Edmundas Žiauberis. Ieva Simonaitytė |
Šiandien - Klaipėdos diena. Diena, kai miestas ir visas kraštas vėl buvo prijungtas prie Lietuvos.
Mažoji Lietuva grįžo prie istorinių šaknų.Klaipėda – vienas seniausių Lietuvos miestų, jo pradžia laikomi 1252 m. kai Danės upės žiotyse Vokiečių ordinas Livonijoje pastatė Memelburgo pilį.
Bet miestas - ne svarbiausias, žymiai svarbiau - žmonės, išlaikę savo tautiškumą savo papročius per amžius. Deja, dauguma lietuvninkų pasitraukė į Vakarus II Pasaulinio karo metu.
Skaitymui parinkome ištrauką iš Ievos Simonaitytės romano "Aukštųjų Šimonių likimo".
Visų pirma dėl to, kad ji - viena žymiausių lietuvninkų kultūros veikėjų. Antra - ji tikrai priklauso Lietuvos literatūros klasikams.
Rašytoja, regis gyveno itin nepalankiomis kūrybai aplinkybėmis - gimė 1897 m. sausio 23 d. Vanaguose - Vokietijai (svetimai tautai) priklausančiame kaime, augo be tėvo, susirgusi kaulų tuberkulioze liko luoša. Vis tik kūrybinis impulsas turėjo būti itin stiprus, kad ryžtųsi rašyti. Kaip sako kritikas J. Kubilius - I. Simonaitytė - tipiška regiono rašytoja. Klaipėdos krašto gyvenimas - vienintelė jos gyvenimo medžiaga, šio krašto etniniai tipažai - vieninteliai jos herojai, šio krašto istorinis likimas - vienintelis jos kūrinių horizontas. [...]I. Simonaitytė kūrė uždarą vieno regiono pasaulį: žmonės čia gimsta ir miršta, myli ir kenčia, sprendžia universalius žmogaus būties vertės ir prasmės klausimus, neperžengdami šio regiono sienų. Tai nebuvo statiškas pasaulis, nusistovėjęs XIX a. etnografiniuose aprašymuose, o pilnas prieštaravimų, istorijos audrų purtomas, besigrumiantis ir jau nykstantis".
Šios rašytojos kūryboje atsispindi ir lietuvninkų tautiškasis identitetas - stiprus lietuviškas, ir kuo toliau, tuo labiau įtakojamas vokiškos kultūros, savą įtaką padarė ir priklausymas liuteronų bažnyčiai, Klaipėdos krašte sklido iš Vokietijos atėjęs pietistų judėjimas, raginęs kraštutinį santūrumą ir pamaldumą.
AUKŠTUJAI
ŠIANDIEN
Ten užaugau, iškentėjau
Aš kančias visas
Ir pamėgau, pamylėjau
Vargdienio dūmas.
Maironis
Jeigu
prisikeltų šiandien iš kapų vienas kitas senelis, kuris gimęs augęs
Aukštujuose, ar jis beatsisektų tenai? Kaži. Nors Aukštujai ir visai ne
miestas, o tiktai paprastas kaimas, vis dėlto jis nebe tas pats kaip kitados.
Manding, jau niekas ir nebesako dabar „Aukštujai", kaip kitąkart. Užaugusi
antroji, trečioji karta seniai jau užmiršo tėvų, protėvių papratimus, išdalijo
Aukštųjų šilus, ganyklas ir vadino kaimą kitaip.
Lietuvninkų šeima. Apranga jau įtakota vokiškų tradicijų |
Šiandien
ant Aukštųjų kalno stovi bažnyčia, maža, bet daili ir jauki bažnytėlė. Statyta
dar nelabai seniai. Įeini į ją, ir, rodos, kvepia čia dar visa kas šviežumu.
Rasi ir dėl to ji tokia jauki, kad neturi dar jokios vadinamosios istorijos;
kad patys matėme, kaip jos kampinis akmuo statytas — ten, ant Aukštųjų kalno,
ant lekiančiosios smilties; kaip jos mūrai kilo aukštyn ir aukštyn, kaip išaugo
bokštas virš pušų galvų su kryžiumi, kuris „rodo kelią danguna", kaip
sakydavo kunigas.
Rasi
ir dėl to ji žmonėms tokia maloni, kad patys rūpinsi jos statyba; patys ranką
pridėjo, vargo, akmenų ritino; arba: posėdžiavo, tarėsi, ginčijosi, paskui vėl
sutiko. . O juk patys sodino ir lapuočių medelių aplink ją. Jų, deja, daug
nudžiūvo, palikdami vietą pušaitėms ir eglaitėmss, kurios, rodos, nė nemano
trauktis, nes juk jų čia tėviškė. Bet ištvermingesnieji,— keletas klevų,—
pakėlė drąsią kovą su smiltim ir saulės kaitra, ir šiandien jie puošia Aukštųjų
kalną. Jie yra lyg simbolis, kad tik kovojant tegalima išsilaikyti.
Aukštųjų bažnyčioje
beveik dar nesimato
mergaičių su kepuraitėmis, bet tik su dailiomis baltomis ir margomis skepetėlėmis.
Daug čia matyti juodų skepetų,— ar tai šilkinių, su kutais,— tokiomis puošiasi
turtingosios apylinkės ūkininkės,— ar tai paprastų vilnonių, kurias nešioja
mamužės senolės, išimtininkės, ištikimiausios bažnyčios lankytojos. Jos visada
sėdi pirmuosiuose dešinės pusės suoluose, po koru. Niekada jos nesižvalgo
aplinkui, o lenkia galvą
prieš altorių. Jos
yra pamaldingiausios bažnyčioje
dūšios.
Ir
aš nesižvalgau... tik šios senolės sėdi man prieš akis, taigi matau jas. O ir
negaliu akių atkreipti: rasi atsisuks šita sulinkusi senutėlė, rasi kaip nors
pamatysiu malonųjį jos veidą; jis, berods, bus pilnas raukšlių, kurias įbrėžė
ilgų, didžių vargų, skausmų ir rūpesčių metai. Ir kas nepažįsta Aukštujuose
vargų ir rūpesčių! Laukiu, kad atsisuktų, tikiu, kad bus pažįstamas — toks
malonus, kad norėtum jį apkabinti.
Ir
atsisuko... visai iš netyčių. Ne, tai ne tas veidas, kurį vyliausi pamatyti.
Svetimas jis, bet vis viena jis
aukštujiškis ir rasi dėl to toks malonus. Dar ne taip labai seniai šių
moterėlių tarpe dažnai matydavau moterų su pirmočiais arba apvaliai aprištomis
galvomis. Šiandien to jau nebėra.
Pamūryje,
pirmuose suoluose, sėdi bažnyčios seniūnai, vietininkai ir kiti garbingi
senoliai. Dar vienas kitas ilgais plaukais, kurie balti kaip žydinti pavasarį
obelis, kaip sniegas vidury žiemos. Nežinau, kodėl šaiposi kitataučiai: „Langhaarige Litauer“ (Ilgaplaukiai
lietuviai. (Vok.). Manding, jie nežino, kokio tai prakilnumo liudininkai,—
šitie ilgieji, baltieji plaukai. Ir aš taip myliu šiuos ilgaplaukius ir pražilusius
lietuvininkus, aš juos visada mylėjau!
Ant
korų vaikinai, kurie jau šiek tiek suaugę. Ne tiek jau jie pamaldingi. O kaip
ir galima! Juk, aure, žemai sėdi daug dailių mergaičių. Visos tokios jaunos!
„Kaži,
katra man tiktų? — galvoja jaunikaitis, kuriam jau pradeda ūsai dygti.— Ana,
ten, kampe, labai turtinga. Tėvas jau seniai nori ją kur nors iškišti, tik ji
ne taip jau daili, nosis truputį kreiva, ir... „vieną sparną eina
paleidusi". Ana, aure, su ta geltonąja skepeta būtų labai daili ir šiek
tiek gauna dalies, tik nosį riečia. Vieną kitą sykį užmeta akį ant korų, o
paskui išdidžiai ir greit nusisuka. Ji turbūt mano, kad tie, kurie ten, viršuje,
sėdi ir smalsiai žemyn įžiūri, jos neverti. Ji
susiras geresnį...
O
kas ta ten, ta tamsiąja skepeta? Ak, ta mergelė man patinka! Reikės
pasiteirauti, kas ji tokia ir kiek jos tėvas duos dalies. Kad ji ūkininko
dukra, tai matyt iš visa ko. Nors vieną kartą pažvelgtų aukštyn. Nežiūri, ir
gana."
Tokios
ir panašios mintys jaunikaičių, sėdinčių ant šoninių korų.
Rašytojos Ievos Simonaitytės sesers dukros Ginos įžegnojimas. Antra iš kairės: rašytoja Ieva Simonaitytė |
Įeina
kunigas. Taip pat vyliausi pamatyti seną, pažįstamą veidą. Bet ir šitas jau
svetimas. Kad ne tie mūrai, kad ne
tas altorius, prie
kurio, rodosi, dar
tik vakar klūpota, kad
ne anie žodžiai
ten, aukštai, prie
sienos: „Eikšte šen Manęspi visi", visa būtų lyg svetima.
Bet
ne. Štai liturgija, mišių apreiškimas. Kunigas paskaito atmintinai žinomą
biblijos legendą. Ir galingai, didingai sugriauja vargonai, ir pamaldingai
lenkia galvas tikintieji, su šventiška pagarba pritardami:
Ir visos žemės, ir visos žemės .
Yra jo garbės pilnos! ,
Ir
jei dar krislelis svetimumo tavyje buvo, tai jis seniai jau pradingo, išgirdus
motinos kadaise giedotas giesmes.
MATAS
ŠIMONIS
SENASIS
BOKŠTAS ĮSROS PAKRANTĖJE
Ryto
rasoj atsipraususi, užtekėdama skaisčiai prašvito pavasario saulutė. Lyg
mergaitė, jauna, daili, pasipuošusi, jį nori pamatyti savo veidą Įsros upės
Vandeny. Bet krantus sergstą krūmeliai, rodosi, tyčia lankstosi vienas prie
kito lyg išdykaują vaikučiai, kurie dedasi turį kaži kiek paslapčių į vienas
kito ausį pripasakoti, ir niekur negali saulutė pro juos prasiskverbti.
O
Įsra teka ramiai sau tolyn, nėmaž nesirūpindama dėl medelių ir saulutės kabinėjimosi.
Nusibodo
pagaliau saulei išdykaujančių krūmelių lankstymasis, ir įžambiai ji pakilo
aukštyn, virš krūmokšnių galvų. Bet ir taip dar ne visos kliūtys nugalėtos: dar
viena didesnė, atkaklesnė negu kitos — tai senasis bajoro Šimonio rūmų bokštas.
Kiek
amžių jis jau stovi čia, ant Įsros kranto, niekas nežino ir niekas nežinos.
Galingai, nepajudinamai jis čia stovėjo nesuskaitomus metus, budėdamas lietuvių
sargyboje.
Šiandien
jau niekam nebereikia jo sargybos. Šiandien jo plyšiuotos sienos ne tam, kad
lietuviai, čia pasislėpė, šaudytų savo strėlėmis į neatmušamus priešus, kurių
pulkai, nesuskaitomi kaip žizdrai prie jūros, puola bajorų pilį. Taip, kitados
čia tikros pilies būta. Bet, amžiams slenkant, ir griūvančioji pilis liko be
prasmės. Ir vienas sumanus Šimonių protėvių pastatė čionai tvirtus sau, savo
vaikams ir vaikų vaikams namus, kuriuos aplinkiniai būrai rūmais praminė. Visas
nereikalingas kampuotas sienas ansai protėvis
nugriovė.
Tik
bokštas pasiliko, nors jo taip jau nebereikėjo. Bet bokštas ir šiandien dar
nežino, kad jis nebereikalingas. Jis
dar, manding, nesupranta dabarties. Jis
dar vis tebegyvena atminimais
ir kaži ko lyg laukia. Ne laisvės kokios. Jis visai yra užmiršęs, kad paskutinė
kadaise buvusi kruvina kova baigėsi lietuvių nenaudai, ir šiandien įie gyvena
svetimoj ponystėj. Tiesa, jis daug karo gaisrų matęs, daug karo šauksmų
girdėjęs, ir to jis neužmiršęs. To-dėl jis visada dar pasirengęs atmušti
kažkokį priešą, norintį užpulti Lietuvą.
Klaipėdos pilis |
Juokingas
tas senis bokštas. Jis nė pats nebežino, kad tie plyšiai, kur kitados lietuvių
šaudyklės kyšojo, šiandien net labai padidėję. Todėl jis kartais atrodo lyg bedantis
senelis. Vėjai švilpia ir ūbauja pro anuos plyšius, gaudydami vienas kitą. O tai girdisi
lyg kad senis švepliotų.
Bet
bokštas, aukštas, platus ir dantuotas, stengiasi atrodyti garbingas. Saulės
spinduliai tai žino, užtai ir apipina senio galvą auksiniu vainiku. Ir senis
bokštas jaučiasi esąs teisingai tokios garbės vertas. Ir jau truputį per daug
išdidęs vaikiškasis senis žvelgia patsai Įsros vagom — nori stebėtis savo
didybe. Įsra žino, kad senis jau niekingas, bet nenori užgauti jo šlovės. Ji
nori palikti jam nors tą paguodą ir dėl to padailina jo išvaizdą. Ir senis
bokštas džiaugiasi, patenkintas savimi!
O
kad pro jo prodančius atsispindi saulutė Įsros vandeny, to jis nebepastebi.
Ir
ano senojo bajoro, kuris bokšto požemyje ilsisi, statytieji rūmai jau sensta, kai
kur jau linksta. Šiandieninis rūmų savininkas taip jau skaičių metų ant savo
kupros neša. Šauniai sulinkęs, žingsniuoja jis per kiemą. Ir beveik norisi jį
sulyginti su senuoju bokštu, kuris jau krypsta į šoną.
Bet
juk Šimonis jau nebematęs jokių atūžiančių karo bangų, užvirstančių Lietuvą,
kurias matė plyšiuotasis, dantuotasis bokštas. Juk jam jau nebereikėjo tvertis
ginklo, ginti savo tėvų žemės. Seniai seniai jau jo tėvų tėvams ginklas
išdaužtas iš rankų. Seniai seniai jau mylimasis kraštas yra svetimtaučių
rankose. Bet jis pasilaiko dar bajoro vardą. Bajorų dvasioj vaikai auklėjami
ir mokomi, kaip gerbti ir ginti
bajorišką savo kilmę ir vardą.
Tiesa,
ne kardu prie šalies, kaip protėviai kitados, jis gina tėvų palikimą. Bet to ir
nereikia: svetimtaučiai jo neužkabina, nekliudo, lyg jo visai nebūtų. Rasi
tatai taip sunkiai slegia senį.
Rasi dėl to
linksta jo kupra. Rasi...
Bet
Šimoniai moka tylėti. Jie neišplepa kitiems savo sielos paslapčių. Siaučiančią audrą krūtinėj jie
sau vieni numalšina. Tik Šimonio veide likimas savo
skaptu įrenčia vieną bruožą po kito. Juo senyn jis eina, juo bruožų daugėja. Jų
jau niekada nepaslėpsi. Juos pastebi ne lik priešas, bet ir draugas. Tik
priešas nesidomi jais, o draugas su pagarba lenkia galvą prieš Šimonį.
Bet
Šimonienė visai jau ne viduramžių lietuvė karžygė. Dar niekada ji nepamanė,
nepagalvojo, kaip tai buvo, kaip tai atsitiko, kad čia, lietuvių žemėje, viešpatauja svetimieji.
Nėmaž jai tat nerūpi.
O
ji taip pat bajorų giminės. Jos lopšys Priegulos pakrantėj stovėjo, senoj
Zigmanto pily. Ir jos senoliai kitados buvo galingi karžygiai, ir ne vienas
savo krauju apšlakstė Lietuvos žemelę, gindamas ją nuo priešų. Seniai tatai
buvo, rasi ir todėl jai nebemalonu tai prisiminti.
Ir
ji nėmaž nesisieloja, kad jos tėvų senoji pilis svetimųjų „Burg
Siegesmund" pavadinta ir kad ateiviai joje viešpatauja.
Tik vieną
rūpestį tepažįsta Šimonienė:
savo vaikus užauginti dievo
baimėje ir ištikimais karaliaus
valdiniais. Bet Šimonių vaikai
iš tėvo geriausiai
žino, kas jie,
ko jie verti. Ir
galvą aukštai iškėlę
jie žengia savo
keliu. Ir vakar,— kaip jau
paprasta,— pavakary tėvas Šimonis,
suvadinęs savo keturis
sūnus, tyliai žengė iškrypusiais ir
drebančiais laiptais aukštyn,
vis aukštyn į bokštą, kol
pasiekė jo viršūnę. Ten nusiėmė jis kepurę — ruošėsi melstis. Ne, jis dar vis nesimeldžia dievui, kuris jiems, lietuviams,
svetimųjų įpirštas ir kuris ne
lietuvių, tik svetimųjų maldas
teišklauso. Senis Šimonis
lenkia galvą prieš užmirštąjį
senovės lietuvių dievą,
kuris visada su lietuviais buvo,
kol lietuviai jį maldoj atsiminė. Ir senis tyli ilgai ilgai, tik lūpos juda be
žodžių. Tada prižengia tėvas Šimonis prie
bokšto krašto, pamoja vaikams — tuo tarpu jau ir abi dukrelės čia atsiradusios.
Iškelia
tėvas ranką ir rodo į tolį. Niekur nieko nematyti. Ir iš svetimųjų nė vienas
nežinotų, kas ten galėtų būti. Bet Šimonio vaikai žino, ką tėvas jiems nori
parodyti. Ir jie mato.
— Ten! — sako Šimonis.
Vaikai
linkteria galva ir laukia, ką tėvas daugiau pasakys, nes tai be galo įdomu,
nors ir kaskart tas pat.
— Tenai! — pakartoja tėvas
Danės krantinė 1930 m. |
Taip,
ten stovi senas, pakrypęs ir apsvilęs ąžuolas. Kadaise ten
augo iš vieno
kelmo du kamienai.
Bet kartą,— o tai dar ne taip labai seniai,— užėjus baisiai audrai, norėjo
pasislėpti po juo vokietis, grovas Stolbekis, dabartinio Stolbekio, Šimonio
kaimyno, tėvas. Ir lygiai jam ten palindus, trenkė perkūnas į ąžuolą,
susmulkino vieną ąžuolo kamieną
į šipuliukus, o
iš vokiečio liko anglis.
Nuo
tuokart palikęs vienas ąžuolo kamienas atrodo lyg vienišas senelis, kuris liūdi
dingusio draugo. Ir nuo tuokart Šimonis visada nusilenkia prieš senį ąžuolą.
Šalia
ąžuolo didelis keturkampis akmuo. Daug yra apie jį padavimų. Bet ne tai rūpi
seniui Šimoniui.
—
Pirm keleto amžių ten stovėjo Lietuvos kunigaikštis. Siaučiant karo audrai, jis
pats bėrė šventų žolių į aukuro ugnį. Ir lietuviai kovą laimėjo.
Šitą
padavimą dažnai kartodavo Šimonis savo vaikams. Ir Šimonio tėvas, ir tėvo tėvas — kartų kartas
atgal yra šitą kartoję savo vaikams. Tiktai per daugybę metų liko užmirštas ano
kunigaikščio vardas.
Tėvui
šitą pasakius, kaskart tyliai ir ilgai susimąsto Šimoniai. Kiekvienas jų savo
vaizduotės akimis mato savotišką Lietuvos kunigaikštį.
Etmonas,
vyresnysis Šimonio sūnus, mato aną kunigaikštį šuoliais jojant per laukus vis
tolyn ir tolyn paskui priešus, iki išveja juos iš savo krašto. Jis mato, kiek
žūva priešų, kuriuos ištiko Lietuvos gynėjų kardas. Jis girdi lietuvių
laimėjimų šauksmus. Ir jo akys žiba, veidai kaista: kad šiandien taip būtų, kad
šiandien ten jotų Lietuvos kunigaikštis, ir jis, Etmonas, su juo drauge!
Nedaug
kitokį įsivaizduoja jį sau ir Lukošius, antras Šimoniukas, tik nelabai mielai
jis atsimena kraują ir lavonus. Užtai jis jau ir mato grįžtantį iš karo
kunigaikštį, apvainikuotą laurų vainiku, kurį jam pynė edelmonaitės.
Endriaus
vaizduotėje kunigaikštis panašus į jo tėvelį, baltagalvį, žilabarzdį ir jau
sulinkusį į kuprą. Endriaus kunigaikštis nelekia, šuoliais nejoja, o tik kaip
jo tėvas čia, bokšto viršūnėj, taip ansai ties anuo ąžuolu žiūri į tolį ir
tyliai tyliai meldžiasi savo dievui Perkūnui. Kaži kodėl jam gaila ano
vaizduotės kunigaikščio, ano senelio. Ir lyg jis. privalėtų ar užjautimo
reikšti, ar drąsos priduoti, prižengia prie tėvo ir braukia ranka per sulenktą
jo kuprą.
Bet
Mato kunigaikštis kaskart kitoks. Šiandien jis tikrai beria smilkymo žolių į
aukuro ugnį. Ir štai jo veidas,
apšviestas liepsnos, sužiba
ugningai, kaip tikro
kunigaikščio. Jo rūbą lengvai vėjas palytėjo; ne, nedaug jis jį užgavo,
kad nesudarkytų karališkos statulos. Kaire ranka tvirtai jis laiko puikųjį savo
žirgą. Nemėgsta Malas karo, nors ir jokios kovos jis nebijotų, bet kam žudyti
žmones, kam pralieti kraują? Tiktai jeigu gintis reikia. Mato vaizduotėj
nesirodo šiandien nė vieno užmušto kryžeivio. Jie išvaryti iš krašto. Ir už
tai, kad lietuvių nė vienas nenužudytas, kad visi jie sugrįžę dabar dainuoja
laimėjimo dainas — už tai Mato kunigaikštis aukoja lietuvių dievams. Ir ąžuolas
milžinas ošdamas pritaria lietuvių dainai. O aplinkui žaliuoja pievos ir žydi
gėlės, baltai, raudonai, mėlynai...
Ir
Lydija nemato lavonų, tik grįžtančiam kunigaikščiui priešais ji neša ąžuolo
vainiką; pintą tėvų sode.
Bet
jaunutės Jonės vaizduotė užvis drąsiausia: pargrįždamas iš karo, Lietuvos
valdovas,— taip, valdovas,— šuoliais jodamas, pagavo ją ir išsigabeno į
Lietuvą.
— O mūsų sienose ans kunigaikštis ilsėjosi po
sunkiosios kovos,— ilgai tylėjęs, pasakydavo senis kaskart iš naujo.
— Šiame bokšte jis pats sekė kiekvieną priešo judesį.
— Ir jau niekada šis bokštas nebematys Lietuvos
kunigaikščių!
— Bet juk tai nesvarbu,— neiškentėdama ir nieko
nenusimanydama, pradėjo čiauškėti Jonė.— Bokštas vis viena jau griūva. Svarbu
tik, kad rasis dar vienas Lietuvos valdovas, kuris mūsų šalį atims iš vokiečių.
Niekas
nieko pleputei neatsakė, tik Matas suraukė kaktą dėl to, kad pertraukta tyla.
Širdies gilumoje jis pritarė Jonutei. O sugrįžus Šimoniui su vaikais pas motiną,
šitoji sunkiai atsiduso:
— Tai tu jau vėl...
Bet
daugiau sakyti nedrąsu.
Lietuvninkė nuotaka |
Ir
dar vienas rūpestis pastaruoju laiku spaudžia Šimonienę: vaikai jau paaugę,
laikas beveik visiems jau vesti. Bet ką! Lietuvių bajoraičių niekur, rodos,
nebeliko, o edeimonaičių vaikai nenori. Etmonas griežtai anąsyk pareiškė josiąs
by dieną į Lietuvą susirast sau žmonos. Negelbėjo motinos perspėjimai,
prašymai, nurodymai, kad ir čia yra mergaičių, dailių ir net gelsvakasių
baronaičių.
Lukošius,
tiesa, lyg ir žvalgaujasi su edelmono Goldstromo dukrele,
bet tėvas visada,
tatai priminus, labai kaktą suraukia, nors ir tyli. Jisai
mato, kad Lukošius ir Šimonių vardą neša, taigi ir susipras be perspėjimo.
Štai
ir Lydija jau priaugo. Laikas tekėti. Piršosi jau grovo Stolbekio sūnus.
Bet
Lydija griežtai ir išdidžiai pasakė:
— Ar aš, Šimonytė, tik nusigyvenusio edelmono beverta? Aš lietuvaitė ir tik už lietuvio bajoro
teeisiu.
O
kur tų lietuvių bajorų rasti?
Tuo
tarpu ne tai Lydijos rūpestis. Ką tik išeina ji pintiniu nešina į kiemą, tuoj
užkalbina stropiai kinkantį arklius darbininką:
— Na, Grigaiti, ką veikia žmonelė?
— Dėkui, panaite! Ji visą naktį miegojo. O šį
rytą sakės jau kelsianti. Juk reikia ir apsivalyti, mažiuką numaudyti.
Lydija
linkterėjo galva ir nusiskubino. O Grigaitis, linksmai švilpaudamas,
pliaukščiojo botagu.
Tikrai, Grigaitienė
jau atsikėlusi. Lydija
ją subarė:
— Ar tu negali nors vieną antrą dieną pagulėti?
Kas tave varo iš lovos! O jei liga
atlauš?
— Tegul dievas tau dangaus karalystę duoda,
panaite, bet jau nebegaliu aš, vargšė, tavo malone ilgiau naudotis. Man gėda
pamanius, kad panaitė ateina į tokį prastą butelėlį, pas prastus būrus.
— Gerai, jau gerai. O ką veikia sūnelis?
Ir
Lydija nusilenkė ant margojo vygelio, kur gulėjo silpniausias pasaulio
pilietis. Ji žinojo, kad mirtis jau greit užspaus jam akis amžiams, bet nieko
nesakė. Motina gana anksti pati patirs, kam dabar jau širdį skaudinti!
Palikusi
Grigaitienę, nusiskubino pas Dabarienę, kuri metų metus guli ligos patale. Pats
Dabaras eina pas baroną į lažą. Rytą anksti išeina, vakarą vėlai pareina.
Niekas neturi laiko pasirūpinti ligone; jei ne Simonytė, supūtų Dabarienė.
Šimonio
sūnūs dirba laukuose drauge su darbininkais. Ir darbininkams linksmiau, ir
darbas eina sparčiau. O šiandien reikia žiūrėti, kad darbas būtų atliktas kiek
galima savo jėgomis.
Ir
Matas per dieną stropiai dirbo drauge. Bet dabar jau saulė arti leisenos, ir
anksčiau negu kiti parėjo Matas iš laukų ir nuėjo miško link. Kaži kas jį vis
ten traukė... pasvajoti?
Bet neatsisėdo jis šį kartą kaip pratęs, o
žingsniavo vis tolyn, iki perėjo į kitą miško pusę. Ten jau barono Goldstromo
laukai.
O
kas ten darosi? Ar tai ne jaunasis edelmonas? Taip, jis. Ką jis ten spardo?
Užmiršta Matas, kad čia jau nebe jo tėvo laukai, tik skubina į tą pusę.
— Ich werde dich lehren, du verfiuchter Hund! (Aš tave pamokysiu, prakeiktas šunie!
(Vok.) — rėkia baronas.
Dabar
jau mato Matas, kas čia dedasi: ant žemės guli Dabaras, visas kruvinas. Vienu
šuoliu Matas ten. Nė žodžio neprataręs, sudavė edelmonui. kad tas kone pargriuvo.
Šimoniai
visada rūpinosi engiamais, tai jau jiems prigimta. Ir čia, daugiau
nebekreipdamas dėmesio į baroną, Matas atkėlė
kruvinąjį Dabarą.
— Kas čia buvo, ką tu padarei?
— Nieko nepadariau, tik...
— Wie kannst du es wagen, Bursehe! (Kaip tu drįsti, vaike! (Vok.)— jau
atsipeikėjęs vokietis rengėsi pulti
Matą.
Bet
Matas nėmaž nesudrebėjo. Stačiai žiūrėdamas, baronui į akis, aiškiai ir skambiai
atsakė:
— Iki šiol tikėjau vokiečius esant tikrais
edelmonais, bet šitoks tavo elgesys parodo jus kitokius! Ar visi edelmonai
tokie? Visi jie taip skriaudžia vargšus baudžiauninkus? Ką?
— Wie kannst du es wagen...
— Visai paprastai: lietuvis neskriaudžia žmonių
ir neleidžia skriausti nė kitiems, vis viena, nors tai būtų ir vokietis
edelmonas.
Nedrįso
vokietis tverti Mato, kurio akys žibėjo, taip energingai ir grasinančiai
įsmeigtos į baroną. Ir netvėrė. Tik baisaus pykčio krečiamas
prasunkė pro dantis:
— Das sollst du mir būssen, verdammter Litauer! (Tau bus atkeršyta, prakeiktas lietuvi!
(Vok.)
Ir
nuėjo savo keliu. O Matas parvedė Dabarą namo, parvedė taip baisiai sumuštą dėl
to, kad jis, grįždamas iš lažo, drįso pasiimti kelis pagalius malkos iš barono
miško.
Šiuo
atžvilgiu Matas vokiečių dar nepažino. Patsai savo akimis to dar nebuvo matęs.
O motinos buvo stengtasi įtikinti, kad vokiečių edelmonai esą tokios pat kilnios
sielos kaip ir lietuvių bajorai. Tik dabar jis pažino, dabar jis savo akimis
pamatė, pats įsitikino, kad vokiečių edelmonai ne tokie, kokiais jie dedasi
esą.
Motina
pasakytų: „Ne visi tokie, vaikeli!" Bet Matas jau tiki brolio Etmono
žodžiais, kad esama ir dar bailesnių.
Nepapasakojo
Matas niekam savo prietykio su baronu Goldstromu. Girtis jis nemėgsta, o motina
tik be reikalo krimstųsi dėl sūnaus
nemandagumo.
O
kitą dieną, motinos įkalbinėtas, užsėdo Lukošius ant žirgo ir išjojo pas baroną
Goldstromą prašyti baronaitės rankos.
Puikus
Lukošiaus žirgas. Šauniai išjojo Lukošius. Kelis kartus jis atsisuko žiūrėti,
ar motinos kur nematyti. Taip, aure, sode. Ji moja sūneliui balta skepetaite.
Patenkintas Lukošius gyvenimu. Jis įsitikinęs, kad jau laukia jo gelsvaplaukė
edelmonaitė.
Tikrai,
pilies bokšte pro mažą langelį jau mojo baronaitė. Ji davė kaži kokį jam
ženklą.
Sudundėjo,
sutraškėjo pilies tiltas, žengiant per jį Šimonio Lukošiaus žirgui. Ir šuoliais
įjojo jis į pilies kiemą.
Jaunoj
Lukošiaus krūtinėj sutvaskėjo kraujas smarkiau ir linksmiau, kad tik greičiau
ten būtų. Kodėl neišeina Ortrudė jo sutikti?
Bet
pilies kieme Lukošiaus jau laukė jaunasis baronas,— su botagu rankoj. Nė žodžio
nesakęs, skersai ir išilgai rėžė
jis Lukošiui į
veidą.
— Uberbringe deinem Bruder diesen Gruss! (Šį
pasveikinimą perduok savo
broliui! (Vok.) —velnišku
balsu nusijuokė ir apsisukęs nuėjo į rūmą vokietis.
Ir,
taip baisiai vokiečio nužemintas, grįžo namo garbingojo bajoro Šimonio sūnus
Lukošius. Katram broliui padėkoti už tai gali, jis nežino. Katras jo brolių
bent būtų drįsęs kaip nors paliesti barono Goldstromo garbę?
Etmonas?
Ne! Jis dar niekada nėra matęs reikalo ginčytis su vokiečių edelmonais.
— Mano garbė to neleidžia,— sakydavo jis.
Tiesa,
Etmonas nekenčia baronaičio, o tai dėl to, kad jis, būdamas lietuvės motinos
vaikas, taip labai neapkenčia lietuvių, prie progos ar be progos juos darko ir
šmeižia. Bet visada
Etmonas yra ėjęs
baronui iš kelio.
Endrius?
Endriui paprastai tik ūkis terūpi. Jis pirmasis kelia, paskutinis nueina į
patalą. Ir jokio kito rūpesčio jis nepažįsta. Kokių ginčų galėtų jis turėti su
baronaičiu?
O
Matas? Tasai svajotojas,— jaunas, silpnutis ir baimingas... Ne.
Ir
Lukošius negali įspėti. Tačiau juo ilgiau jis spėlioja, juo darosi jam aiškiau,
kad tasai antausis buvo jo nupelnytas, tik ne iš vokiečio barono, o iš savo
tėvo turėjo jį gauti.
Pamatęs
senąjį bokštą, Lukošius nuraudo iš gėdos. Ne, dar nė vienas Šimonis nebus
parsinešęs iš svetimtaučio antausį. Dovanoti to negalima. Tik kaip, kaip
atkeršyti? Tėvui sakyti? Tėvas atsilieptų, kad labai gerai Goldstromukas
padarė.
— Ne tokios marčios, ne tokių giminių aš
pageidauju,— griežtai jis buvo juk pareiškęs.
Ką
pasakyt motinai, kuri daugiausia čia kalta? Lukošius nutarė tylėti, niekam
nieko nesakyti: gana jau gėdos.
Ir
senis bokštas, lyg linkterėdamas senąja savo galva, numetė naują mūro
dalelę.
Tad
Lukošius iškėlė tik kumštį Goldstromo dvaro link.
— Atkeršysiu tau, išgama! Ne dėl baronaitės...
pasilaikyk ją sau,
bet lietuvių bajoro
garbę nepigu įžeisti!
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą