Pristatome labai "skanią" knygą su daugialype kelione. Pirmoji ir svarbiausia - su kunigu Algirdu Toliatu ir jo požiūriu į gyvenimą, aplinką, žmogų. Antroji - vidinė autorės kelionė, trečioji - ta, kurią mes įprastai vadiname kelione, lankant turistinius objektus ar žvalgantis po šalį. Pastarąją dalį ypač akcentuoja Algimato Aleksandravičiaus fotografijos. Tiesą sakant, pirmoji kelionė ir patiko labiausiai, ji labiausiai paliečia, kviečia sustoti, įsiklausyti, apmąstyti tai, ką perskaitėme. Gal būt jūsų įspūdžiai bus kitokie? Ragausime:
- Aš dar niekada nebuvau piligrime. Iš tiesų dar niekada nebuvau išsiruošusi į kelių dienų žygį pėsčiomis, - sakau atsilošusi galinėje nuomoto automobilio, visu greičiu skriejančio autostrada, sėdynėje.
Lina Ever. Kelyje : 100 000 žingsnių su kunigu Algirdu Toliatu /[nuotraukos Algimanto Aleksandravičiaus]. - Vilnius, 2018. - 325 p.
- Aš dar niekada nebuvau piligrime. Iš tiesų dar niekada nebuvau išsiruošusi į kelių dienų žygį pėsčiomis, - sakau atsilošusi galinėje nuomoto automobilio, visu greičiu skriejančio autostrada, sėdynėje.
- Visi šiame gyvenime esame piligrimai Dievo karalystės
link, tik kai kurie taip ir neišsiruošia į kelią, - pasimuisto priekinėje
sėdynėje Algirdas.
- Išeiti į kelią ne visada lengva. Sukliudo
tai darbai, tai vaikai, tai namų reikalai, tai nepabaigiami įsipareigojimai
kitiems. Taip ir tempi sunkių pareigų prikrautą savo vežimą, nematydamas
prošvaisčių, - sakau labiau sau, nei jam.
- Kartais turi tiesiog atsistoti ir išeiti.
Trumpam palikti kasdieninius sunkius savo nešulius, pareigas ir net mylimus
žmones, kad grįžęs juos iš naujo atrastum. Nutolti nuo jų, kad atrastum save.
Kad išgirstum šnabždant Dievą.
- Tame informaciniame triukšme, kuriame mes
gyvename, jį tikrai sunku išgirsti, - sako Algimantas, patildydamas radiją.
- Bet keliauti pėsčiomis gal kiek nesaugu,
niekada nežinai, kas kelyje gali nutikti, - išsakau abejonę.
Lina Ever |
- Gyventi irgi yra nesaugu, niekada nežinai,
kas tavęs laukia už kampo, - šūkteli Algimantas, lėtindamas greitį.
- Piligrimystė ir yra tam skirta, kad bent
trumpam nusimestum tai, kas tave laiko pririšę prie žemės - turto, niekur
nevedančių santykių, per sunkų įsipareigojimų, pasenusių nuostatų, aptrupėjusio
įvaizdžio nešulį. Kad taptum laisvas ir suartėtum pats su savimi, - sako
Algirdas, žvelgdamas pro langą. Paskui pasisuka į mane ir tęsia: - Aišku, kad
nesaugu, susitikimas su nepažįstamu savimi ir kelia žmogui didžiausią baimę.
Bet tose ribinėse situacijose mūsų laukia kopėčios į dangų.
- Bus ir kopėčių, bet pradžioje mūsų laukia
daugybė žingsnių per miškus ir tarpeklius, per balas ir griovius, daugybė
laiptelių aukštyn ir žemyn, nuovargis ir nutrintos kojos, paprastas maistas ir
piligriminės nakvynės vietos, - šypteliu.
- Visai kaip gyvenimo kelionėje, - sako
Algimantas.
- Kaip danguje, taip ir ant žemės, - šypsosi
kunigas.
ĮVADAS
Visada
mėgau pasaulį tyrinėti savo kojomis, mėgstu meditacinį žingsnių ritmą, mėgstu
ne praskristi, ne nušokti, ne pralėkti dviračiu, bet eiti ir stebėti. Ir
stebėtis. Vaikščiojimas yra pats lėčiausias keliavimo būdas, todėl jį
pasirinkus atrodo, kad visas pasaulis pradeda lėčiau suktis, dienos tampa
begalinėmis, ištirpsta praeitis ir ateitis, lieka tik rytas ir vakaras. Ir
diena po dienos pradedi džiaugtis mažais dalykais, tokiais kaip švariai paklota
lova, sausi drabužiai ar šiltas maistas. Džiaugiesi, kad nepritrynė batai, kad
neužklupo liūtis, kad kuprinėje nesineši nieko nereikalingo, džiaugiesi užlipęs
ant kalno ir nusileidęs žemyn, džiaugiesi gavęs kavos puodelį ar radęs uogų
miške, džiaugiesi tyla ir pokalbiais, net jei kalbiesi viso labo pats su
savimi. Džiaugiesi net tuo, kad nėra ryšio, esi atjungtas nuo pasaulio, todėl
visiškai laisvas. Tau nereikia priimti jokių sprendimų, nereikia pasauliui
pranešti kur esi, nes tu jį palikai už nugaros, tereikia dėti vieną žingsnį po
kito ir judėti į priekį.
Algirdas Toliatas |
Kai
prieš dvejus metus lankiausi Saksonijos Šveicarijoje ir sužinojau legendą apie
Dailininkų kelią, iš karto supratau, kad trokštu juo nueiti labiau, nei
aplankyti tolimas pietų šalis ar perplaukti vandenynus. Tada ir pagalvojau, kad
tai gali būti įdomi piligriminė kelionė per miškus ir uolas, per kalnus ir
debesis, kurie suteikė įkvėpimą ne vienam menininkui. Nors piligriminės
kelionės tikslas yra ateiti į šventyklą, bet iš tiesų, kas žino, kur Dievo
daugiau - kalnuose ar tarpekliuose, miškuose ar bažnyčiose, choro giesmėje ar
paukščių balsuose. Gal kunigas žino, nusprendžiau paklausti. Išdėsčiau idėją
kunigui Algirdui Toliatui tik norėdama palaikymo ir nesitikėdama, kad jis pats
ras laiko išeiti į miškus. Ir kad idėja užkrės savo draugą fotografą,
Nacionalinės premijos laureatą Algimantą Aleksandravičių.
Sakoma,
kelionėje daug kas paaiškėja apie tave patį ir apie bendrakeleivius. Bet man
nereikėjo aiškumo, savo pasauliu buvau patenkinta, jį sutvarkiusi ir saugiai
įsidėjusi nešiausi kuprinėje. Ėjau į kelią kaip žurnalistė, kaip rašytoja, norinti
surasti ir suprasti, o galiausiai ir užrašyti laimingo gyvenimo formulę, galbūt
padėsiančią kitiems. Norėjau sužinoti patarimų, praktikų, receptų, kaip
užmegzti ryšį su Dievu ir greitai tapti laimingam, turtingam, žymiam, kaip
gyventi ir atostogauti, kad pavydėtum pats sau, kaip rasti gyvenimo prasmę ir
ramybę šiame be proto greitai besisukančiame pasaulyje. Ir visiškai buvau
nepasiruošusi stebėti, kaip kunigas Algirdas išvilioja mane iš saugaus bokšto į
atvirą lauką, aštriais žodžiais sugriauna jį mano akyse, o man pravirkus prie
jo šukių, liepia statyti namus iš naujo. Nes norint būti laimingam, negalima
užsidaryti bokšte, o namus statyti reikia kasdien. Kasdien uždavinėti
klausimus, kasdien ieškoti atsakymų ir duonos kasdieninės ir kasdien išgirsti,
kuriuo keliu mus veda Dievas.
Penkios mūsų kasdienos ir sudėtos į šią knygą.
Penkios mūsų kasdienos ir sudėtos į šią knygą.
Į
aikštelę Lybentalio tarpeklyje, kur pasideda Dailininkų kelias, žygeivius
patogiai atveža autobusas tiesiai iš Pirnos stoties. Atvažiuoja toks didžiulis,
su „garmoške" iš jo išlipa vienintelis keleivis - vyras su šunimi, bet
išlipęs tykiai nužingsniuoja paupy išsirikiavusių kaimo trobelių link.
Vairuotojas
pypteli mums, kad patrauktume automobilį ir patys pasitrauktume, ir vos
išsisukęs tarp didžiulės uolos ir upelio visiškai tuščias autobusas nulinguoja
siauru keliuku atgal. Vėlyvo rudens pirmadienį esame čia visai vieni. Mūsų
automobilis stovėjimo aikštelėje - taip pat vienintelis. Fotografas kenčia
kojos skausmus ir negali eiti viso kelio, todėl dalį maršruto įveiks
automobiliu. Mums taip irgi lengviau, nereikės tempti visų savo daiktų ant
pečių ar rūpintis jų pervežimu iš vienos nakvynės vietos į kitą.
Stovim
aikštelėje apstulbę, pamatę pirmąją visu grožiu atsivėrusią uolą sulig
keturiasdešimties aukštų namu. Jos paviršius toks geltonas ir toks lygus, kad
ji panaši į ką tik atpjautą biskvitinio torto gabalą. Įsižiūrėjusi matau
daugybę sluoksnių, keliose vietose įskilusių iki pat apačios. Nors gal ji vis
dėlto panašesnė į trapų Napoleono tortą. Imperatorius, beje, šiuose kraštuose
buvo ilgesniam laikui apsistojęs ir tikriausiai taip pat aikčiojo grožėdamasis
gamta.
Užvertusi
galvą tyrinėju debesis ir aukštai viršuje augančius medžius. Ana ten berželio
šaknys atrodo kaip nubėgęs šokoladinis glajus, o šalia augantis klevas - lyg
būtų aplietas geltonu glaistu, keli kelmai netoliese - lyg žirniukai iš M&M
saldainių pakuotės.
Algimantas
čiumpa fotoaparatą ir nusiveda Algirdą prie uolos. Kunigas lipa siena kaip
voras, tačiau pakibęs trijų metrų aukštyje su sutana labiau primena
šikšnosparnį. Nežinau, kad jis moka laipioti. Iš tiesų, nieko apie jį nežinau.
Kaip ir jis apie mane. Bet tikiuosi susipažinti. Penkios dienos - nemažai
laiko. O kelionėje laikas tąsus, jis gali temptis kaip pučiamoji amerikoniška
guma, kurios taip troškome vaikystėje. Kartais po kelių dienų kelionės grįžti
namo lyg po mėnesio.
Šiaip
pažintis mezgu nesunkiai, mėgstu su atsitiktiniais žmonėmis pasikalbėti, man
prie širdies bendrauti su kitokiais nei aš, patinka suprasti, ką ir kaip jie
mąsto. Kartais būna daug smagiau šnekučiuotis su teta iš kaimo ar su užaugusių
vaikų draugais nei su savo bendraamžiais. Bet kunigas - čia jau visai kito
kietumo riešutėlis. Baugu, kad nelieptų žegnotis prieš valgant ir poteriauti
prieš užmiegant
Liebenthal |
Vėliau
dirbdama laikraštyje sutikau nemažai kunigų. Vieni buvo mieli, kiti dėjosi,
treti mieli tapdavo tik išgėrę, o ketvirti niekaip negalėjo išsiplėšti iš savų
maldaknygių pasaulio, buvo griežti ir pikti, kaip vaikų nemylintis fizikos
mokytojas. Ir su jokiu kunigu man neteko praleisti daugiau nei penkių valandų
kartu. O dabar turėsiu išbūti net penkias dienas.
Fotografas
tupinėja ieškodamas rakurso, kunigas siūbuoja ant gelsvos uolos, iš po jo
pirštų trupa smėlis, jis ieško kitų atramos taškų, ir aš suprantu, kad man
prieš akis vyksta pirmasis kūrybinis aktas. Kitaip ir būti negali, juk mes
esame menininkų kelyje. Tiksliau sakant, tuoj būsim.
Stoviu
šalia informacinio stendo, žiūriu į žemėlapį, į nuorodas, kur prasideda mūsų
kelias, ir nežinau, kodėl jis užtvertas balta ir raudona įspėjamąja juosta.
Prieinu arčiau. Lietaus paplautu keliu dėl akmenų griūties eiti draudžiama.
Taip ir parašyta –VERBOTEN. Taukšteliu
delnu sau per kaktą - tokia nesėkmė nuo pat pradžių.
Atsiverčiu
kelionės vadovą ir karštligiškai galvoju, kokiu kitu keliu nueiti iki
didžiausio pasaulyje Richardo Wagnerio paminklo. Jei eitume uždraustuoju keliu,
jį pasiektume per ketvirtį valandos, tačiau kiek laiko užtruksime eidami
aplinkui, nė neįsivaizduoju. Paklausti irgi nėra ko.
Jau
valanda po vidurdienio, o mes dar nežengėm nė žingsnio tikslo link. Trypčioju
nervingai, net padai niežti, kaip noriu eiti, noriu būti kelyje, noriu nustoti
galvoti ir planuoti, o atsiduoti keliui ir pagaliau užmegzti kažkur vedantį
pokalbį. Bet Vokietijoje gyvenu ne pirmus metus, negaliu peržengti užrašo Verboten,
o versti kunigą pažeisti taisykles vos prasidėjus kelionei tai jau turbūt būtų
nuodėmė.
- O kodėl negalime eiti? Menininkų kelio
pradžia juk čia, - klausia Algirdas, audamasis storapadžius kalnų batus.
- Nes parašyta Verboten, - rodau į juosta
užtvertą kelią. Algirdas abejingai trukteli pečiais. Norėčiau paklausti, ką jis
apie tai mano, bet kol kas nedrįstu. Jis daug ką slepia po šypsniais, kol kas
negaliu atspėti ką.
Apvažiavę
didelį ratą pagaliau laukuose randam mašinų stovėjimo aikštelę. Keliolika
minučių paklaidžioję randam keliuką žemyn.
"Malerweg" - Dailininkų kelio atkarpa |
- O, ne, ir vėl, - sušunku. Jis užtvertas
vieline dviejų metrų tvora. Tokias stato per didelius koncertus žmonių srautams
reguliuoti. Tokiomis statybininkai aptveria pavojingas teritorijas. Ant tvoros
mažas lapelis, o ant jo didelėmis raidėmis parašyta Verboten. Vėl akmenų
griūties pavojus.
- Panašu, kad vieną vokišką žodį jau išmokom,
- juokiasi Algirdas.
Nebemoku
nuslėpti susierzinimo. Nesu itin didelė Wagnerio gerbėja, bet šis paminklas
unikalus, pastatytas 1933 metais nuošalioje vietoje išprotėjusio dėl jo muzikos
skulptoriaus Richardo Guhro. Turim ten nueiti, spiriasi ir fotografas, tiesiog
dievinantis jo muziką.
- Aišku, kad einam, kas mums gali uždrausti? -
sako jis ir stipriu judesiu trukteli tvorą. Tuščioje gatvelėje nė vieno
žmogaus, kiemų varteliai taip pat uždaryti. Baugščiai dairausi, ar neatsiras vokiečio,
kuris paslaugiai iškviestų Polizei. O kartu laukiu kunigo žodžio, noriu
perleisti jam, kaip kokiam mokytojui ar policininkui, atsakomybę už mūsų rizikingus
sprendimus.
- Einam, ko jūs laukiat? - paragina Algirdas.
- Nuo likimo vis tiek nepabėgsim. Akmuo gali ir mieste ant galvos užkristi, o
kalnuose turi būti nuolat tam pasirengęs.
- Bijai vilko, neik į mišką, - juokiasi
Algimantas ir pirmasis žengia ant slidžių grindinio akmenų, apgriuvusio
Lochmiulės malūno link - jame buvo parašyta didžioji operos „Lohengrinas"
dalis. - Man atrodo, didesnė tikimybė išsisukti koją ant šito stataus tako, nei
sulaukti krintančio akmens.
- Kunige Algirdai, mes ką tik pažeidėme
taisykles. Ar tu manai, kad tai ne nuodėmė?
- Nebūk fariziejus laikydamasi taisyklių
raidės, - atšauna jis. - Niekam blogo nepadarysime perlipę tvorą.
Nesistengiu
nuslėpti nuostabos:
- Tai jeigu man atrodo, kad taisyklė kvaila,
galiu ją sulaužyti?
- Irgi ne, - atsako, ir aš jau nieko
nebesuprantu. - Reikia į viską žiūrėti kūrybiškai, juk galiausiai einame
menininkų keliu. Jei vienas menininkas pastatė skulptūrą, o kitas menininkas, -
mosteli į atsargiai besileidžiantį fotografą, - nori ją pamatyti, juk negalime
jų ignoruoti. Žmogiškumas turi būti aukščiau už taisykles. Mūsų problema, kad
kartais įsikabiname į taisykles, kaip aš dabar į šitą turėklą, ir laikomės iš
paskutiniųjų bijodami, kad jas pajudinus, parasime atramas ir mūsų pasaulis
sugrius. Fariziejai nebuvo blogi žmonės, tik siaurų pažiūrų ir vykdė įstatymą
paraidžiui. O Kristus žiūrėjo į viską lanksčiai, jis už kiekvieno įstatymo
pirmiausia matė žmogų ir jo poreikius.
Esu
nustebusi. Vokiečiai mėgsta gyventi pagal taisykles ir jiems net į galvą
neateina jas pažeidinėti. Žodis verboten jiems šventas.
Jie
net nesigilina, kas draudžiama ir kodėl. Jei negalima, vadinasi, negalima. O
jei pamatys pažeidėją, jaus pilietinę pareigą pranešti atitinkamoms
institucijoms ir tikrai nemanys esantys skundikai,
- Nepastebi, kad mes dažnai tampame savo
sukurtų taisyklių įkaitais? - tęsia jis atsargiai leisdamasis žemyn. -
Taisyklės reikalingos kaip orientyrai, bet mes liaujamės žvelgę plačiau ir
nematome, kas aplink. Vienodų situacijų nebūna, turim atsižvelgti į įvairius
veiksnius ir aplinkybes ir tiesiog žinoti, kad nėra vienintelio atsakymo, ar
gerai, ar blogai, sukti atgal, ar perlipti tvorą. Kartais per tokį
trumparegiškumą kaip tik pasukame klaidingais keliais, o kartais darome tokį
didžiulį lankstą, kad net patį tikslą pamirštame.
- Bet jei dabar atvažiuotų policija, tikrai
užsidirbtume baudą, - sakau.
-
Jei policininkai laikytųsi įstatymo kaip fariziejai, tada turbūt užsidirbtume,
- juokiasi jis atsipalaidavęs, o aš baugščiai žvilgteliu viršun, ar nepamatysiu
jų švyturėlio. - Suvaržęs menininko laivę ir neleidęs jam pasisemti įkvėpimo,
turbūt padarytum didesnę žalą, nei perlipęs tvorą. Įstatymas, sukurtas žmogui
padėti, skaitomas pažodžiui kartais gali tapti žudiku. Galima suimti fotografą
ir laikyti jį belangėje penkias dienas, o galima jam leisti eiti toliau
prisiėmus riziką ant savo pečių, ir tikėtis, kad jis padarys nuostabių kadrų,
kurie paskui įkvėps kitus žmones geriems darbams. Tai ką renkiesi - įstatymą ar
žmogiškumą?
Trukteliu
pečiais ir leidžiuosi toliau. Šlapi spalvoti lapai taip tankiai nukloję
keliuką, kad beveik nebematyti kelių šimtmečių senumo grindinio akmenų. Turiu
žiūrėtų kad neslystelėtų koja, nors žvilgsnis bėga tolyn, kur kalno papėdėje
boluoja apleistas malūnas. Apsiniaukusią rudens dieną jis atrodo šiurpokas, bet
kartu ir labai romantiškas. Įvairiaspalviai lapai guli ant aptrupėjusių malūno
čerpių, jų prikritę už senai nevarstytų langinių, į lietvamzdžius ir tuščius
gėlių vazonėlius. Versdamasis per neaukštą užtvanką šniokšdamas žemyn alma
vanduo, mes lendame pro išlikusią malūno arką, iš abiejų pusių suspaustą uolų,
su išlikusiu romantišku kambarėliu virš jos. Atrodo, tolumoje net galėtum
išgirsti paskutinio vokiečių kompozitoriaus romantiko Richardo Wagnerio
akordus.
Kad
ir kaip būtų netikėta, iš tiesų po kelių minučių juos išgirstame. Prie didingo
į uolą atsirėmusio paminklo pastatytas garsiakalbis, iš kurio, paspaudus
mygtuką, pasigirsta „Lohengrino" operos uvertiūros garsai. Lėtai
garsėjanti muzika, atrodo, pažadina ir paminklą, ir malūną. Viskas atgyja,
sušniokščia. Muzikos ritmu lėtai sukasi lapai, stiebiasi žolės, skrenda
vabaliukai, nenukrypdamas nuo partitūros čiurlena upelis. Mes bijom kalbėti,
stovim visiškai vieni, apstulbę, pakerėti reginio, šiek tiek besijaučiantys
nejaukiai, lyg nepriklausytume šiai vietai, lyg į didingą spektaklį būtume
prasmukę be bilietų. Muzikos energija kyla, auga, veržiasi, o kulminacijoje
sužvangus lėkštėms, girdžiu, kaip nuo uolos dardėdamas nurieda akmuo.
-
Turbūt šiame malūne vis dar gyvena kipšas, - šnabždu tyliai, nes kol kas
nežinau, ką apie juos galvoja kunigas Algirdas.
Tarp
uolų įspraustas malūnas per penkis šimtus metų ne kartą degė, ne kartą buvo
sugriautas akmenų griūčių, o paskutinis jo šeimininkas žuvo pakliuvęs į malūno
ratą. Devynioliktame amžiuje čia buvo svečių namai, kuriuose apsistodavo
daugelis menininkų romantikų, keliaujančių Dailininkų keliu. Čia pasisemti
ramybės ir įkvėpimo atvykdavo ir Dresdene tuomet dirbęs žymusis kompozitorius.
Dabar jau trisdešimt metų malūnas stovi apleistas ir kažkas aiškiai trukdo jo
atnaujinimo darbams.
- Beprotiškai gražu, - sušunka fotografas.
- Dieviškai gražu, - pritaria kunigas.
- Pasakiškai gražu, - neišlaikau ir aš.
Tai
buvo aukščiausio lygio spektaklis gamtai. Jei stebėčiau jį su kitais
keliautojais, įspūdis turbūt būtų silpnesnis, bet tykų rudens pirmadienį, kai
aplink nė gyvos dvasios, uvertiūra suvirpina vidaus stygas daug stipriau, nei
spektaklis Dresdeno Semperio operos teatre. Wagneris jau aštuoniasdešimt
penkerius metus, kaip savo sukurtos operos personažas Lohengrinas, šv. Gralio
riteris ir tiesos ieškotojas, stovi giliai miškuose, ne kiekvienam prieinamoje
vietoje, stovi uolos užuovėjoje tvirtai įsispyręs kojomis į žemę, apsuptas
penkių mūzų, po kojomis čiurlena upelis, vešliai žaliuoja samanos ir kiekvieną
rudenį medžiai pažeria spalvotą konfeti. O jis stovi ir klausosi, kaip jo
kūryba dera su rūsčia šios vietos gamta, žiūri į apstulbusius keliautojus, nesitikėjusius
tokio reginio siaurame Lybentalio tarpeklyje, ir išdidžiai šypsosi, lyg seniai
būtų įminęs šventojo Gralio paslaptį.
Pagarbiai,
lyg kokioj šventykloj, lipu samanotais postamento laiptais aukštyn, prie
bronzinio paminklo. Šalia akmenyje išskaptuotas dubenėlis, sklidinas lietaus
vandens, pribiręs lapų. Lyg pagoniškas aukuras, lyg šventinto vandens dubuo
bažnyčioje, prie kurio pamaldžiai pritupiu ir žvelgiu į atsispindinčius
debesis. Visas mūsų gyvenimas - tik atspindys mažoje balutėje. Tik dalelytė
kažko didingo, pagalvoju. Tik uvertiūra.
Sulig
paskutiniais akordais, minkštu samanų kilimu nusileidžiu žemyn. Na ir kas, kad
Wagneris buvo mėgstamiausias Hitlerio kompozitorius. Na ir kas, kad jo muzika
chaotiška ir, užuot suteikusi ramybę ir džiaugsmą, dažniausiai sujaukia
klausytojo vidinį pasaulį visai neromantiškais virpesiais. Galvą prieš jį
lenkiu vien todėl, kad mokėjo sutelkti visas stichijas ir suausti į didų
kūrinį. Ir visai nebesvarbu, dieviškų ar velniškų jėgų vedamas jis komponavo
savo muzikines pasakas. Nes pasakos negali būti blogos. Jos gali būti šiurpiai
gražios, kaip ši vieta.
- Ar nesakiau, kad kartais verta perlipti tą
tavo verboten, - šypteli kunigas. - Vien tam, kad rastum šventąjį Gralį.
Šypsausi
ir aš. Neįtikėtina, kad mūsų kelionė prasideda nuo populiariausios viduramžių
pasakos apie šv. Gralį ir besąlygiškai Dievo galybe tikėjusio Parsifalio sūnaus
Lohengrino paveikslo, kuris operos pabaigoje taip nuoširdžiai meldėsi, kad iš
dangaus nusileido baltas balandis ir dingo visi prakeiksmai.
- Čia taip nerealu! - džiūgauja Algimantas ir
dairosi, lyg norėdamas įsitikinti, kad nieko nepamiršo, kad kiekvienas medis,
kiekvienas lapelis, rūstusis kompozitorius ir šios vietos pasakiška atmosfera
tikrai saugiai sluoksniais sugulė jo fotoaparate.
O
aš nė neįsivaizduoju, kad šį šūksnį dar ne kartą išgirsiu iš mūsų fotografo.
Jis tvirtai sudėtas, stambokomis kojomis užtikrintai remiasi į žemę, vairą
sugniaužęs rankose laiko taip pat tvirtai, kaip ir fotoaparatą, o žvitrios
akutės greitai bėgioja ieškodamos aukos fotoaparatui pasotinti. Ir vis dėlto po
pusės dienos kartu suprantu, kad jis pats tikriausias romantikas, per gamtos
vaizdus ir simbolius atskleidžiantis giliai tūnantį savąjį pasaulį.
Dailininkų
kelias virsta šlapiu palei upelį vingiuojančiu takeliu, kuriame klimpsta ir už
medžių šaknų kliūva mano ir Algirdo batai. Pagaliau mes savo kelyje, pagaliau
esame tikri piligrimai, bandantys žvilgsniais ir žingsniais pajusti šį pasaulį.
Sakoma, nėra tokios problemos, kurios neišspręstum vaikščiodamas. Juk Sokratas,
Aristotelis ir kiti mąstytojai pasaulio problemas sprendė vaikštinėdami.
Nietzsche savo žymiuosius veikalus taip pat sukūrė vaikščiodamas. Net Kantas,
niekuomet nepalikęs Karaliaučiaus ir niekur nekeliavęs, kasdien išsiruošdavo
pasivaikščioti.
Žingsniavimas
yra pati stipriausia meditacija. Lyg ir susilieji su gamtos ritmu, tampi jos
dalimi, vabaliuku, ropojančiu takeliu, lygiu su visais kitais miško
gyventojais. Nebeturi nei praeities, nei ateities - vieną palikai, o iki kitos
dar neatėjai, šiuo metu tiesiog esi kelyje, atsisakęs ankstesnio savęs ir dar
nežinantis, kokį save sutiksi kelio gale.
Einame
tylėdami. Viduje vis dar skamba muzika, ir pirmasis užrašų knygelėje užrašytas
klausimas „Kaip Dievas gali padėti mums tapti laimingais?" atrodo ne tik
kad banalus, bet ir visai nereikalingas.
-
Ribas mes patys nusistatom, - pirmasis prabyla Algirdas, mums žingsniuojant
aukštyn prieš srovę. - Patys jas kuriam ir patys jas laužom. Ir gerai. Jei
nelaužysim, gyvensime lyg kalėjime ir negalėsime judėti toliau. Kartais
gyvenimas nustato ribas ir pamėtėja iššūkių arba pristato tvorų, tarp kurių mes
randame užuovėją ir apgaulingą saugumą. Žmonės - tokie keisti padarai, jie
apsnūsta, nugrimzta ir gyvena patogiai neperžengdami tų ribų, nepriimdami
iššūkių. Neišeidami į kelionę. Netgi priešingai - jie leidžia kasdien toms
riboms siaurėti, kaip šiam tarpekliui, kol juos pradeda veržti, ir tada tampa
nelaimingi. O gyvenimui grožio suteikia nuolatinė tėkmė, - jis stabteli ten,
kur upelis šniokšdamas ritasi per akmenis. - Matai, koks skaidrus tekantis upės
vanduo. O kas bus, jei ją užtvenksim?
- Tada vanduo sušils, galbūt susidrums,
prisiveis varlių, nebebus toks skaidrus ir gaivinantis.
- Būtent. Todėl ir žmonės neturėtų sustoti,
nurimti ir nugrimzti, nes kaipmat apauga maurais. Jei apsistatai sienom, sulipdai
užtvanką, nusibrėži aiškias ribas, kur prasideda tavo pasaulis, tampi panašus į
tą tvenkinį, kuris ilgainiui apaugs žolėm ir netgi virs pelke. Nes stovintis
vanduo nebūna skaidrus.
- Tai ką patartum? Kaip būti ta upe?
- Tiesiog imti ir būti, - sako, lyg būčiau
paklaususi, kaip iškepti kiaušinienę. - Netrypčioti vietoje, neapsnūsti,
neapsitverti sienomis, bet judėti, tekėti, kurti, būti atviram tam, ką matai,
ką sutinki savo kelyje. Reikia nebijoti improvizuoti, nebijoti sunkių
situacijų, nes net ir jos geriau už ramų pelkėjimą.
Atplėšiu
akis nuo upelio ir pažvelgiu aukštyn, kur kabo senų namų balkonai, atveriantys
nepakartojamus vaizdus į tarpeklį, iš nedidelių namelių kaminų rūksta dūmai, o
ankštuose terasiniuose kiemeliuose šalia mažų suolelių pūpso sugrėbtų lapų
kaugės.
Gyvenimas
čia, atrodo, turėtų būti panašus į pasaką. Norėčiau čia likti, bet mes tik
svečiai, tik praeiviai, kurių žingsniai tuojau pat dingsta amžinybėje, o
pėdsakus tuoj apsemia vanduo.
- Žiūrėk, kaip čia gražu gyventi, - mosteli
jis ranka, lyg atspėjęs mano mintis. - Atrodo kiekvieną rytą turėtum pabusti
nustebęs ir laimingas, bet nesu tikras, ar čia gyvenantys žmonės tai išties
pastebi, ar kasdien padėkoja už tokią dovaną. Įsirengia namus, pasistato
terasas, nugrimzta į patogumus ir nebemato grožio aplink.
- O gal vis dėlto mato, tik nebe taip jautriai
reaguoja, kaip pirmą kartą.
- Kartais atrodo, kad paprastas praeivis,
vargšas piligrimas, praeidamas pro šalį, mato daugiau, nei tas, kuris būna čia
kasdien. Nes keliautojas yra nuolat alkanas įspūdžių. Jis yra smalsus, jis
dairosi. Keliauja atsimerkęs ir pasiryžęs viską priimti širdin, kas tik
pasitaikys jo kelyje. Jis atsikratęs savininkiškumo, bent jau kelionės metu jo
neslegia turtai ir sienos, statusas ir elgesio normos, todėl jis moka džiaugtis
ir matyti.
- Keliautojas iš tiesų turi tik tiek, kiek
nešasi su savimi, - pasakau ir pagalvoju, kad mano kuprinėje šiandien tik
vanduo, sumuštinis, žemėlapis, lietaus apsiaustas ir užrašų knygelė.
- Bet kartu jam priklauso visas pasaulis, -
sako jis, lipdamas laipteliais į Lomeno miestelį.
- Mes dabar labai turtingi, mums priklauso šis
miškas, šis upelis ir tiltas, šis kelias ir net šie be pakovos krentantys
lapai, - šypsausi lipdama per juos.
- Taip, bet mes nesinešame jų su savimi, o
pasidžiaugę einam toliau ir po kelių minučių mums priklausys visai kiti
dalykai. Tokia ir yra mūsų krikščioniškos piligrimystės užduotis - išmokti turėti
taip, lyg neturėtum. Išmokti džiaugtis tuo, kas tau nepriklauso. Stengtis
labiau būti ir mažiau turėti.
Keliaudamas
pėsčiomis tai supranti be vargo, pagalvoju. Keliaudamas netgi fiziškai pajunti,
kaip slegia turėjimas, nes kuo mažiau neši, tuo lengviau eini.
Laipteliai
atveda mus į nedidelio miestelio nedidelę gatvelę. Čia pastoriavo vargšo
batsiuvio iš Berlyno sūnus Nikolajus, devyniolikto amžiaus pradžioje pirmasis
išleidęs kelionės po šias vietas vadovą. Žingsniuojame asfaltuota gatvele,
dairomės į vokiškai tvarkingus privačius kiemelius, išpuoselėtus gėlynus,
išlygintas užuolaidas, lyg su pincetu išravėtus gėlynus ir spalvotus nykštukus
prie durų.
- Pastorius Nikolajus turėjo dievišką akį, jis
mokėjo gamtos stebuklais žavėtis kasdien ir užkrėsti kitus žmones. Iš tiesų,
kad neatbuktume, kad galėtume matyti, koks nuostabus pasaulis, kad
įstūmė
dieviškumo įrodymų, mums reikia nuolat būti kelyje. Turime nuolat save žadinti,
nuolat jausti alkį ir eiti atmerktomis lis ir širdimis.
- Nuolat perlipti tvoras, - juokiuosi.
- Tikintis, kad už jų rasime ką nors naujo, -
jis atsako kuo rimčiausiai. - Ir žinai, kas svarbiausia? Turime kasdien į mus
supančius dalykus ir žmones žvelgti lyg pirmą kartą. Stebėtis, džiaugtis ir
kaskart ką nors atrasti. Tai padeda jaustis laimingais.
- Bet alkis siejamas su nelaime. Alkani žmonės
dažniausiai būna pikti ir nelaimingi, - sakau.
Štai ši Bernd Gross skulptūra, skirta Richardui Vagneriui minima tekste |
Jis
pakelia galvą į dangų ir dairosi į grėsmingai artėjančius debesis. Prieš kelias
minutes juos pastebėjau ir aš, bet nusprendžiau nekreipti dėmesio. Kita vertus,
tie besimainantys pilki atspalviai danguje yra netgi savotiškai gražūs.
- Viskuo sotus žmogus yra nuobodus, - tęsia
Algirdas. - Jis susikuria gražią oazę, rojaus sodą, įkalina save jame ir net
nepastebi kaip po truputį pradeda trauktis pelėsiu. Jis nebenori iškišti nosies
už savo kiemo tvoros ir tampa nelaimingas, nes niekas jo nebe- jaudina. Jam
reikia naujų dirgiklių, bet ilgainiui ir jie nebejaudina, kaip turtuolio
nebejaudina dar vienas automobilis garaže.
- Tada jis ieško knygų, kaip tapti laimingam,
- šypsausi aš. - Ir mes esame pasiruošę jam padėti.
- Taip, tikisi rasti dešimt patarimų, kaip
tapti laimingam nenulipant nuo sofos ir kaip įsigyti draugų, neatveriant durų,
- juokauja kunigas.
- Ne, mūsų knygoje pats pirmas patarimas
skambės...
- Kelk užpakalį nuo sofos, aukis batus ir
leiskis į kelionę, - sako jis, ir mes abu nusikvatojame.
- O antroji bus...
- ...neimk daug maisto, kad pakeliui išalktum.
- Ir
perlipk visas pakeliui atsiradusias tvoras, - pridedu aš.
- Su šituo patarimu reikėtų atsargiau, nes kai
kurios tvoros mus saugo nuo pavojų. Gal geriau skambėtų - įvertink riziką
keliaudamas.
Kelias
minutes kunigas žingsniuoja gatvele tylėdamas, aš tipenu iš paskos
gromuliuodama jo juokais pasakytus žodžius. Įdomu, kaip atskirti nuo pasaulio
atitveriančias sienas nuo tų, kurios mus apsaugo? Bet nespėjus suformuluoti
klausimo, jis stabteli prie tvoros ir šūkteli man:
- Žiūrėk, argi tai ne nuostabu? Ar kada matei
prijaukintą po kiemą bėgiojančią stirną?
Žvėrelis
pribėga, smalsiai uosto mus, leidžiasi Algirdo glostomas. Šypsausi, nes tai lyg
ir patvirtina ką tik išgirstus žodžius, kad išėjęs į kelią ir smalsiai
dairydamasis visuomet pamatysi ką nors nepaprasto. Po kelių minučių pribėga ne
taip draugiškai nusiteikęs didelis šuo, išbaido stirną ir akimirkos idilę. Bet
matau, kad jie gyvena draugiškai, kaip brolis su seserimi dalijasi vienu kiemu.
Gerai,
kad už tvoros, dar pagalvoju. Matyt, kai kurių tvorų reikia.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą