Turbūt pasaulyje yra tik keletas miestų, kuriuose taip kryžiuojasi kelių tautų religijų interesai, aptinkami daugybės epochų reliktai. ir tikrai nėra pasaulyje nei vieno miesto, kurį sau šventu miestu skelbtų trys didžiosios religijos. Be abejo, Jeruzalė. Nors apie šį miestą tinklaraštyje jau rašyta, pristatyta Antano Poškos kelionės įspūdžių knyga, tačiau negalime nepristatyti Simon Montefiore miesto istorijos. Tai visiškai kitokio stiliaus knyga, nei kelionės įspūdžiai. Šioje knygoje apžvelgiama Jeruzalės istorija nuo seniausių laikų iki šių dienų. Žinoma, miesto istorija nebūtų tikra, jeigu joje nepasirodytų didieji veikėjai - karžygiai, svetimų valstybių valdovai ar revoliucionieriai bei avantiūristai.
Skaitymui parinkome skyrių, pasakojantį apie šiuolaikinio Izraelio pradžią - Sionizmo sąjūdį, grąžinusį išblaškytus po visą pasaulį žydus į istorinę Tėvynę.
O, Jeruzale, vienintelis
žmogus, visą šį laiką čia buvęs, mielas Nazareto svajotojas, padarė tik tiek,
kad sustiprino neapykantą.
Theodor Herzl,
Dienoraštis
Piktas Jahvės veidas
dunkso virš karštų uolų, kurios matė daugiau šventų žudynių, prievartavimų ir
plėšimų negu bet kuri Žemės vieta.
Arthur Koestler
Jeigu žemė gali turėti
sielą, Jeruzalė yra Izraelio žemės siela.
David Ben Gurion, spaudos
interviu
Jokie kiti du miestai
žmonijai taip nerūpėjo kaip Atėnai ir Jeruzalė.
Winston Churchill,
Antrasis pasaulinis karas, t. 6: Triumfas ir tragedija
Nelengva būti
jeruzaliečiu
Šalia džiaugsmų čia eina
erškėčiuotas kelias
Didieji tampa maži
senajame mieste
Popiežiai, patriarchai,
karaliai - visi nusiima karūnas
Tai karalių karaliaus
miestas, ir žemės karaliai bei viešpačiai nėra jo šeimininkai
Jeruzalė niekada negalės priklausyti jokiam
žmogui.
John Tleel, „Aš esu
Jeruzalė", Jerusalem Quarterly
Ir neša gojai
naštą šią,
Juos Izraelio
pyktis slegia vėlei,
Nes nežengia jisai
su pergale
Į savąją Jeruzalę.
Rudyard Kipling,
„Jeruzalės našta"
KAIZERIS
I898-I9O5 M.
HERZLIS
Buvo sakoma, kad
Theodoras Herzlis, Vienos literatūros kritikas, - „nepaprastai išvaizdus"
jo akys „migdolų formos, sunkiomis, juodomis melancholiškomis
blakstienomis", profilis „Asirijos
Theodoras Herclis 1860 05 02 - 1904 07 03 |
imperatoriaus" Šis nelaimingai vedęs trijų vaikų tėvas buvo visiškai asimiliavęsis žydas, dėvėjo stačiąsias apykakles, durtinius, „jis nebuvo su savo tauta" ir mažai ką turėjo bendra su apskurusiais garbanotais štetlų žydais. Įgijęs teisininko išsilavinimą, nekalbėjo nei hebrajiškai, nei jidiš, namie puošdavo Kalėdų eglutę ir nepasirūpino apipjaustyti sūnaus. Tačiau 1881 metų pogromai Rusijoje jį nepaprastai sukrėtė. Kai 1895 m. Vienos meru buvo išrinktas kurstytojas antisemitas Karlas Luegeris, Herzlis rašė: „Žydus apėmusi neviltis." Tais pačiais metais jis iš Paryžiaus pranešinėjo apie Dreyfuso bylą, kurioje nekaltas karininkas žydas buvo apšmeižtas esąs Vokietijos šnipas, ir žiūrėjo, kaip Paryžiuje, šalyje, emancipavusioje žydus, minia šaukia: Mort aux juifs („Mirtis žydams"). Tai sustiprino jo įsitikinimą, kad asimiliacija ne tik žlugusi, bet ir provokuoja dar daugiau antisemitizmo. Jis net išpranašavo, kad Vokietijoje antisemitizmas kada nors bus įteisintas.
Herzlis priėjo prie
išvados, kad žydai niekada nebus saugūs be savo tėvynės. Iš pradžių šis pusiau
pragmatikas, pusiau utopistas svajojo apie germanišką aristokratišką
respubliką, tarsi žydų Veneciją, valdomą senato su Rothschildu kaip dožu
(kunigaikščiu), o juo pačiu - kanclerio poste. Jo vizija buvo sekuliari:
vyriausieji kunigai dėvėsią įspūdingus apsiaustus, Herzlio armija
besipuikuosianti kirasomis su sidabriniais antkrūtiniais, o modernūs piliečiai
žydai modernioje Jeruzalėje žaisią kriketą ir tenisą. Rothschildai, iš pradžių
skeptiškai žiūrėję į bet kokią žydų valstybę, atmetė Herzlio siūlymus, bet šios
ankstyvas eskizas subrendo iki praktiškesnio projekto. „Palestina - tai mūsų
neužmirštama istorinė tėvynė, - pareiškė jis 1896 m. vasarį knygoje „Žydų
valstybė“. - Makabiejai vėl pakils. Mes galų gale gyvensime kaip laisvi žmonės
savo žemėje ir ramiai mirsime savo namuose."
Sionizmas anaiptol nebuvo
naujovė - net pats žodis jau buvo pavartotas 1890 m., - bet Herzlis labai senai
nuostatai suteikė politinę raišką ir struktūrą. Žydai savo gyvavimą regėjo per
santykio su Jeruzale prizmę dar nuo Dovydo laikų ir ypač nuo Babilonijos
tremties. Žydai melsdavosi atsigręžę į Jeruzalę, kasmet per Pesachą linkėdavo
vieni kitiems susitikti „kitąmet Jeruzalėje" sugriuvusią Šventyklą
paminėdavo per vestuves sudaužydami taurę ir palikdami vieną savo namo kampą
nedekoruotą. Jie leisdavosi ten į piligrimystę, norėjo ten būti palaidoti ir,
kai tik galėdami, melsdavosi palei Šventyklos sienas. Net žiauriai ujami žydai
pasilikdavo gyventi Jeruzalėje ir pasitraukdavo tik išvaromi grasinant mirtimi.
Theodoras Herclis su vaikais |
Naujasis europiečių
nacionalizmas neišvengiamai kėlė rasinį priešiškumą šiai viršnacionalinei,
kosmopolitinei tautai, bet tuo pat metu tas pats nacionalizmas, kartu su
Prancūzijos revoliucijos iškovota laisve, galėjo įkvėpti ir žydus. Ir
kunigaikštis Potiomkinas, ir imperatorius Napoleonas, ir JAV prezidentas Johnas
Adamsas tikėjo žydų sugrįžimu į Jeruzalę, kaip ir lenkų bei italų nacionalistai
ir, žinoma, Amerikos bei Britanijos krikščionys sionistai. Tačiau sionizmo
pirmeiviai buvo rabinai ortodoksai, į sugrįžimą žiūrintys mesianistinių
lūkesčių šviesoje. 1836 m. Prūsijos rabinas aškenazis Zvi Hirschas Kalischeris
kreipėsi į Rothschildus ir Montefiores prašydamas finansuoti žydų valstybę ir
vėliau parašė knygą „Siekiant Siono“. Po Damasko „kraujo šmeižto" sefardų
rabinas Sarajeve Jehuda Chai Alkalajus pasiūlė, kad islamo pasaulyje žydai
išsirinktų vadovus ir pirktų žemę Palestinoje. 1862 m. Mosesas Hessas, Karlo
Marxo draugas, knygoje „Roma ir Jeruzalė: Paskutinis nacionalinis klausimas“ išpranašavo,
kad nacionalizmas nuves prie rasinio antisemitizmo, ir siūlė kurti Palestinoje
socialistinę žydų visuomenę. Tačiau lemiamą postūmį davė pogromai Rusijoje.
Mosesas Hessas |
„Mes turime atkurti save
kaip gyvą tautą" - tuo pat metu kaip Herzlis rašė Odesos gydytojas Levas
Pinskeris knygoje „Autoemancipacija“. Jis inspiravo naują Rusijos žydų sąjūdį
„Siono mylėtojai" Hovovei Zion, siekiantį kurti Palestinoje žemdirbių
nausėdijas. Nors dauguma jų buvo
pasauliečiai, „mūsų žydiškumas ir mūsų sionizmas buvo tapatūs dalykai" -
paaiškino jaunas entuziastas Chaimas Veicmannas. 1878 m. Palestinos žydai
netoli jūros įkūrė gyvenvietę Petach Tikva (Vilties Durys), bet tada jau ir
Rothschildai, prancūzų barono Edmondo asmenyje, pradėjo finansuoti rusų
imigrantams skirtas žemdirbių gyvenvietes, kaip antai Rišon Lecijon (Pirmas
Sionui), - iš viso jis paaukojo karališką 6,6 mln. svarų sumą. Kaip ir
Montefiore, jis Jeruzalėje bandė nupirkti Sieną. 1887 m. dėl to susitarė su
muftijumi Mustafa ai Chuseiniu, bet sandėris neišdegė. Kai 1897 m. Rothschildas
tai vėl pabandė, šeichas Chuseinis ai Haramas sutartį užblokavo.
1883 m., dar gerokai
prieš Herzlio knygos pasirodymą, prasidėjo pirma žydų imigracijos, alijos,
banga, per ją iš viso atvyko 25 000 žydų. Dauguma, bet ne visi, atvyko iš
Rusijos. Bet aštuntajame dešimtmetyje Jeruzalė ėmė traukti persus, o
devintajame jemeniečius. Jie paprastai apsigyvendavo savo bendruomenėse: žydai
iš Bucharos, tarp jų ir juvelyrų Moussaiefių giminė, kuri šlifavo deimantus
Čingischanui, apsigyveno savame Bucharos kvartale, išdėstytame tvarkingais
kvadratais; jų didingi, daugelis neogotikiniai, neoresansiniai, kai kurie maurų
stiliaus, namai buvo suprojektuoti taip, kad primintų Vidurinės Azijos miestus.
1897 m. rugpjūtį Herzlis
pirmininkavo Pirmajam sionistų kongresui Bazelyje, o paskui dienoraštyje
pasigyrė: „L`etat cest moi. Bazelyje aš
įkūriau žydų valstybę. Jeigu šiandien pasakyčiau tai garsiai, mane pasitiktų
visuotinis juokas. Gal po penkerių metų, ir jau tikrai po penkiasdešimties,
visi tai žinos." Ir žinojo - o juk jis tik prieš penkerius metus buvo
išėjęs į viešumą. Herzlis tapo naujos rūšies politiku ir publicistu -
važinėdamas naujaisiais Europos geležinkeliais, agitavo karalius, ministrus ir
spaudos magnatus. Jo nepalaužiama energija apsunkino, nors jis to nepaisė,
silpną širdį, galinčią pribaigti jį kiekvieną akimirką.
Petach Tiqua herbas |
Herzlis tikėjo sionizmu
ne sukurtu naujakurių iš apačios, o dovanojamu imperatorių ir finansuojamu
plutokratų. Rothschildai ir Montefiores iš pradžių į sionizmą žiūrėjo atsainiai,
bet pirmieji sionistų kongresai buvo papuošti sero Franciso Montefiores asmens,
Moseso sūnėno -„gana menko anglų džentelmeno" kuris „Šveicarijos vasaros
karštyje mūvėjo baltas pirštines, nes jam reikėjo spausti labai daug
rankų" Tačiau Herzliui reikėjo valdovo, kuris galėtų paveikti sultoną. Jis
nusprendė, kad žydų valstybė turėtų būti vokiečiakalbė, tad kreipėsi į
pavyzdinį modernų monarchą - Vokietijos kaizerį.
Petach Tiqua kaimelis 1912 m. |
Vilhelmas II planavo
vizitą į Rytus - susitikti su sultonu, o paskui vykti į Jeruzalę ir pašventinti
naują bažnyčią, pastatytą netoli nuo Šv. Kapo žemėje, padovanotoje jo tėvui
kaizeriui Frydrichui. Bet kaizerio planas buvo didesnio užmojo - jis didžiavosi
savo diplomatiniais laimėjimais su sultonu ir laikė save protestantų piligrimu
į šventąsias vietas. Labiausiai jis tikėjosi pasiūlyti Vokietijos globą
osmanams, propaguoti savo naująją Vokietiją ir atsverti Britanijos įtaką.
„Aš nueisiu pas Vokietijos kaizerį [ir
pasakysiu]: „Išleiskite mūsų tautą" -nusprendė Herzlis ir pasiryžo
naujajai valstybei imti pavyzdžiu „šį didinga stiprią, moralią, puikiai
valdomą, glaudžiai organizuotą Vokietiją. Per sionizmą žydai vėl galės pamilti
šią Vokietiją“.
VILHELMAS: MANO
IMPERIJOS PARAZITAI
Kaizeris Vilhelmas II (1859 01 27 - 1841 06 04) |
Kaizeris neatrodė panašus
į žydų užtarėją. Išgirdęs, kad žydai kraustosi į Argentiną, tarė: „O, kad
galėtumėm ten nusiųsti ir mūsiškius" - o sužinojęs apie Herzlio sionizmą,
rašė: „Aš labai pritariu, kad maušeliai važiuotų į Palestiną. Kuo greičiau
išsinešdins, tuo geriau!" Nors Vokietijoje jis susitikdavo su žydais
pramonininkais ir susidraugavo su žydu laivų savininku Albertu Bailinu, širdyje
buvo antisemitas, burnojantis prieš nuodingą žydų kapitalizmo hidrą. Žydai esą
„mano imperijos parazitai" jo įsitikinimu, jie „iškraipo ir tvirkina"
Vokietiją. Daug vėliau, būdamas nuverstas monarchas, jis siūlė masiškai
naikinti žydus dujomis. Bet Herzlis užuodė, kad „antisemitai tampa mūsų
patikimais draugais".
Herzliui reikėjo įsigauti
į kaizerio aplinką. Pirmiausia jam pavyko susitikti su įtakingu kaizerio dėde
Badeno didžiuoju kunigaikščiu Frydrichu, kuris domėjosi planais surasti
Sandoros skrynią. Badenas parašė savo sūnėnui, o šis paprašė kunigaikščio
Pilypo Oilenburgo parengti ataskaitą apie sionistų planą. Oilenburgas,
geriausias kaizerio draugas, ambasadorius Vienoje ir politikos organizatorius,
buvo „sužavėtas" Herzlio užmojo: sionizmas - būdas išplėsti Vokietijos
galią. Kaizeris sutiko, kad „Semo genties energija, kūrybiškumas ir
veiksmingumas būtų nukreipti į garbingesnius tikslus negu melžti
krikščionis". Vilhelmas, kaip ir dauguma to meto valdančiosios klasės,
manė, kad žydai turi mistinę galią pasaulio reikalams: „Mūsų brangus Dievas
žino geriau už mus, kad žydai nužudė mūsų Išganytoją, ir jis atitinkamai juos
nubaudė. Nederėtų užmirštį kad, atsižvelgiant į milžinišką ir nepaprastai
pavojingą galią, kurią turi tarptautinis žydų kapitalas, Vokietija įgytų
didžiulį pranašumą, jeigu žydai žiūrėtų į ją su dėkingumu.“
Ir štai Herzliui atėjo
gera žinia: „Šlykščiausio antisemitizmo hidra visur kelia savo šiurpią galvą ir
išsigandę žydai dairosi globėjo. Na, gerai, aš užtarsiu jus sultonui."
Herzlis džiūgavo: „Nuostabu, nuostabu."
1898 m. spalio 11 d.
kaizeris su kaizeriene sėdo į imperatoriškąjį traukinį, jo svitą sudarė
užsienio reikalų ministras, dvidešimt dvariškių, du gydytojai ir
aštuoniasdešimt tarnų bei asmens sargybinių. Stengdamasis padaryti pasauliui
įspūdį, jis asmeniškai sukūrė specialią baltą ir pilką uniformą su ilga balta
kryžininkų stiliaus skraiste. Spalio 13 d. Herzlis su keturiais kolegomis
sionistais išvažiavo iš Vienos Rytų ekspresu, prisikrovę drabužių, tarp kurių
buvo ir balti frakai, ir kamštiniai šalmai su safario kostiumais.
Stambule Vilhelmas galų
gale priėmė sionistą ir nusprendė jį esant „aristokrato mąstysenos idealistą,
protingą, labai nuovokų, išraiškingomis akimis" Kaizeris sakė palaikąs
Herzlį, nes „čia darbuojasi lupikautojai. Įsikūrę kolonijose, šie žmonės būtų
naudingesni." Herzlis paprieštaravo dėl tokio šmeižto. Kaizeris paklausė,
ko paprašyti sultono. „Privilegijuotos, Vokietijos globojamos bendrovės" -
atsakė Herzlis. Kaizeris pakvietė Herzlį susitikti Jeruzalėje.
Kaizerio Vilhelmo vizitas Jeruzalėje |
Vis dėlto jis pasiūlė
sionistų planą Abdiulchamidui. Sultonas ryžtingai jį atmetė, o savo dukteriai
pasakė: „Tegul žydai pasitaupo savo milijonus. Kai mano imperija bus dalinama,
jie gal ir veltui gaus Palestiną. Bet dalinti galima tik mūsų lavoną." O
Vilhelmas, apstulbintas islamo gyvybingumo, nebesidomėjo Herzliu.
1898 m. spalio 29 d. 15
val. kaizeris atvyko į Jeruzalę pro
specialiai sienoje skirstą spragą prie Jafos vartų - įjojo ant balto žirgo.
KAIZERIS IR
HERZLIS: PASKUTINIS
KRYŽININKAS IR PIRMASIS
SIONISTAS
Kaizeris buvo pasipuošęs
balta uniforma su ilgu, saulėje žaižaruojančiu auksu siuvinėtu burnusu,
krentančiu nuo šalmo su smaigu ir nublizgintu auksiniu ereliu, lydimas
kavalkados prūsų husarų milžinų plieniniais šalmais, mojuojančių kryžininkų
stiliaus vėliavomis, ir ietimis ginkluotų sultono ulonų raudonomis liemenėmis,
mėlynomis kelnėmis ir žaliais turbanais. Kaizerienė raštuota šilkine suknia su
juosta ir šiaudine skrybėle važiavo iš paskos karieta su dviem freilinomis.
Vilhelmo II žygis Jeruzalėje |
Herzlis stebėjo kaizerio
pasirodymą iš viešbučio, kuriame buvo pilna vokiečių karininkų. Kaizeris
sumojo, kad Jeruzalė - ideali scena reklamuoti jo neseniai nukaltai imperijai,
bet jis ne visiems padarė įspūdį: Rusijos imperatoriaus našlė manė, kad jo
pasirodymas „koktus, visai komiškas, pasibjaurėtinas!" Kaizeris buvo pirma
valstybės galva, valstybiniam vizitui paskyrusi oficialų fotografą. Kryžininko
uniforma ir būrys fotografų atspindėjo tai, ką Oilenburgas pavadino kaizerio
„dviem visai skirtingomis prigimtimis - riteriška, primenančia geriausius
viduramžių laikus, ir modernia"
Kaip pranešė New York Times, žiūrovai „vilkėjo išeiginiais
drabužiais, miesto vyrai - baltais turbanais, ryškiai dryžuotomis tunikomis,
turkų karininkų žmonos - prašmatniomis šilkinėmis milayes, pasiturintys valstiečiai - ryškiai raudonais
besiplaikstančiais kaftanais" o beduinai ant puikių ristūnų buvo su „dideliais
sunkiais raudonais auliniais, odiniais diržais perjuostomis tunikomis, prikištomis
šaulių ginklų arsenalo" ir kufijomis. Jų šeichai laikė ietis su kuokštu stručio
plunksnų aplink ašmenis.
Prie žydų triumfo arkos
vyriausiasis sefardų rabinas, barzdotas devyniasdešimtmetis baltu kaftanu ir
mėlynu turbanu, ir toks pat aškenazių atstovas padovanojo Vilhelmui Toros
egzempliorių, ir jį priėmė meras Jasinas al Chalidis karališku purpuriniu
apsiaustu bei auksu apjuostu turbanu. Vilhelmas nulipo nuo žirgo prie Dovydo
bokšto, ir nuo ten jiedu su imperatoriene ėjo į miestą pėsti, minia ten nebuvo
įleista baiminantis anarchistų pasikėsinimo (neseniai buvo nužudyta Austrijos
imperatorienė Elžbieta). Kai
patriarchai, blizginantys brangakmeniais inkrustuotomis regalijomis, rodė jam
Šv. Kapą, kaizerio širdis plakė „tankiau ir karščiau", jam einant Jėzaus
pėdsakais.
Kol Herzlis laukė
kvietimo ir apžiūrinėjo miestą, kaizeris pašventino Atpirkėjo bažnyčią su
romaniniu bokštu - šį pastatą jis pats projektavo „ypač kruopščiai ir su
meile". Apsilankęs Šventyklos kalne, kaizeris, dar vienas archeologas
entuziastas, paprašė muftijaus leisti kasinėti, bet šis mandagiai atsisakė.
Lapkričio 2 d. Herzlis
galų gale buvo pakviestas į audienciją pas imperatorių - visi penki sionistai
taip nervinosi, kad vienas pasiūlė išgerti raminamųjų. Deramai apsirengę -
baltais frakais, cilindrais, jie nukako į kaizerio stovyklavietę į šiaurę nuo
Damasko vartų. Tai buvo prabangi Thomo Cooko gyvenvietė su 230 palapinių,
kurias atvežė 120 vežimų, traukiamų 1 300 arklių, aptarnaujamų 100 vežikų, 600
varovų, su dvylika virėjų ir šešiasdešimčia padavėjų, o visus saugojo osmanų
pulkas. Pasak šios turnė maestro Johno Masono Cooko, tai buvo „didžiausia į
Jeruzalę atvykusi partija nuo kryžiaus žygių laikų. Mes susišlavėm visus krašto
arklius ir vežimus, ir beveik visą maistą." Žurnalas Punch šaipėsi iš Vilhelmo kaip „Cooko kryžininko".
Mazkeret Batya kaimelis, įkurtas 1883 metais, pirmosios emigracijos bangos metais. Pavadintas barono Rothschild motinos garbei |
Herzlis pamatė kaizerį
pasipuošusį „pilka kolonijine uniforma, šalmu su skraiste, rudomis pirštinėmis
ir - gana keista - laikantį jojiko vytinį" Sionistas priėjo, sustojo ir
nusilenkė. „Vilhelmas labai draugiškai ištiesė ranką", o paskui ėmė
pamokslauti: „Šiai žemei reikia vandens ir paunksnės. Vietos užtenka visiems.
Jūsų sąjūdžio idėja yra sveika." Kai Herzlis paaiškino, kad nutiesti
vandentiekį įmanoma, bet brangu, kaizeris atsakė: „Jūs gi turit daugybę pinigų,
daugiau pinigų už mus visus." Herzlis pasiūlė kurti modernią Jeruzalę, bet
tada kaizeris užbaigė audienciją, nepasakydamas „nei taip, nei ne". (Kaizerio
teutoniškas gigantizmas pakeitė šių laikų Jeruzalės kontūrus. Alyvų kalne
dominavo Augustos Viktorijos ligoninė, vokiška viduramžiška tvirtovė su tokiu
aukštu pasibaisėtinu bokštu, kad jis buvo matomas nuo Jordano, o katalikų -
Marijos Užmigimo bažnyčia Siono kalne, iš išorės pastatyta pagal Vormso
katedros pavyzdį, o iš vidaus - pagal Karolio Didžiojo koplyčią Achene, turi
„masyvius bokštus, labiau tinkamus Reino slėnyje").
Likimo ironija ta, kad ir
kaizeris, ir Herzlis bodėjosi Jeruzale: „apgailėtina, sausringa akmenų krūva, -
rašė Vilhelmas, - sugadinta didelių, visai modernių priemiesčių, kuriuos sudaro
žydų kolonijos. Čia šitų žmonių yra 60 000 - taukuoti ir suskretę, susigūžę ir
nusižeminę, nieko nedirba, tik bando išmelžti iš kaimynų kiekvieną skatiką -
vieni Šailokai.". Tačiau savo pusbroliui Rusijos imperatoriui Nikolajui II
jis rašė dar labiau niekinąs krikščionių „fetišų adoraciją: „išvykdamas iš
Šventojo miesto, jaučiau didelę gėdą prieš musulmonus". Herzlis kaip ir
pritarė: „Kai ateityje tave prisiminsiu, o Jeruzale, tai darysiu be džiaugsno.
Tavo dvokiančiose gatvelėse guli 2 000 metų nežmoniškumo, nepakantumo ir
švinkimo nuosėdos." Jam atrodė, kad Vakarinė siena persmelkta „šlykščios, varganos,
šliaužiojančios elgetystės".
Šventyklos šiaurinė (Raudų) siena 1912 metais |
Kaizeriui išvykus keliu į
Damaską - ten jis pasiskelbė islamo globėju ir Saladinui suteikė naują kapą, -
Herzlis ateitį siejo su trim kaftanus vilkinčiais augalotais žydais nešikais:
„Jeigu galėtumėm čia atsiųsti 300 000 tokių žydų, visas Izraelis būtų mūsų."
Bet Jeruzalė jau buvo
nemenkas žydų centras Palestinoje: iš 45 300 gyventojų 8 000 buvo žydai - toks
prieaugis kėlė nerimą arabų lyderiams. „Kas gali ginčyti žydų teises į
Palestiną?" - senasis Jusufas Chalidis 1899 m. pareiškė savo draugui Prancūzijos
vyriausiajam rabinui Zadokui Kahnui. „Dievas mato - istoriškai tai tikrai jūsų
šalis" bet „brutali tikrovės jėga" esanti tai, kad „Palestina dabar
yra neskiriama Osmanų imperijos dalis ir, kas yra rimčiau, joje gyvena ne
izraelitai". Nors laiškas parašytas prieš atsirandant palestiniečių tautos
idėjai — Chalidis buvo Jeruzalietis, arabas, osmanas ir galiausiai pasaulio
pilietis - ir būtinybei neigti žydų pretenzijas į Sioną, jo autorius numatė,
kad žydų sugrįžimas, nors tai senas bei teisėtas užmojis, susidurs su senu ir
teisėtu arabų buvimu čia.
1903 m. balandį Kišiniovo
pogromas, palaikytas Rusijos vidaus reikalų ministro Viačeslavo fon Plėvės,
įžiebė seriją antisemitinių žudynių ir terorą visoje Rusijoje.
(Maždaug
tuo metu vienas iš caro slaptosios policijos vadovų, ochrankos direktorius
Paryžiuje Piotras Račkovskis liepė suklastoti knyga, kuri būtų neva slaptas
1897 m. Herzlio vadovauto Bazelio kongreso dokumentas: Stono išminčių
protokolai buvo adaptuoti (didelė dalis tiesiog nukopijuota) iš 1864 m.
prancūziškos satyros, nukreiptos prieš Napoleoną III, ir 1868 m, antisemitinio
vokiečių autoriaus Hermanno Goedschės romano. Protokolai buvo absurdiškas, nors
ir šėtoniškas, planas žydams įsiskverbti į vyriausybes, bažnyčias bei
žiniasklaidą ir sukurstyti karus bei revoliucijas siekiant sukurti pasaulinę
imperiją, valdomą Dovydo tipo autokrato. 1903 m. knygą išleidus, tikėtasi
išprovokuoti antisemitizmą Rusijoje, kur lai revoliucionieriai kėlė grėsmę
carizmui.)
Heder - religinė mokykla 1912 Izraelyje |
Herzlis apimtas panikos nuvyko į Sankt
Peterburgą derėtis su pačiu Pleve, didžiausiu antisemitu, bet, nieko nepešęs iš
kaizerio ir sultono, ėmė dairytis laikinos teritorijos ne Šventojoje žemėje.
Herzliui reikėjo naujo
rėmėjo: jis pasiūlė kurti žydų šalį Kipre arba Al Arišo apylinkėse Sinajuje,
Britanijos Egipto valdoje, - abi šios vietos buvo netoli nuo Palestinos. 1903 m.
Natty, pirmasis lordas Rothschildas, galiausiai tapęs sionizmo šalininku,
supažindino Herzlį su Britanijos kolonijų reikalų ministru Josephu
Chamberlainu, ir šis atmetė Kiprą, bet sutiko svarstyti Al Arišą. Herzlis pasamdė
teisininką, kad parengtų žydų nausėdijos chartiją. Tas teisininkas buvo
keturiasdešimt ketverių metų liberalų politikas Davidas Lloydas Georgeas -
vėliau jo sprendimai Jeruzalės likimą pakeitė labiau negu kieno nors kito po
Saladino. Pareiškimas buvo atmestas ir tai labai nuvylė Herzlį. Chamberlainas
ir ministras pirmininkas Arthuras Balfouras surado kitą teritoriją - žydams
kurtis pasiūlė Ugandoje, iš tikrųjų veikiau Kenijos dalyje. Herzlis,
neturėdamas iš ko rinktis, preliminariai sutiko.
Nors Herzlio bandymai
patraukti į savo pusę imperatorius ir sultonus buvo nesėkmingojo sionizmas
įkvėpė persekiojamus Rusijos žydus, ypač berniuką iš pasiturinčio teisininko
šeimos Plonske. Vienuolikmetis Davidas Grūnas manė, kad Herzlis yra mesijas,
nuvesiantis žydus atgal į Izraelį.
Skaitykite bibliotekoje taip pat:
Skaitykite bibliotekoje taip pat:
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą