Renesansas (iš lotynų kalbos - renascor- atgimstu) ištisa Europos kultūros istorijos epocha. Kaip istorinis laikotarpis, nurodomi daugmaž 1400 - 1600 metai, pereinamasis laikotarpis tarp viduramžių ir naujųjų laikų. Prasidėjusi Italijoje XIV amžiuje, iki Lietuvos atvilnijo XV a. pabaigoje. Dar nepamirštas pagoniškoji kultūra, atokesnėse vietovėse ji tebegyva, o su bajoraičiais, baigusiais universitetus Vakarų Europos šalyje jau sklido nauja mąstysenos, kultūros srovė.
Renesansas - atgimimas iš niūrių viduramžių (nors jiems ir priskiriamas), tačiau jis pradeda ėjimą į naujųjų amžių kultūrą.
Kokia šios epchos pradžia? Be abejo, visuomenės raidoje - miestų plėtra, buržuazijos sluoksnio kūrimasis, gamtgos mokslų atradimai - tiek Koperniko heliocentrinė sistema, tiek Magelano, Kristupo Kolumbo atradimai formavo kitokią pasaulėžiūrą, nei vyravo viduramžiais.
Viduramžių kultūra buvo teocentrinė (gr. theos - dievas), Dievas buvo
svarbiausia. Universitete gerbiamiausias fakultetas buvo teologijos, visa kita
- priedai prie jo - medicina ir teisė. Renesansas - antropocentrinis (gr. antropos
- žmogus). Tai reiškia, kad svarbiausiu objektu moksle ir mene tapo žmogus.
Šiame laikotarpyje propaguotas individualus mąstymas, laisvas apsisprendimas,
asmeninė atsakomybė, aukštintas žmogaus orumas ir vertė. Antikos pavyzdžiu buvo
kuriamos naujo tipo mokyklos, kur studijuota retorika, gramatika, lotynų,
hebrajų, graikų kalbos.
Taigi tos epochos žmogus ima jaustis taip pat galįs daug ką lemti savo
veikla. Tokia nuostata buvo labai palanki pasaulietinės kultūros plėtotei.
Nekrikščioniška Antika, jos mokslo, meno, filosofijos studijos skatino šį
kultūros pasaulietėjimo procesą. Žmogaus mąstymo sekuliarizacija (lot. saecularis
- pasaulietiškas) - būdingas Renesanso bruožas. Renesanso žmogus siekia
pasižymėti ypatybėmis, kurios apibūdinamos lotynišku žodžiu virtus. Tai
vyriškumas, drąsa, ryžtingumas,žygdarbiai, bet drauge ir gerumas, dorumas,
teisingumas. Antra vertus, epochai nesvetimas lengvabūdiško elgesio principas carpe
diem - naudokis šia diena (lot.) M. Mažvydo Katekizmas - Renesanso vaisius. Universiteto bibliotekoje jį galima pamatyti vieną kartą per metus - balandžio 1 d. |
Religinė ir pasaulietinė šios epochos kultūra
plėtojosi lygiagrečiai. Dėmesys žmogui, kaip individui, ugdo ir jo tautinę
savimonę. Pradedama suvokti, kad jis priklauso ne tik kuriai religijai ar
valstybei, bet ir tautai. Todėl Renesanso epochoje ima sparčiai rastis ir
vystytis tautinės literatūros. Renesanso laikų inteligentai gavo humanistų vardą (lot.
humanus - žmogiškas, mylintis žmones), kuris Renesanso epochoje daugiau
siejosi su kultūra, išsilavinimu, negu su etika. Visi humanistai mokėjo
lotynų, graikų, o neretai ir hebrajų, t. y. senovės žydų, kalbas. Ši buvo
reikalinga norint skaityti Senojo Testamento originalą. Antikos rašytojų kūrinių
studijavimas skatino ir humanitarinių, ir gamtos mokslų raidą,
ypačarchitektūros, skulptūros, literatūros, retorikos, filosofijos.
Didžiulę
įtaką mokslo ir meno pažangai padarė vokiečio Jono Gutenbergo (Johannes
Gutenberg) išrasta spauda, ji sudarė galimybę plėtotis mokslo žinioms, knyga tapo prieinama platesnėms masėms.
Renesansiniai namai kėdainių senamiestyje ir paminklas Jonušui Radvilai |
Renesanso epochoje labai išaugo universitetų
vaidmuo. Seniausias Europoje yra Bolonijos universitetas, įkurtas Italijoje XI a. pabaigoje. Pirmasis namas lietuvių
studentams buvo atidarytas Prahos universitete (1380 metais), iškilus
Reformacijai, didikai siuntė savo vaikus ir į šalis, kuriose reformacija
nugalėjo. Renesanso
reiškimosi formos, jų įvairovė, kaita, „svetimų" ir vietinių idėjų sąveika
ypač koncentruotą ir iliustratyvų pavidalą įgavo XVI a. Vilniuje. Tai matyti jo
architektūroje, meno, mokslo, raštijos paminkluose. Galima išskirti tris
vilnietiškos Renesanso kultūros raidos laikotarpius: 1520-1550 m., 1550-1570
m., 1570 m. - XVI a. pabaiga. Pirmasis žymi galbūt patį renesansiškiausią reiškinį
- spaudos atsiradimą Lietuvoje. Baltarusių kilmės humanistas P. Skorina, studijavęs
Krokuvos ir Paduvos universitetuose, apkeliavęs daugelį Europos kraštų, mokėjęs
lenkų, čekų, senovės slavų, hebrajų, graikų, lotynų kalbas, Prahoje
išspausdinęs „Rusų bibliją", apie 1522 m. atvyko į Vilnių, įkūrė spaustuvę
ir išspausdino dvi knygas: „Mažąją kelionių knygą“ ir „Apaštalą" (1525).
Nors P. Skorinos spaustuvė veikė vos keletą metų, jos reikšmė didžiulė. Kartu
su knygų spausdinimu Lietuvoje įsitvirtina visai kitas kultūros tipas: pasidarė
įmanoma greitai keistis žiniomis, moksliniais atradimais, susipažinti su
ankstesnių epochų palikimu. Tai skatino žmonių bendravimą, idėjų kaitą. XVI a.
Vilniuje veikė apie 12 spaustuvių, tarp jų - katalikų, stačiatikių, reformatų.
Knygos buvo spausdinamos lotynų, lenkų, lietuvių, senąja slavų kalbomis. Reikšminga
tai, jog būtent Vilniuje buvo išleistos pirmosios rusų ir latvių (1585) knygos.
Žemutinė pilis XVII a. graviūroje |
Antrasis
laikotarpis (1550-1570) siejasi su karaliaus Žygimanto Augusto asmenybe, jo
rūmų aplinka, gyvenimo stiliumi. Motinos italės Bonos Sforcos, turėjusios puikų
pasaulietinį išsilavinimą, rūpesčiu Žygimantą Augustą nuo pat vaikystės supo
italai mokytojai, muzikai, poetai. Pats mokėjo lotynų, italų, vokiečių, lenkų
kalbas, domėjosi literatūra, menu, pirko knygas, meno kūrinius. Renesanso
stiliaus Vilniaus žemutinės pilies rūmai, kur nuo 1551 (po Barboros Radvilaitės
mirties) iki 1572 m. beveik nuolatos rezidavo Žygimantas Augustas, tapo
savotišku Lietuvos Renesanso centru. Čia buvo sukaupta viena iš didžiausių
Europoje 4000 tomų biblioteka, vertingas paveikslų ir gobelenų rinkinys, griežė
15 muzikantų kapela. Rūmuose vyko ne tik diplomatiniai priėmimai,
aristokratiškos iškilmės, maskaradai, bet ir moksliniai disputai,
literatūriniai vakarai, koncertai. Žygimanto Augusto kanceliarijoje dirbo apie
200 žmonių. Jų dauguma buvo žymūs humanistai, baigę mokslus Europos
universitetuose, rašytojai, poetai, istorikai. Galima paminėti lenkų istoriką
Martyną Kromerį (Kromer, 1512-1589), rašytoją Luką Gurnickį (Gornicki,
1527-1603), diplomatą Venclovą Mikalojaitį, žinomą Mykolo Lietuvio vardu,
publicistą Andrių Volaną ir kt. Žygimanto Augusto aplinkos žmonės puikiai iliustruoja
karaliaus rūmų kultūros pobūdį, tikybinę toleranciją, valstybines aspiracijas.
Trečiasis
laikotarpis (1570 m. - XVI a. pabaiga) žymi universitetinės kultūros pradžią
Lietuvoje. Vyskupo V. Protasevičiaus pakviesti ir visokeriopai remiami 1570 m.
jėzuitai atidarė Vilniuje katalikišką kolegiją, 1579 m. reorganizuotą į
Universitetą (Academiaet Universitas Vilnensis Societatis Jesu). Ši aukštoji
mokykla tapo tvirta kontrreformacijos atrama ir beveik du šimtus metų išliko
svarbiausiu LDK intelektualinio gyvenimo centru. Vilniaus universitete
įgyvendinama mokymo programa rėmėsi Europos humanitarinių mokyklų patirtimi, t.
y. daugiausia dėmesio čia buvo skiriama klasikinių kalbų - lotynų, graikų,
hebrajų - mokymui, antikinės literatūros studijoms, derinant jas su Šv. Rašto
tekstų analize. Lotynų kalba padėjo Vilniaus universitetui įsitraukti į bendrą
Vakarų Europos intelektualinį gyvenimą, susipažinti su naujais mokslo
laimėjimais ir savo ruožtu skleisti universiteto profesorių mokslines idėjas
Vakaruose. Tą integracijos vaidmenį puikiai atliko M. Smigleckio, Ž.
Liauksmino, A. Kojalavičiaus-Vijūko moksliniai veikalai, M. K. Sarbievijaus
poezija, mokyklinis teatras.
Įsakais savo
griežtais kunigaikštis stumbres ten apsaugo
Siesikų dvaras iš ežero pusės. XIX a. dailininko E. Andriolio piešinys |
Šioji tauta jas
labiau ir už gelsvąjį auksą brangina
Ir iš tiesų jai
nėra nieko vertesnio už jas,
Nors daugybė laivų
prie josios krantų ir atplaukia,
Lig pat viršaus
prikrautų begalės prekių brangių.
Į tolimuosius
kraštus skuba upės, gabendamos turtą,
Atneša su dovanom
vėl čia greituosius laivus.
Žemė derlinga,
naši, patenkinta tinkamu darbu,
Siesikų dvaras dabar |
Linksmąją piūtį visad
duoda derlingiems laukams.
Daug čia galvijų būriais
po laukus ir miškus pasiskleidę,
- Ir tai vienur,
tai kitur ganos laukiniai arkliai.
Svetimo krašto
laivus savųjų vaisių prikrauna,
Ko tiktai būna
svetur, turi ir jie visada.
Nors ši tauta ir
labai turtinga visokių gėrybių,
Bet ji už viską labiau
vertina savo girias.
Ir ne dėl to jiems
miškai žalieji be galo patinka,
Tytuvėnų bažnyčia - vėlyvojo renesanso statinys |
Kad šeimininkams
saviems teikia gėrybių gausių.
Girios jiems duoda
kasmet geltonojo vaško daugybę,
Duoda daugybę dervos,
taip reikalingos laivams.
Gauna ir kailių puikių
iš jų žieminiams drabužiams
Svečias šalies tolimos,
jei piniginė pilna.
Jie į plačiąsias
marias rąstus savo upėmis siunčia
Ir visa tai, kas
statyt tinka lenktiesiems laivams,
Siunčia kraštams
lygumų, tiems, kur girių savųjų neturi,
Kad galėtų jie ten
ręst ir statyti namus.
Medžiai čia auga
vešliai ir niekad mes nesame matę
Vietoj kurioj nors
kitoj tokio didumo, kaip čia.
Biržai - dar viena Radvilų tėvonija. Pradėta statyti 1520 m. |
Nors čia ir
vaismedžių nėr, kas galės palaikyt juos bevaisiais?
Gausiai jie turi
medaus, dūzgesio bičių pilni.
Nuo įvairiausių gėlių
laukai aplinkui pakvipę, -
Čia valstiečių būriai
pluša juose tarp miškų.
Kad būtų vietos
koriams, aukštai išskobiamas medis, -
Padedant rankoms žmogaus,
ruošiamas šitaip medus.
Paukščių sparnuotųjų
daug strėlėmis jie eikliosiom pašauna.
Daug ir nuo šūvių trankių
krinta iš aukšto dangaus.
Skraidžioja
tetervinai - Plinijaus paukščiai reti.
Jie dideli, būna
net sunkesni ir už riebiąją žąsį,
0 jų skanioji mėsa
traukia mus savo kvapu.
Koks malonus
reginys, kai jie pašauti krinta žemėn!
Juos gi nušovęs šaulys
gauna dvejopos naudos:
Kūną maitina mėsa,
ir dvasiai ji peno suteikia,
Stiprina ji taip
abu - vieną ir kitą drauge.
Ar apgaulingus
raizgus, ar tinklus labiau mėgsta kas spęsti.
Darbas toksai nė vienam
niekad bevaisis nebus.
Te sau medžioja
visi, - visiems bendra ši taisyklė:
Laisvė tokia
suteikta jiems dėl gėrybių gausių.
Žūsta savaime ir
to sparnuotieji paukščiai ir žvėrys,
Jeigu per šykščiai
su jais elgias, turėdamas jų.
Teko ne kartą matyt,
kaip didžiuos ežeruos nyksta žuvys,
Jei šeimininkas
per daug gailisi gaudyti jas;
Skarulių (Jonavos raj.) bažnyčia, pastatyta 1622 m. |
0 aptvertajam sode
dažniau ir medžiai retėja,
Netgi ir dirvo jšykščioj
žūsta pasėliai greičiau.
Visa tai savo
krašte dažnai mes stebėdamies matom.
Ar tokia dievo
valia - viską paskleisti žmonėms,
Ar nuo kerų nuostabių
čia viskas ir žūna, ir auga, -
Kartais ateina
tokia man begalvojant mintis.
Didelė būna čionai
žolių ir net žodžių galybė,
Šiaurėj šaltojoj
tiek daug burtų baisiųjų giesmių,
Jog neatrodo
visai, kad Medėja tik pasaka buvo,
Betgi aiškėja
beveik, jog ji gyveno tikrai,
Nors ir
krikščionys griežtai juos reikalauja uždraust
Ir paprastai jie
tuojau kiekvieną meta į ugnį,
Kad tik galėtų greičiau
darbas iškilti aikštėn
To, kurs su burtų veiksmais
yra bent kiek susirišęs
Ar, matydamas
juos, tuoj nesistengia pranešt.
Jeigu gandai
nelemti tiktai apie ką nors pasklinda,
Nors padaryti
darbai glūdi tamsos apgaubti,
Bet jį pačiumpa
tuojau ir, rankas jam ir kojas surišę,
Įmeta beregint ten
į sūkuringas gelmes:
Jeigu jis skęsta,
tada tikrai už nekaltą jį laiko,
Jei atvirkščiai,
-visuomet būna apkaltintas jis.
Matėm, kaip jie
surišti vandens srovėje verpetingoj
Grūmės, panert
geisdami galvas į šaltas bangas;
Visa tai matė minia,
šaukdama siaubingai ant kranto;
Baimė be galo
kraupi apėmė tąsyk mane.
Trirankis šv. Kazimieras Apie 1520 m. (Arkikatedroje) - renesansinės tapybos pavyzdys |
Nuo šiurpulingos
galvos vanduo betekėdamas traukės,
Jis man atrodė tada,
tarsi nebūtų vanduo.
Bet teisingesnė ugnis,
kuri gali įvykdyt tą siaubą
Ir atitolint
dažnai tokį baisumą, kaip šis.
Jeigu kas tuo
abejos, tas galės net ir pats įsitikint,
Kad taip yra
Lietuvoj ir kad aš tiesą sakau.
Bet tų būrimų, kuriais
raganaujančios moterys verčias,
Vyrai aptingę - ir
tie - imas gana neretai.
To aš nenoriu
minėt, užtenka tik viena nurodyt:
Visa tai mūsų miškams
turi menkutės reikšmės.
Nors ir be galo
yra visur įvairiausių linksmybių,
Bet iš jų girioms
didžioms būna mažiausia naudos.
Jų tik viena
puošmena, kad jos turi žvėrių kilmingiausių
Kuo gausingiausias
bandas, tinkamas vyrams šauniems;
Grūdina jie
medžiokle savo dvasią, įgytą iš Marso,
Ir laisvą laiką joje
leidžia, didžiai vargdami.
Kurs net išlieka
stiprus ir po senatvės našta;
Jis ilgam laikui žmogaus
gyvenimą žemėj pratęsia,
Kaip mums pati patirtis
liudija tai iš tiesų;
Taip jisai amžių
žmogaus išsaugo be žilojo plauko,
Aštrina jis ir
jausmus, teikia žvalumo šaunaus.
Kai tik įtempiam
stipriau ausis, vos kam sukrebždėjus,
Mums beklausant
tada, puikiai stiprėja klausa;
0 kai švelniuoju žvilgsniu
mes žiūrim į tolių platybes,
Savo šviesiosioms
akims gauname vaistų gerų.
Taipgi medžiotojas
tuo bemedžiodamas nuolat naudojas,
Savo ausies
budrumu stiprina jėgą regos.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą