Gerulaitis, Viktoras Kupė su Johannu Straussu : neišgalvotos muzikos istorijos. - Vilnius : Tyto alba, 2013. - 422 p.
Kai už lango dulksna ir ilgi vakarai, regis, kad tai laikas, sukurtas pačios mamos gamtos, kad galėtume ilgesniam laikui prisėsti prie knygų.
Šį kartą pristatysime naujai gautą Viktoro Gerulaičio pasakojimų knyga, skirta iškiliems XIX amžiaus muzikams. Knyga skirta ne tik melomanams, bet ir platesnei publikai, yapč besidominčiai muzika bei iškiliomis asmenybėmis. Autorius - žinomas muzikologas gyvai ir nuosekliai pasakoja kompozitorių kelius ir klystkelius, pateikia atskirų kūrinių atsiradimo istorijas.
Viktoras Gerulaitis (g. 1950 m.) – Lietuvos muzikologas, Lietuvos muzikos ir teatro akademijos dėstytojas, muzikos publicistas, populiarių radijo ir televizijos laidų „Tautos gaida“, „Likimai“, „Vakaro autografas“, „Klasikos garsai“, „Posūkiai su Viktoru Gerulaičiu“ autorius ir vedėjas, knygų „Muzikos stilių raida“ (1994), „Juozas Domarkas. Orkestro byla“ (2010), „Pavėsinėje su Richardu Wagneriu“ (2011), „Noveletės“ (2012) autorius.
„Kupė su Johannu Straussu", kuri yra knygos „Pavėsinėje su Richardu Wagneriu“ tęsinys arba antras tomas.
Skaitymui parinkome patį pirmąjį pasakojimą apie kompozitorių bei dirigentą Johanną Straussą sūnų. Spalvinga asmenybė bei didingi kūriniai, vienas iš jų - atsiradęs neįprastomis aplinkybėmis ir mums žinomas kaip orkestrinis kūrinys, gi rašytas jis vyrų chorui.
Skaitome...
Kupė
su Johannu Straussu
(1825-1899)
Į Paryžiun išvykstančio traukinio kupė
įšokau paskutinę akimirką. Johannas Straussas joje jau sėdėjo ne vieną valandą,
tad snaudė. Žiūrėjau į vešlias jo garbanas ir pabaisiškus ūsus ir galvojau:
važiuoji užkariauti Paryžiaus, vadinasi - pasaulio. O jei nepavyks? Grįši į
Vieną. Juk ten tave jau ketvirtį amžiaus nešioja ant rankų.
Bet
dabar - į Paryžių! Taip, kaip prieš trisdešimt metų pa-darė tavo tėvas, turėjęs
lygiai tokį pat vardą ir pavardę. Būdamas trisdešimties, Johannas Straussas
tėvas, vos prieš penkerius metus pradėjęs savarankišką muziko ir valsų kūrėjo
karjerą, suprato: kad Vienos valsas užkariautų Europą, reikia išsiveržti iš
mielosios Vienos. 1834-aisiais jis su savo orkestru ryžosi gastrolėms po
Vokietijos, Prancūzijos ir Anglijos miestus. Tai buvo drąsus, bet pamatuotas
žingsnis. Pirmosios gastrolės Berlyne - tikras triumfas. Jau po pirmųjų
koncertų Straussui pasiūlė vietos kapelmeisterio pareigas. Jis atsisakė. Juk
leidosi užkariauti Europos, o ne kokio Berlyno. Tuo metu Vokietijoje viešėjęs
rusų caras Nikolajus I pakvietė atvykti į Peterburgą.
Bet
to padaryti neleido gastrolių sutartis. Nieko, Peterburgą vėliau užkariaus
sūnus.
Ne
mažesnė sėkmė tą žiemą lydėjo ir kituose Vokietijos miestuose. Tik Veimaras ir
Leipcigas sutiko šaltai: mat vietiniai vertino vien rimtąją muziką - visokias
vokiškas simfonijas, uvertiūras.
Vis
dėlto užkariauti Europą pirmiausia reikėjo Paryžiuje! Tada tai buvo pasaulio
muzikos centras. Jame gyveno Fredericas Chopinas ir Ferenzas Lisztas, Giacomo
Meyerbeeras ir Gioachino Rossini, Hectoras Berliozas ir Danielis Auberas. 1837
metais Johannas Straussas tėvas nusprendė imti Paryžių. Jame tuo metu nuolat
koncertavo du simfoniniai orkestrai. Vienam vadovavo aršus klasikinės muzikos
šalininkas Alfredas Dufresne. Antrojo nuolatinis dirigentas Philippeas
Musard'as buvo nepralenkiamas naujų šokių - kadrilių, galopų - ir... senovinių
menuetų interpretatorius. Bet publikos pageidavimu jis į savo programas
įtraukdavo ir valsų. Šie orkestrai turėjo beveik po 100 muzikantų. Strausso
orkestrą sudarė kiek daugiau nei 20 muzikantų.
Lietingą
lapkričio vakarą puošni teatro „ Jimnase" salė buvo perpildyta. Johanno
Strausso tėvo debiutas. Koncertas prasidėjo specialiai šiam atsakingam
pasirodymui sukurtu „Gabrielės valsu", kuris, beje, vėliau labai
išpopuliarėjo. Jo finalas paskendo plojimų jūroje. Kiekvienas naujas kūrinys
sukeldavo susižavėjimo škvalą. Negirdėtas pasisekimas lydėjo ir kitus koncertus
puikiausiose Paryžiaus salėse, o galutinė ir visiška pergalė įvyko naujamečiame
koncerte, kurį organizavo „Muzikinio laikraščio" leidėjas Adolfas
Schlesingeris.
Įvairiausių
pakraipų ir stilių kompozitoriai visi kaip vienas susižavėjo Strausso muzika.
Robertas Schumannas ir Felixas Mendelssobnas, Meyerbeeras ir Fromentalis
Halėvy, Luigi Cheruini ir Auberas, Nicolo Paganini ir Lisztas negailėjo
liaupsių Vienos maestro.
Net
griežtasis ir nešališkasis Berliozas skyrė jam didelį straipsnį „Jurnalę des
Debats". Kaip, klausė jis, Strausso pasirodymas galėjo tapti įvykiu
Paryžiuje, mieste, išlepintame geriausių Europos atlikėjų? Ir atsakė: būtent
Strausso orkestre paryžiečiai pirmą kartą susitiko su tobulo meistriškumo bei
artistinio polėkio ir sukrečiančio ritmo pojūčio deriniu. Ypač išskyrė valsų
ritmiką.
Teisybės
dėlei būtina pasakyti, kad paryžiečiai ne tik nebuvo išlepinti simfoninės
muzikos. Jie tiesiog jos nemėgo. Bet jie išmanė šokių muziką!
Taigi
Straussas tėvas 1837-aisiais užkariavo Paryžių ir Europą. Dabar, po
trisdešimties metų, 1867-aisiais, tą patį daryti ėmėsi Johannas Straussas
sūnus.
Tiesa,
priežastys, dėl kurių Straussas sūnus dabar vienoje kupė su manimi vyksta į
Paryžių, visai nepanašios į jo tėvo. Tėvas iš tikrųjų važiavo siekdamas vieno
tikslo - užkariauti.
Sūnus
dabar važiuoja dėl to, kad jį pakvietė Austrijos pasiuntinys Richardas
Meternichas - kitados visagalio kanclerio Klemenso Meternicho sūnus. Bet yra ir
dar viena, gal net netiesioginė priežastis - valsas „Žydrasis Dunojus".
Kol mano kaimynas snūduriuoja, papasakosiu visą istoriją nuo pradžių.
Nuolankiai prašau Jūsų kantrybės, tikiuosi, skaitydami mano pasakojimą
neužsnūsite.
Johannas Straussas su žmona Adele |
1856
metais Vienos vyrų choro draugijos chormeisteriu tapo jaunas, energingas,
universalaus humanitarinio bei muzikinio išsilavinimo dirigentas Johannas
Herbeckas. Jis visaip stengėsi pagyvinti draugijos koncertines programas. Kartą
jis kreipėsi į Straussą sūnų ir netikėtai paprašė šio parašyti valsą... choro
koncertui. Straussui tai buvo labai jau neįprastas pasiūlymas: valsą -chorui...
Ne. Jis nusprendė atsisakyti. Mūsų Johannas manė, kad valsai, kurie puikiai
skamba atliekami nedidelių instrumentinių ansamblių, tikrai daug neteks, kai
juos uždainuos choras, juoba toks kaip Herbecko - daugiau kaip 100 (!)
dainininkų (cha, ar galėjo tada vaikis įtarti, kad vos po 16 metų tą Herbecko
užsakytą valsą Amerikoje dainuos nebe 100, o beveik 20 000 daininin-kų).
Herbeckas, ačiū Aukščiausiajam, sunkiai, bet įkalbėjo savo draugą. Beje,
įtikinamiausiu argumentu tapo analogiškas atvejis, susijęs su Johanno tėvu.
Gana garsus kompozitorius Albertas Lortzingas, teatro „An der Wien"
kapelmeisteris, aranžavo chorui Strausso tėvo valsą „Elžbieta". Tas
koncertas buvo labai sėkmingas. Ką gi, nusprendė Johannas, kodėl nepamėginus?
Tuoj
pamėgins. Bet tam, kad pamėgintų, trūko vieno mažmožio: upės. Dar geriau, jei
ta upė vadintųsi Dunojus ir tekėtų per
Vieną. Taip ir buvo! Pats Straussas sūnus tuo metu kaip tik ir gyveno netoli
Dunojaus.
O,
Dunojus! Kokios spalvok jo vanduo šiandien? Tai Strausso nedomino. Tada jis
buvo gal kiek melsvas arba kiek žydras. O kokia jo spalva buvo senovės graikų
laikais, tų graikų, kurie jį vadino Istros?
O gal vokiečiams Donau buvo vienokios
spalvos, vengrams Duna - kitokios,
serbams ir bulgarams Dunav - dar
kitokios, o jau kokia rumunų Dunarea
- tik jie ir težinojo.
Antroji
pagal ilgį Europos ir ilgiausia Vakarų Europos upė prasideda Vokietijos
Švarcvaldo šlaituose iš susiliejusių Bregės ir Brigacho upelių ir teka 2 850
kilometrų iki Juodosios jūros. Vieną ji pasiekia nuplukdžiusi savo vandenis
maždaug 920 kilometrų.
Daug
regėjo ir patyrė Dunojus. V-III tūkstantmečiais prieš Kristų jo vidurupyje ir
aukštupyje gyvavo Dunojaus kultūra, seniausia Vidurio Europos žemdirbių
kultūra. XVI amžiuje buvo tokia Dunojaus kunigaikštystė, į kurią įėjo Moldova
ir Valakija, o kai šios 1861 metais susijungė, atsirado Rumunija. To paties XVI
amžiaus pirmoje pusėje Dunojaus aukštupio miestuose (Rėgensburge ir kitur)
susiformavo ir plito Dunojaus mokykla - vokiečių Renesanso dailės kryptis. Jai
priklausė pats Albrechtas Altdorferis!
Bet
reikėjo miesto ir sostinės Vienos, kad Dunojus pagaliau būtų įamžintas ir
muzikoje. O Vienoje netoli Dunojaus turėjo gyventi Johannas Straussas sūnus, o
toks Herbeckas turėjo jam užsakyti keistą dalyką - valsą šimto dainininkų
chorui. Ir ką gali dabar žinoti, gal dažni pasivaikščiojimai Dunojaus krantinėmis
sužadino Strausso vaizduotę. Kad ir kaip ten būtų, jis ką tik buvo perskaitęs
Vienos poeto Karlo Becko eiles. Jos jam patiko: grakštaus stiliaus, melodingos,
meniškos. Didžiausią įspūdį paliko poema „Ant žydrojo Dunojaus krantų",
gal kiek sentimentaloka, bet kupina ryškių, tapybiškų vaizdelių.
Nusprendęs
sukurti valsą apie Dunojų, Straussas panaudojo prieš 14 metų parašyto valso
„Bangos ir verpetai" melodiją. Šį valsą visiškai teisėtai galima laikyti
pirmuoju nemirtingojo „Žydrojo Dunojaus" eskizu. Valso „Žydrasis
Dunojus" (jo visas pavadinimas „Prie gražiojo žydrojo Dunojaus")
melodija gal tikrai primena didžios upės tekėjimą. O jau kaip tas Dunojus teka
tradicinėje Vienos penkių dalių valso muzikoje, - kiekvieno klausytojo
vaizduotės reikalas. Aišku tik, kad valso muzika ir visi jos elementai
nepaprastai išraiškingi. Ypač stebina netikėti ir kartu labai natūralūs
perėjimai iš vieno epizodo (valso) į kitą. Atrodytų, kiekvienas šio ciklo
valsas yra savarankiškas, bet visi kartu jie sukuria darnų, užbaigtą kūrinio
meninį vaizdą.
„Žydrasis
Dunojus" mūsų mieląjį Herbecką pakerėjo. Jis nesiliovė žavėtis naujuoju
valsu, jo melodingumu, plastika, stulbinamu lengvumu ir žodžiais neperteikiamu,
grynai vienišku grožiu. „Aš nebežinau, - sakė jis, - ar girdžiu Dunojų, ar
valsą apie Dunojų. Tarsi upė teka be galo, tarsi valsas sukasi nesustodamas."
Gaila,
bet ne veltui Straussui nerimą kėlė tekstas. Eilės, kurias jau sukurtai muzikai
parašė Josephas Weillis, nuolatinis chorų draugijos poetas, pasirodė visiškai
nevykusios. Sunkiasvorės, statiškos - jos nederėjo su lengvu melodijos
skriejimu.
Maža
to, tekstas kvietė į karnavalą, linksmybes, nors tuo laiku Austrija pralaimėjo
Prūsijai ir vieniečių nuotaika buvo slogi, todėl panašūs kvietimai skambėjo
šventvagiškai.
Tokiomis
aplinkybėmis, užuot rengus puotas, nuspręsta pasitenkinti koncertu. Chorų
draugija taip pat tradicinį pokylį pakeitė koncertu. Štai tame koncerte, o ne
puotoje, 1867 metų vasario 15 dieną ir įvyko „Žydrojo Dunojaus" premjera.
Dabar
jau sunku nustatyti, kaip buvo sutiktas naujas Strausso kūrinys. Aišku tik, kad
recenzentų nuomonės išsiskyrė. Bet žinoma ir tai, kad klausytojų reikalavimu
valsas buvo pakartotas. Po dviejų savaičių buvo išleista valso aranžuotė
fortepijonui ir balsams. Kovo 10-ąją valsą pirmą kartą atliko orkestras
-Strausso kapela. Per tris mėnesius valsas nuskambėjo daugiau nei dešimt kartų,
bet furoro nesukėlė. Atrodė, jog naują Strausso kūdikį tiesiog ištiks likimas
tų kūrinių, kurie, neilgai pagyvenę estradoje, nepastebimai ją palikdavo,
išdildami ir iš klausytojų atminties. Tiesa, neretai būna ir taip, kad koks
nors keistuolis po daugybės dešimtmečių ar net šimtmečių keistai knaisiodamasis
keistose natų saugyklose, keistai netikėtai išvysta apdulkėjusias keistas
natas. Ir tada daugybė nustebusių klausytojų vieną dieną išgirsta negirdėtai
gražią muziką. Ir visi ploja, šūkauja „bravo", gūžčioja pečiais: kur ta
muzika buvo iki šiol? Tik beveik niekas nesusipranta iškviesti į sceną to
keistuolio ir jam įteikti bent vieną pavasario gėlelę.
Na,
o mūsų Straussas, be jokio entuziazmo žvelgęs į savo pirmą bandymą sukurti
chorinės muzikos opusą, nelabai ir graužėsi. Po premjeros parėjęs namo, jis
prisipažino broliui Josefui, kad didelių vilčių dėl „Žydrojo Dunojaus"
nepuoselėja. Beje, pats manė, jog vykęs tik šio valso finalas. Tas išties
puikus. Jame jauti simfoninio orkestro meistro ranką. Strausas drąsiai į
paskutinę dalį įveda naujas temas, o ir ankstesnių dalių melodijos nuskamba
naujai: tarsi atsisveikindamos, tarsi jau išsėmusios visas savo plėtojimo
galimybes ir palikdamos amžinybės ir begalybės pojūtį. Tokie dalykai, mano
brangieji, yra genijaus blyksniai.
Tačiau
„valsų karalius" pasirodė neteisus, prognozuodamas „Žydrojo Dunojaus"
ateitį. Netikėti įvykiai, atrodytų, neturintys su juo jokių sąsajų, prikėlė
valsą, išaukštino jį ir pavertė istorijos savastimi, galiu net tarti: muzikos
istorijos lobiu.
O
buvo taip. 1867 metų vasarą Paryžiuje iškilmingai atidaroma Pasaulinė paroda -
paskutinis žėrintis fejerverkas, surengtas savo dienas baigiančios Antrosios
imperijos. Marso lauko plačioje erdvėje (prancūzai tokias vadina esplanadomis)
vienas po kito kyla pasakiški paviljonai, statomos prabangios šventinės salės.
Didžiosios valstybės, parodos dalyvės, stengiasi užgožti viena kitą didybe ir
blizgesiu.
Bet
štai Austrijos padėtis tuo metu buvo labai pašlijusi. Patyrusi du skaudžius
pralaimėjimus - 1859 metais Solferino mūšyje ir 1866 metais Austrijos-Prūsijos
karo mūšyje prie Keniggreco (Koniggratz, dab. Hradec Kralovė) - Habsburgų
monarchija prarado ir savo galybę, ir įtaką Europos reikalams. Tad dabar ji
visokiais būdais siekia įrodyti, kad tebėra stipri ir įtakinga, todėl jos
paviljonas - vienas prabangiausių ir patraukliausių, o minėtasis Austrijos
pasiuntinys Prancūzijoje Richardas Meternichas, pagarsėjęs Paryžiuje savo
priėmimais, tikisi žėrinčiais pokyliais pritraukti dėmesį. Būtent tam tikslui
jis sugalvoja pakviesti į Paryžių „hofbalmuzikdirektorių" - vyriausiąjį
puotų muzikos direktorių - Johanną Straussą sūnų.
Straussas
atvyko be savo orkestro. Dabar nebeįmanoma pasakyti, gerai tai ar blogai. Jo
kapela, susaistyta sutartimis, liko Vienoje. Tad „valsų karaliui" teko
pasirodyti su Berlyno orkestru, kuriam vadovavo garsus vokiečių dirigentas
Benjaminas Bilse. Suprantama, Straussas nebuvo užtikrintas sėkme. Antra vertus,
nors paryžiečiai mėgo valsą, buvo pripratę - keista - prie lėtesnio, ramesnio
nei Vienos. Kadrilį, priešingai, mėgo greitesnį, smarkesnį.
Į
repeticiją užsuko „Figaro" laikraščio direktorius Jeanas Wilmaissainas.
Pamatęs, kaip šauniai austras „doroja" prūsų orkestrą, jis susižavėjęs
šūktelėjo: „O, tai Keniggrecas atvirkščiai!" - ir savo laikraštyje pradėjo
kampaniją Strausso naudai. Viskas buvo savo vietose: Napoleono III imperija
siekė politinio suartėjimo su Austrija ir Bavarija. Jautė, kad Prūsija bus
stipri varžovė Europos reikaluose. Tik nenujautė, kad ta varžovė po trejų metų
ją visiškai sudaužys. Wilmaissainas nepasitenkino vien liaupsėmis savo
laikraštyje. Jis redakcijos salone surengė vakarą Johanno Strausso garbei, į
kurį sukvietė Paryžiaus literatų ir muzikų žiedą.
Prancūzijos
sostinė pasitinka Straussą sūnų, Johanną II, nė kiek ne prasčiau nei prieš 30
metų jo tėvą - Johanną I. Ateina Gustave`as Flaubert`as, Ambroise`as Thomas,
Theophile'is Gautier, Alexandre'as Dumas sūnus, jau ketvirtus metus Paryžiuje
gyvenantis Ivanas Turgenevas.
Iškilmingos
vakarienės metu nuskambėjo pompastiškas tostas svečio garbei: „Straussas! Kiek
žavesio šiame žodyje. Pagal Strausso muziką valse sukasi karalių rūmai ir
kareivinės, miestai ir kaimai, šilkinės kurpaitės ir medinės klumpės, besvorės
fėjos ir kresnos valstietės. Strausso melodijos persmelkia sielą ir ataidi
kojose. Jos iš tikrųjų vieniškos ir kartu universalios. Jos liejasi Amerikoje
ir Australijoje, ir netgi Rytuose, prasiskverbdamos net pro Didžiąją kinų
sieną."
Priminsiu,
jog apie tokį pasaulinį Strausso valsų voratinklį buvo pasakyta 1867 metais. O
savo pirmuosius valsus Straussas jaunesnysis buvo pradėjęs kurti vos prieš 23
metus!
Jis
sau turėjo prisipažinti, na, viduje turėjo pasididžiuoti, kad šie malonūs
žodžiai buvo pasakyti tuo metu, kai Paryžius buvo Jacques`o Offenbacho, visuotinai pripažinto prancūzų
lengvosios muzikos karaliumi, o jo operetės - svaiginamo populiarumo viršūnėje,
valdžioje.
Po
kelių dienų austras surengė atsakomąjį priėmimą. Svečiams jis pasiūlė
paklausyti ką tik parašytos polkos „Figaro", kurią, savaime suprantama,
paskyrė Wilmaissainui. Paskui paskelbė: valsas „Žydrasis Dunojus". Taip,
tas pats „Dunojus", kurio perspektyva pats abejojo ir net nemanė, kad
valsas pavyko! Ir suprask, žmogau, kas vyksta tų menininkų smegenyse, jei jie
krečia tokius pokštus. Tikrai nežinau, kodėl Straussas taip pasielgė. Ar jis
rizikavo? Jei taip, tai kurių galų tai daryti dabar, ir dar Paryžiuje? Gal
pagaliau nujautė, kad tai vis dėlto geras valsas? Nežinau. Bet valsas visus
sužavėjo. Pakerėti klausytojai reikalavo jį pagroti bisui.
Skulptoriaus Alfred Castelliz paminklas Vienoje |
Wilmaissaino
pareiškimas buvo pranašiškas. Jau kitą dieną Auguste'as Barbier parašė valsui
naują prancūzišką tekstą, daug geresnį už pirmąjį. O mielasis, gudrusis
laikraštis „Figaro" specialiame priede išspausdino naujojo valso natas ir
tekstą. Dabar apie „Žydrąjį Dunojų" prakalbo visi. Strausso leidėjai
nespėjo tenkinti užgriuvusių užsakymų. Vietoj įprastų 5 000 -10 000
egzempliorių „Žydrojo Dunojaus" tiražas per trumpą laiką pasiekė
fantastišką skaičių - 1 000 000! Girdi, šaunusis Herbeckai, ačiū tau!
Paskui
buvo gastrolės Londone, bet aš į jas nevykau. Tik girdėjau, kad pasisekimas
buvo ne mažesnis. „Amžinoji" karalienė Viktorija, gerai prisimenanti
Strausso tėvo orkestro gastroles, labai šiltai sutiko ir Straussą sūnų. Tegu ir
be savo orkestro. O „Žydrasis Dunojus" ir čia visus pakerėjo.
Na,
tada neatsilaikė ir Viena. „Žydrąjį Dunojų" pripažino ir kompozitoriaus
tėvynė. Kaip dažnai būna, paskutinė. Namie, savam krašte pranašu... ir taip
toliau.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą