, ant Ciuricho ežero kranto, pastatytas
vienas brangiausių viešbučių Europoje, specialiai skirtas milijonieriams.
O už stoties į vakarus
palei Limato upę besidriekiantis rajonas vakarais virsta raudonųjų žibintų
kvartalu, didžiausiu Šveicarijoje. Prostitucija kaip verslas Ciuricho mieste
ginamas įstatymu, yra griežtai reglamentuotas. Spaudoje pasirodo straipsnių
apie prostitučių higieną, ginančiųjų teises nuo klientų agresijos ir įžūlumo.
U. Cvinglio dvasią čia tikrai sunku pajusti. Praktiški šveicarai, įteisinę
prostituciją kaip verslą, iš jo surenka nemažus mokesčius. Nepraktiški ir
puritonais apsimetę lietuviai bando ignoruoti šį verslą, ir miestai bei
valstybė netenka milijonų, kuriuos susikrauna iš nelegalios prostitucijos
pusiau legalių, pusiau nelegalių striptizo namų ir viešnamių besipelnantys jų
savininkai ir įvairūs tarpininkai.
XXI a. Ciurichas
nepakeitė savo charakterio, išlikdamas svarbiausiu ūkiniu šalies centru,
„darančiu didelius pinigus". Jis pulsuoja savo gyvenimo ritmu,
naudodamasis palankiomis aplinkybėmis didina savo svorį ir įtaką šalyje bei
regione. Taip, kaip galvoja Bahnhofstrasse verslo pasaulis, taip mano ir šalies
Nacionalinis bankas, sako prancūzakalbė D. Kunc (J. Kuntz). Mažesniems šveicarų
kantonams ir jų gyventojams Ciurichas yra „per daug nešveicariškas",
kosmopolitiškas, tačiau patiems Ciuricho žmonėms labai patinka.
Skaitykite bibliotekoje:
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą