Naujos knygos - džiaugsmas kiekvienam skaitytojui. Nauja kelionių knyga - nauja patirtis, nauji įspūdžiai. Šįkart - labai vyriška kelionė ir labai vyriški įspūdžiai - Aivaro Pliatkaus "Misija: Somalis" (Vilnius, Alma littera, 2015). Kelionė - ne įspūdžių ieškojimas, bet darbas ginti laivus nuo piratų. Tai, ką perskaitome tik žiniasklaidos žinutėse - "pagrobė", "paėmė įkaitais" - šįkart pamatyta iš arti. Ir rūsti realybė karių ir jų šeimų - ilgi išsiskyrimai ir vienas kito palaikymas. Autorius pristato knygą taip: "Somalis – ne silpnų nervų žmonėms, bet aš ir mano vyrai buvome pasiruošę iššūkiams. O su rutina kovojau rašydamas dienoraštį."
Skaitome...
Šešiolika vyrų kariškomis uniformomis
„Paskutiniais metais dažnai
pasikartoja, kad kinų prekiniai laivai, kurie gabeno labai vertingas prekes,
dingdavo be jokios žinios. Nepaisant visų pastangų, nepavyko išaiškinti, kur
palieka dingusieji laivai. Neseniai įvykęs atsitikimas atidengė paslaptį. Amojos
uoste į vieną laivą su keliamuoju kranu įkėlė milžinišką Budos statulą. Tokios
Budos statulos kelis kartus jau būdavo pakraunamos ir kituose uostuose, ir
uosto darbininkai jau buvo pripratę matyti tokius krovinius. Paskutinį kartą
dėl darbininkų nerūpestingumo Budos statula įkrito vandenin. Suskambėjo baimės
klyksmai ir, visų didžiausiam nustebimui, iš Budos medinio kamieno išlindo 20
plėšikų. Iš pradžių jie mėgino bėgti, bet uosto valdininkams pavyko sugauti
visus plėšikus. Vėliau paaiškėjo, kad piratai jau nuo seniau naudojo Budos
paminklą, kad slapta patektų į laivą. Laivui išplaukus į jūrą, plėšikai
tylomis, niekam nepastebint, išlysdavo iš Budos, puldavo komandą, ją išžudydavo
ir laivą nuplukdydavo į savo slėptuves. Jūrų plėšikų vadas Tao-Ši-Kai,
naudodamas Budos statulas lyg Trojos žirgą, susikrovė didelius pinigus. Prieš
keletą dienų Ven-Cou mieste jam nukirsta galva."
Laikraštis „Vakarai",
Lietuva, 1935 m. balandžio 1 d.
Ši žinutė laikraštyje
veikiausiai yra balandžio pirmosios pokštas, nors jūrų plėšikų išradingumu
abejoti neverta. Šiais laikais su piratais kovojama kiek kitaip: Europos
Sąjungos valstybės vykdo kovos su piratavimu misiją ATALANTA. Panašios
operacijos, nukreiptos prieš piratavimą Rytų Afrikos pakrantėse, vykdomos NATO
ir JAV vadovaujamų pajėgų. NATO operacija vadinasi OCEAN SHIELD („Vandenyno
skydas"), o JAV vadovaujama - CTF* 151 („Jungtinės operatyvinės
pajėgos"). Pajėgos, dalyvaujančios operacijoje ATALANTA, vadinamos
EUNAVFOR (Combined Task Force (pavadinimai ir sutrumpinimai čia ir toliau - angį). EU Navai Forces (Europos Sąjungos jūrų pajėgos). Būtent šių pajėgų dalimi buvome ir mes, 20 žmonių: 16 karių grupė
(turinti saugoti humanitarinę pagalbą gabenantį sausakrūvį laivą), 2 logistikos
karininkai Džibutyje, vienas lietuvis karininkas operacijos štabo laive ir
vienas lietuvis strateginėje operacijos vadavietėje Anglijoje.
Buvo 2013 metų liepos 30
diena, pats vidurvasaris, atostogų
metas. Šešiolika vyrų susirinkome Vilniaus oro uoste, antrame aukšte. Vilkėjome šviesiomis kariškomis
dykumos spalvos uniformomis su lietuviška vėliavėle ant vieno peties (antsiuvą
su užrašu „Somalis" ant kito peties prisisiuvome vėliau). Vyriausiam
vyrui, mūsų gydytojui, - apie keturiasdešimt, jauniausiam - dvidešimt, man,
grupės vadui, - trisdešimt vieni. Kiekvienas buvome pasiėmę po du kelioninius
krepšius su asmeniniais daiktais. Ginklai, šaudmenys, ekipuotė ir dalis
kelionėje nebūtinų asmeninių daiktų jau išgabenta anksčiau kariniu transporto
lėktuvu. Mes skrisime civilinėmis oro linijomis. Kelionės tikslas - Džibutis,
nedidelė valstybė Šiaurės Afrikoje už šešių tūkstančių kilometrų nuo Lietuvos
(jeigu matuosime tiesiai), o mūsų misijos tikslas - dalyvavimas Europos
Sąjungos vadovaujamoje kovos su piratavimu ir ginkluotais plėšimais jūroje
operacijoje ATALANTA.
Į oro uostą atvykome gerokai
anksčiau, kad, iškilus nenumatytiems sunkumams, turėtume laiko išspręsti
problemas. Antrame oro uosto aukšte svetimų žmonių buvo nedaug, bet į mus
kaipmat susmigo smalsūs žvilgsniai.
- Kur jūs, vyrai? Į Afriką?
Į Somalį? Dieve brangus! - aiktelėjo vienas pagyvenęs vyriškis.
Nuogąstauti tikrai buvo ko.
Iš šešiolikos karių patirties tarptautinėse misijose turėjau tik aš ir dar trys
mano grupės vyrai. Mūsų gydytojui su kapitono antpečiais, taip pat ir
vienuolikai kitų karių, tai buvo pirmoji misija svetur. Jei atvirai, ir mano
patirtis ne ką tegalėjo padėti, bet vyrai tryško energija ir buvo nusiteikę
optimistiškai. Juk mūsų laukė ypatingas, sakyčiau, labai rizikingas iššūkis.
Nužvelgiau susirinkusiuosius
ir apėmė keistas jausmas. Prisiminiau ankstesnę savo misiją Afganistane. Ir
tada jaučiau jaudulį, bet šįkart jaudulys buvo visiškai kitoks. Žinojau, kad
šioje operacijoje kitiems vyrams teks pasikliauti vien tik manimi, nes
aukštesni vadai geriausiu atveju bus laive už kokių dvidešimties jūrmylių, o
dažniausiai - už tūkstančių jūrmylių nuo mūsų. Taigi visa atsakomybė už misiją
ir penkiolikos vyrų komandą gula ant mano pečių.
Oro uoste į mus žvelgė ir
artimųjų akys. Tėvai atlydėjo sūnus, draugės ir žmonos - vyrus, vaikai -
tėčius, ir visi buvo su mumis iki pat registracijos. Mažieji nesuprato, kad
išsiskiria su tėveliais beveik pusmečiui, tad žaidė, dūko, zyzė ir kaulijo
saldainių ar kokakolos. Jų mamos dėjosi tvirtos ir bandė palaikyti pokalbį, bet
virpančios rankos ir išsiblaškę žvilgsniai išdavė, kad labai jaudinasi. Viena
mergina keletą valandų sėdėjo padėjusi galvą savo draugui ant peties. Vyrukui
turėjo paskausti petį.
Mūsų išlydėti atvyko ir
bataliono vadas. Jis buvo ką tik perėmęs pareigas, tad mūsų pasirengimo misijai
procese nedalyvavo, bet dabar buvome jo kariai. Malonus, draugiškas gestas.
Manęs neatlydėjo niekas.
Mūsų šeimai tai buvo eilinė diena. Rytą nuvežėme sūnų į darželį, ir jis išsyk
nulėkė žaisti su vaikais. Paskui žmoną nuvežiau į darbą. Ilgai nestoviniavome.
Žmonai bučkis, „lik sveika, laikykis..." - ir nulėkiau namo tvarkyti
paskutinių reikalų. Sentimentalioms kalboms tiesiog nebuvo laiko.
Mūsų sūnui tebuvo dveji su
puse. Oro uoste staiga prisiminiau, kad nebuvau šalia ir kai jis gimė. Tuo metu
aš mojavau trispalve Afganistane. Pagalvojau: „Kaip bus dabar? Jis juk manęs
kasdien pasiilgsta." Visas viltis dėjau į žmoną. Kai reikėdavo, ji būdavo
labai stipri. Tai įrodė prieš pustrečių metų, kai teko gimdyti vienai.
Atsimenu, pamatęs sūnų nustebau: „Koks mažas!" „Brangusis, jam jau pusė
metų", - nusijuokė žmona.
Sukviečiau vyrus, daviau
paskutinius nurodymus ir nuėjome registruotis skrydžiui. Stovėdamas eilėje
mačiau, kad artimieji nesiskirsto. Kai dingome jiems iš akių, pajutau
palengvėjimą. Niekas nebeblaškė dėmesio, galėjau ramiai apmąstyti laukiančius
darbus.
2010 m. danų žurnalistui
Rasmusui Krath'ui pavyko nusigauti pas Somalio piratus ir juos pakalbinti.
Pasak piratų, plėšikaudami jūroje jie elgiasi teisėtai - gina savo vandenis nuo
įsibrovėlių užsienio žvejybinių laivų, kurie ne tik išgaudė visas žuvis, bet ir
užvertė pakrantes šiukšlėmis. Esą iš pradžių vietiniai bandę tartis gražiuoju,
bet kai nepavyko, paprasti žvejai tapo piratais. Dabar į žmogų jie esą šauna be
sąžinės graužaties, nes atvykėlis - jų priešas. Užpuldami laivą, apie baimę
negalvoja. „Tu nesi badavęs ir nežinai, ką tai reiškia", - pareiškė
žurnalistui vienas iš piratų vadeivų, jaunas vyras. Pasak piratų, pats
didžiausias jų stimulas - alkis. Paklaustas, kur išleidžia neteisėtai gautus
pinigus, vadeiva atsakė: kotui (narkotikas), alkoholiui, brangiems
automobiliams ir prostitutėms. Žinoma, ir ginklams. Šiuolaikiniai piratai gerai
ginkluoti, turi greitaeigių katerių, vietos nustatymo sistemų, naudojasi
mobiliaisiais palydoviniais telefonais. Paklaustas, ko reikia norint tapti
piratu, vadeiva atsakė, jog užtenka keturių savybių: būti geru plaukiku, mokėti
valdyti motorinę valtį, būti fiziškai stipriam, nes teks kabarotis į laivą,
mokėti taikliai šaudyti.
2011-aisiais Somalio piratai
237 kartus užpuolė prekybinius laivus, 28 iš jų užgrobė. Taip pat užgrobė 4
privačias jachtas, 5 žmonės žuvo, paimta 10 įkaitų, paleistas vienas, kiti
išpirkti.
2012 metais užpulti 35
laivai, 7 iš jų užgrobti piratų.
2013 m. ir 2014 m. piratų
užpuolimų labai sumažėjo: atakuoti atitinkamai
7 ir 2 laivai, bet
neužgrobtas nė vienas, atmuštos atitinkamai 5 ir 1 atakos. (pagal: EU NAVFOR
Somalia („Šaltiniai" - žr. knygos gale).
Berbera
Berber - Somalio Respublikos
miestas prie Adeno įlankos, pusiau autonominio Somalilando jūrų uostas,
turintis apie 78 OOO gyventojų. Jūrinių kelionių žurnale „Periplus Maris
Erythraei" („Eritrėjos jūros periplas“; autorius nežinomas), išleistame
tarp I ir III a., dabartinė Berberą vadinama Malao ir apibūdinama kaip
prekybinis uostas, iš čia esą gabendavę ladaną (aromatinę dervą), mirą
(aromatinius sakus), įvarius prieskonius ir kopalį (natūralią dervą, išgaunamą
iš kopalio genčiai priklausančių augalų sakų).
Šiame žemės kampelyje labai
graži gamta. Čia pat plyti Gubaro („Išdegusioji") dykuma, dėmesio vertas
2460 m aukščio Šimbirio kalnagūbris, kurio pavadinimas reiškia „Paukščių
buveinė“, taip pat Laas Geel („Kupranugarių šulinys") - uolų kompleksas,
kuriame išlikę vieni iš seniausių Somalio pusiasalyje uolų raižiniai, atsiradę
apie 3500-3000 m. pr. Kr. Vietiniai apie raižinius žinojo seniai, bet nekreipė
į juos dėmesio. Dabar Somalilando valdžia stengiasi padaryti šias uolas
prieinamas turistams, bet kelionių vadovai primygtinai rekomenduoja susilaikyti
nuo vizitų į šį pavojingą kraštą.
Laas Geel urvo piešiniai |
Pirmas Somalio uostas, kurį
aplankėme tik pradėję vykdyti užduotį, buvo Berberą šiaurvakarinėje šalies
dalyje, pusiau autonominio Somalilando
regiono (nepripažintos respublikos) centras. 1884-1941 m. Berberą priklausė
britams, buvo žvejybinis ir prekybinis uostas, iš čia dažniausiai eksportuoti
galvijai, avys, odos.
Atstumas tarp Džibučio ir
Berberos nedidelis, todėl Berberą pasiekėme jau kitą dieną. Aš kas valandą
raportuodavau vadavietei apie mūsų buvimo vietą ir gaudavau informacijos apie
saugumo padėtį uostuose. Dar prieš laivui atvykstant į uostą grupės kariams
priminiau saugumo reikalavimus. Karinėje hierarchijoje galioja principas
„pranešti tik tiek, kiek kariui būtina žinoti", todėl informavau juos
tiek, kiek buvo būtina vykdant
užduotį. Gavę informacijos kariai pasiruošė
netikėtumams, o aš pats jaučiausi tvirčiau.
Laas Geel urvų piešiniai datuojami 9 tūkst - 3 tūkst PME. Laikomi vienais seniausių piešinių Afrikos žemyne |
Netrukus laivas įėjo į
uostą. Būtent įėjo, o ne įplaukė. Užkietėjęs jūreivis gali net įsižeisti
išgirdęs sakant, kad jo laivas „plaukia". „Plaukia šūdas, o laivas eina,
aišku?" - būtinai atrėš. Jūros vaikai ypač jautrūs kai kuriems dalykams ir
vadovaujasi begale prietarų. Jūra ar vandenynas - paslaptinga ir pavojinga
stichija, siunčianti išmėginimus audra, varanti iš proto stojus štiliui, tad
nenuostabu, kad jūrininkai prietaringi. Tarkim, laive draudžiama švilpauti -
prisišauksi audrą. Banginis neša laimę. Ant bangų besisupančios žuvėdros žada
gerą orą. Pirmadienį išeiti iš uosto į atvirus vandenis - blogas ženklas.
Nevalia pirštu rodyti į horizontą ar dangų - prisišauksi bėdą. Lygiai taip pat
negerai pirštu baksnoti į svetimą laivą uoste - pasmerksi jį pražūčiai.
Taigi atvykome į Berberos
uostą ir tą pačią dieną prasidėjo laivo iškrovimo darbai. Pirmas įspūdis buvo
savotiškas. Ko gero, jau vien dėl to, kad pirmą kartą gyvenime atsidūriau
Somalyje. Išsyk pajutau pavojų, jis tiesiog sklandė ore. Gal dėl to, kad
sukauptos žinios apie šią šalį vis lindo į galvą? Iškart pastebėjau, jog žmonės
čia apspangę, akivaizdžiai nuo kato. Vaikščiojo netvirtai, akys pasruvusios
krauju, elgėsi akiplėšiškai, išsyk puolė kaulyti pinigų. Akivaizdu: sunkiai prognozuojama
publika. Silpnesnių nervų žmogus galėjo pasijusti ne itin smagiai, šiurkščiu
žodžiu įžeisti priekabų vietinį ar netgi įžiebti konfliktą. Kariai, budintys
denyje, nuolat jautė vietinių dėmesį, buvo provokuojami. Vėliau prie tokio
elgesio pripratome, o ir vietiniai krovikai pamatę, kad nesiruošiame žaisti jų
žaidimų, liovėsi prašinėję ir išsyk imdavosi darbo. Prieplauka tiesiog dūzgė
nuo žmonių, vienu metu plušėdavo šimtas, kartais du šimtai varguolių.
Krovikai dirbo savo darbą,
mes akylai saugojome laivą ir konteinerį su mūsų maisto atsargomis, laikinai
iškeltą į krantą.
Staiga horizonte, maždaug už
keturių kilometrų, pamačiau liepsnojantį laivą, sprendžiant iš konstrukcijos,
skirtą gyvuliams gabenti. Laivas buvo atvykęs visai neseniai ir stovėjo
nuleidęs inkarą netoli uosto. Laimė, tuo metu buvo tuščias, antraip būtų jūroje
iškepęs koks tūkstantis tonų šašlyko. Stebėdamas laivą, degantį atvira liepsna,
suvokiau, kad niekas negali jam padėti. Uoste nebuvo nei tinkamos įrangos, nei
gaisrą gesinti galinčių laivų - nieko. Uosto laivas - buksyras tik po poros
valandų teikėsi nuplaukti nelaimės vieton gelbėti jūrininkų. Man regis,
išgelbėjo tris, bent jau tiek suskaičiavau buksyro denyje. Degantis laivas buvo
nemažas, dydžiu, ko gero, prilygo mūsiškiam. Mano galva, tokio dydžio laivuose
įgulos būna šiek tiek daugiau nei trys asmenys.
Mūsų, laivo apsaugos grupės,
veiksmai tokioje situacijoje buvo paprasti: „Stebėk ir raportuok
vyresnybei." Taip ir padariau. Daugiau nieko ir nebūčiau galėjęs padaryti.
Kita vertus, tokie dalykai - ne mūsų reikalas. Šiame pasaulio kampelyje, tai,
ko gero, niekieno reikalas. Taigi laivas liepsnojo, kol išdegė visas. Metalas,
žinoma, nedegė, todėl liepsnai užgesus laivas taip ir liko plūduriuoti jūroje
visas pajuodęs.
Berberos uoste per visą
misiją lankėmės tris kartus. Ne visada vien tik pristatydavome humanitarinį
krovinį, kad čia jį iškrautų. Kartą mūsų laivo įgulai teko krovinį pasikrauti.
Pasaulio maisto programa Berberoje turėjo savo sandėlius, o ir uostas buvo
tinkamas švartuotis dideliems laivams, iš Vakarų atgabenantiems didžiulius
kiekius humanitarinių gėrybių. Mūsų laivas nesunkiai įplaukdavo ir į mažesnius uostus,
tad, išvežiojant krovinį po Somalio uostus, galima sakyti, teikė kurjerio
paslaugas. Beje, tas mūsų „kurjeris" gabendavo ne tiek jau ir mažai - apie
4,5 tūkstančio tonų krovinį.
Kitą sykį, kai vėl buvome
Berberoje, gavau pranešimą, jog šiame regione piratai ketino užgrobti
tanklaivį. Laimė, jį saugojo privati apsaugos komanda. Pasirodo, piratams
sąlygos išpuoliui įvykdyti buvo labai palankios: jūra gana rami, bet ne tiek,
kad laivo radarai pastebėtų mažą valtį, nardančią tarp bangų. Vieno metro
aukščio bangos - puiki priedanga nedidelei valčiai. Piratai plaukė dviem
valtimis, paskui staiga padidino greitį ir ėmė artėti prie saugomo laivo.
Tanklaivio apsaugos darbuotojai valtis pastebėjo plika akimi, kai piratai dar
buvo už keturių jūrmylių, ir pasielgė pagal taisykles: iššovė dvi signalines
raketas, taip duodami ženklą, kad mato priešą. Toji žinia šiek tiek sutrikdė
užpuolikus, jie sulėtino greitį, bet sumanymo neatsisakė. Kai valtys priartėjo
tiek, kad iki tanklaivio buvo likę apie penki šimtai metrų, apsauga paleido dar
du įspėjamuosius šūvius. Viena valtis sustojo, kita, kurioje buvo penki žmonės,
rovėsi pirmyn. Likus dviem šimtams metrų iki laivo ji sustojo ir atidengė ugnį.
Žinoma, buvo atsakyta tuo pačiu ir dar pridėta: tanklaivio snaiperis paleido
keletą šūvių į valties korpusą, ir tai privertė piratus atsitraukti.
Šis antpuolis - tipiška
piratų taktika. Paprastai būna taip: šturmo grupė, kurią sudaro 3-6 piratai,
bando pulti laivą. Planui pavykus, prisideda antra grupė ir paskesnės, jei
tokių yra. Šiuo atveju tanklaivio šturmuoti nepavyko. Apie sužeistus piratus
niekur nebuvo paskelbta, nors, manau, galėjo tokių būti.
Minėtas užpuolimas mums
priminė, kad pavojus niekur nedingo, kad naftos produktus gabenantys
tanklaiviai išliko „paklausūs". Labai jau daug milijonų dolerių galima
prašyti išpirkos. Nusikalstamai grupuotei ar klanui tokie pinigai - tiesiog
palaima. Beje, saugomuose laivuose tuo metu dirbo ne vienas lietuvis, tik
vilkėjo ne kariškai, o civiliniais drabužiais ir atlygį gaudavo doleriais.
Ir vis dėlto Berbera buvo
gana ramus uostas. Somalilandas - mažiausiai su terorizmu siejamas regionas.
Incidentai čia buvo reti, vietiniai vaikštinėdavo atsipalaidavę.
Priminsiu, kad Berbera buvo
vienas iš trijų mūsų lankomų Somalio uostų. Vieną dieną buvo velniškai tvanku,
karštis tiesiog vertė iš kojų, kūnu nepaliaujamai sruvo prakaitas. Vėjo nebuvo,
todėl, galima sakyti, viriau savo sultyse. Nė nepajutau, kaip nusivilkau
marškinėlius, bet vėsiau nepasidarė. Buvome jau įpratę gerti daug arbatos,
nevalingai pradėjome jos norėti. Šlapimas kartais būdavo tamsokas -
dehidratacijos požymis. Vienintelė išeitis tokiais atvejais - gerti dar daugiau
skysčių.
Šias eilutes rašiau
sėdėdamas laivo denyje ant plastikinės kėdės prie plastikinio stalo,
kuriuos
radau po laivo antstato laiptais ir atvilkau į ramesnį kampą, kur niekas beveik
neužsuka, nebent prireikia atokesnės vietelės, kad galėtų netrukdomas
pasišnekėti mobiliuoju telefonu. Dalis mano grupės vyrų tuo metu akylai stebėjo
laivą ir plušančius krovikus, dalis ilsėjosi.
Berberos turgus |
Berberoje mums neteko
išgirsti nė vieno šūvio. Nei uoste, nei jo prieigose. (Kituose uostuose
girdėdavome dažnai, bet apie tai vėliau.) Šis uostas gana svarbus vietiniams,
laivai Adeno įlanka kursavo iš Somalio į Etiopiją ir atgal. Tiesa, vadinamasis
Somalilando regionas deklaravo esąs nepriklausomas nuo centrinės Somalio
valdžios, vietiniai save vadino Somalilando piliečiais ir labai tuo didžiavosi.
Be Somalilando, pusiau autonomiją deklaravo Puntlando ir Galmundugo regionai,
esantys šiaurinėje šalies dalyje. Visi jie turi savo vėliavas, kurios skiriasi
nuo oficialios Somalio vėliavos.
Somalis - labai
susiskaldžiusi šalis. Vos prieš keletą metų išrinkta oficiali valdžia dėjo
didžiules pastangas, kad suvienytų klanus ir regionus (klanų ir genčių buvo
apie trisdešimt), tad darbo tikrai netrūko. Kita vertus, ne vienas aukštas
valstybės pareigūnas padėjo dėl to galvą. Ir aš gaudavau žinių, kad nušautas ar
susprogdintas koks politikas, dažnai prie pat savo namų, kur būdavo
pažeidžiamiausias. Kova dėl valdžios ir įtakos šalyje tapo kasdienybe.
Daug mąsčiau apie šią Dievo
užmirštą šalį, apie tai, kaip skursta jos žmonės, kokius vargus patiria ir
smurtą. Supratau, kad pažangioms valstybėms nenaudinga turėti reikalų su
žlugusia šalimi, todėl ir dedamos didelės pastangos kovojant su terorizmu, stiprinama
ir remiama centrinė valdžia. Pasaulio bendruomenė leidžia didelius pinigus
kasmet maitindama milijonus skurstančių šio ir kitų Afrikos regionų žmonių.
Girdėdavau šnekant, esą čia nėra nei naftos, nei deimantų, nieko iš jų
nepaimsi, tad ir investuoti neverta. Vis dėlto maniau, kad parama, tegu ir
minimali, padeda sureguliuoti migracijos mastus. Jei ne parama, pasiturinčias
šalis, taip pat ir Lietuvą, užplūstų armijos išlaikytinių. O tai - daug didesnė
bėda nei savi bedarbiai. Juk žmogus, pabėgęs nuo skurdo, kitai valstybei negali
duoti nieko gero: jis nemoka kalbos, neturi profesijos, be to, ir pritapti
sunku, ir noro nelabai yra. XXI a. ekonomiškai ir technologiškai pažangiose
valstybėse pabėgėlis iš Somalio taptų visišku išlaikytiniu. Tarptautiniai teisės
aktai draudžia deportuoti žmogų ten, kur gresia pavojus jo gyvybei. ES šalyse
paisoma tarptautinių žmogaus teisių, tad tokiems atvykėliams turi būti
suteiktas prieglobstis, jie gauna pabėgėlio statusą ir pašalpą, vėliau gal net
ir pilietybę. Naivu tikėtis, kad toks žmogus pasiraitojęs rankoves pultų nešti
naudą visuomenei, kurioje atsidūrė. Minimali pašalpa jam gali atrodyti kaip
aukso kalnai, ypač jei pinigai mokami neatliekant jokio darbo. Sunku net
įsivaizduoti, kiek kainuotų išlaikyti milijonus pabėgusių nuo bado žmonių.
Pas mus madinga apie svetimą
skurdą kalbėti viešai ir paaikčioti. Tačiau didžioji dauguma saugiai gyvenančių
ir, palyginti su mano matytais Afrikos regionais, viskuo aprūpintų žmonių
stengiasi atsiriboti nuo šios nemalonios temos. Laimė, yra ir manančiųjų kitaip.
Knygos „Uždirbkite daugiau" („Alma littera" 2007) autorius Bodo
Šėferis, kurio skelbiamos gyvenimiškos tiesos mane labai žavi, rašo, kad
daugelis žmonių gyvena tarsi kokone, sukasi kaip voverės rate ir mato tik savo
bėdas. Štai puiki ištrauka iš knygos:
...ar jums nėra taip nutikę,
kad skridote atostogauti ir dingo jūsų lagaminas? Ar tai nebuvo katastrofa?
Visi tie gražūs drabužiai, su kuriais puikiai atrodėte, - viskas prapuolė! O
draudimo suma juokingai maža. Ir kas sumokės jums už laiką, sugaištą perkant
tokius pat daiktus; atostogos nuėjo šuniui ant uodegos...
Kaip manote, kiek varguolių
sutiktų keistis su jumis vietomis? Argi mūsų problemos neatrodo jiems kaip
patyčios? Ką reiškia lagaminas (per atostogas!), palyginti su pabėgėlio dalia,
be maisto, gal net žiemos vidury? Ką mano alkstantys žmonės išgirdę, jog viena
pagrindinių „civilizuoto" pasaulio problemų - antsvoris?
Gyvename pasaulyje, kuriame
kas minutę 25 milijonai JAV dolerių išleidžiama ginkluotei ir kas minutę
keturiasdešimt vaikų miršta iš bado. Kas gyvena pasiturimai ir vis vien galvoja
tik apie savo saugumą, panašėja į lipantį kopėčiomis viršun ir paskui
nusviedžiantį jas ant žemės.
Berbero uoste |
Nesakau, jog visi uždirbame
tiek, kad galėtume dešimt procentų savo pajamų skirti labdarai. Tačiau gyvename
vienoje iš penkiasdešimties pasaulio reitinge pirmaujančių valstybių, todėl
šventai tikiu pareiga savaip prisidėti prie globalinių problemų sprendimo.
Būtent dėl to ir dalyvavau šioje misijoje, nors nesu labai turtingas, be to,
turėjau teisę atsisakyti. Galbūt todėl ir kiti mano grupės vyrai leido dienas,
savaites ir mėnesius laive ir uostuose, padėdami varganos šalies gyventojams
gabenti paramą, kurią, beje, saugojome nuo jų pačių: vagių, teroristų ir
piratų.
Kai nėra kam saugoti savos
teritorijos, teritorinių vandenų ir kovoti su nusikalstamumu, susidaro
palankios sąlygos savivalei. Kai nėra valstybės, nėra nei policijos, nei
kariuomenės, nei kitų vidaus tarnybos dalinių, kurie gintų savo piliečius.
Mąstant visai primityviai tai reikštų: „Galiu nužudyti kaimyną, ir man nieko už
tai nebus, nebent keršys kaimyno šeima. Tokiu atveju, norėdamas apsaugoti savo
kailį, turiu ieškoti stipresniųjų paramos." Taip buriamasi į grupuotes, o
šių interesai skiriasi. Kiek nuomonių, tiek grupuočių, tad vyksta tarpusavio
kovos, žūsta žmonės. Nuošalyje likti dažnu atveju neįmanoma, o jei ir įmanoma,
vis tiek būtum tas, iš kurio pelnomasi. Tai, mano galva, paprasta loginė
veiksmų seka, kai šalyje neveikia centrinė valdžia, nėra įstatymų, nėra įrankių
ir tarnybų, galinčių užkirsti kelią tokiai savivalei. Tokia terpė - puiki dirva
veistis tarptautinio terorizmo šaukliams. Štai piratai trikdo visą tarptautinę
laivybą Adeno įlankoje ir netgi Indijos vandenyne. Kita vertus, daugelis žmonių
šioje šalyje nuo pat gimimo matė vien smurtą ir skurdą.
Pakėlęs galvą nuo užrašų
pamačiau įdomų reginį. Į galu prie kranto prišvartuotą „medinuką" (medinį
laivą) buvo kraunami galvijai. Laivas neturėjo specialaus trapo ir galvijų
suvaryti buvo neįmanoma, tad jie, surišti „kekėmis" (po penkis vienetus
per „pažastis") buvo įkeliami kranais. Keisčiausia, kad galvijai - nei
„mū", nei „bū". Atrodė, lyg dažnai kilnojami būtų. Banda, atvaryta į
uostą, buvo labai didelė, tad galvijų į laivą buvo prigrūsta tiek, kad jie galėjo
miegoti vienas kitam padėję galvas ant nugaros, nebijodami suklupti.
Mūsų laivo kapitonas
paaiškino, kad visa mėsa, užauginta šiuose kraštuose, parduodama „gyva",
nes vietos prekeiviai neturi galimybių užšaldyti didelius kiekius skerdienos. O
ir vietiniai laivai neturi šaldytuvų. Todėl ir gabena gyvą produktą, kuris
suvartojamas galutinėje stotelėje. Gyvi galvijai yra daug pigesni nei
skerdiena, pardavinėjant pastarąją būtų įmanoma uždirbti daugiau, bet tam
reikia nemenkų investicijų.
Vietos prekeiviai dažnai
prie laivo net turgavietę įkurdindavo. Kartą paklausei kainos, ir nebeatsiginsi
siūlytojų. Bet lankydamiesi skirtinguose uostuose po truputį pripratome prie
Somalio kasdienybės.
Skaitykite mūsų bibliotekoje:
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą