Pastaruoju metu traukia iššūkiai - pamatyti nepatirta, pažvelgti iš kitos pusės, sulaužyti savas išankstines nuostatas ir stereotipus. Ši knyga būtent tokia - apie praktiškai mums nežinomą žemyną iš turisto pusės. Užsacharė - yra toks terminas, mums matomas nebent iš skandalingai pagarsėjusių akcijų, kurios nežinia kam skirtos - savireklamai ar šalpai... Užtat knyga autorės, kuri yra daug keliavusi po Afriką, kuri domisi žemyno ir civilizacijų istorija - savaime yra vertinga.
Ragaukime:
Gabrielė Štaraitė. Apie Afrikos žmones ir žvėris. - Vilnius : BALTO leidybos namai, 2019. - 327 p.
Žinios iš Afrikos visada atrodo blogos. Skaitome apie badą ir ligas, diktatorius ir perversmus, brakonierius ir korupciją. Tai ko gi ten važiuoti? Tai bene dažniausiai užduodamas klausimas ir, norėdama į jį atsakyti, ėmiau rašyti.Autorė - Gabrielė Štaraitė |
Apie ką ši knyga? Ir darbe, ir gyvenime
man dažnai tenka įrodinėti, kad Afrika yra įdomi. Taip, čia nedaug istorinių
paminklų, bet užtat iki šiol galima džiaugtis gausia ir įvairia laukine
gyvūnija (kitur jos smarkiai sumažėjo dėl žmonių). Dar man tenka susidurti su
rasizmu. Posakis „Aš ne rasistas, bet..." tikriausiai yra vienas
populiariausių. Net ir tarp tų, kurie keliauja į Afriką. Mes šaipomės, kad
Afrikos šalys - neišsivysčiusios, kad jose tiek diktatorių. Tad pirmoje knygos
dalyje skaitykite apie geografines ir istorines aplinkybes: jos padės suprasti,
kad Afrika ten, kur yra dabar, atsidūrė tiesiog ištraukusi tokį loterijos
bilietą. Antroje dalyje papasakosiu apie Afrikos žmones: asmenybes, gentis.
Na, ir paskutinė dalis, žinoma, bus apie
žvėris. Aš myliu safarius. Bet sutinku, kad jie, tikriausiai, ne kiekvienam.
Tanzanijos safario metu gimė posakis „Kelios valandos kančios ir penkios
minutės malonumo". Kiekviena diena yra lyg nedidelis nuotykis, atsikėlęs
niekada nežinai, ką ji atneš. Gali tekti trankytis duobėtais Afrikos keliais,
kvėpuoti dulkėmis ir neišvysti nieko įdomaus, bet vėliau kaip atpildas
pamatytos laukinio gyvenimo scenos, sutikti plėšrūnai ar pasitaikiusi galimybė
pažvelgti į akis laukiniam drambliui ar žirafai, esantiems vos už dviejų ar
trijų metrų, - ir pamiršti bet kokius nepatogumus. Patogumų poreikis taip pat
sumažėja: vakarop daug labiau džiugina karštas dušas (karšto vandens į baką
reikia užsisakyti, praustis - greitai), švari lova ir romantiškai atrodantys
tinkleliai nuo uodų. Pokalbiai prie laužo po žvaigždėtu dangumi gali užtrukti,
bet gali būti trumpi, nes šalia sėdintis masajų karys prožektoriumi vis šviečia
aplinkui ir pamatai iš pradžių blizgančias akis, o paskui ir hieną, kurios
graudžius kauksmus vėliau girdėsi naktį.
Kai XIII amžiuje į Kinijos imperatoriaus
dvarą atvyko italas Markas Polas, jis buvo vadinamas barbaru. Kiekvienu Žemės
civilizacijos etapu kažkas yra pasiekęs daugiau, kažkas mažiau. Ir Afrikoje
buvo didelių pakilimų, apie kuriuos daugelis nežino. Neaukštinu Afrikos dėl to,
kad ji natūrali, įsiklauso į gamtą, gyvena pagal protėvių tradicijas, - noriu
tik kad atviromis akimis pažintume kitas kultūras, nesmerktume to, ko nesuprantame.
Vieni šioje knygoje ras tai, kas Afrikoje
blogai, kiti - neįtikėtiną jos gyvybingumą ir tikrų vertybių. Bet tikroji
Afrika yra kažkas tarpinio ir labai tikiuosi, kad man bent šiek tiek pavyko
parodyti, kokia ji įdomi.
Užsacharės šalys |
Galima laikyti šią knygą paviršutiniška -
Afrikos istorija perbėgta greitai, daugeliui jos reikšmingų įvykių reiktų
skirti ne po puslapį ar du, bet po visą knygą. Afrikos žmonių, gerų ir blogų,
istorijos papasakotos trumpai, o žvėrių - dar trumpiau. Pagrindinis mano
tikslas buvo parodyti priežastis, kodėl dabar yra taip, kaip yra. Nesitikiu
įtikinti tų, kurie galvoja apie Afriką kaip apie tinginių ir laukinių kraštą,
nors, kaip sakė vienas pažįstamas, „aš tuo nesidomėjau ir tavo pasakyti faktai
man kitaip nušviečia padėtį". Aršieji argumentų neišgirs. Bet yra tų,
kurie tikrai nesidomėjo, - jiems ir noriu skirti šią knygą. Visiems smalsiems
ir atviriems.
Žinau - šiais politinio korektiškumo
laikais reikėtų atsargiai vartoti žodį „juodaodis". Todėl iš karto noriu
pasakyti savo nuomonę: vadinti žmones pagal jų odos spalvą nėra rasizmas;
rasizmas yra žmones menkinti pagal odos spalvą. Tad visur, kur šioje knygoje
rasite parašyta „juodaodis", „juodoji Afrika", - tai reikalingi
atskyrimai, kurie apibūdina, kaip buvo draudžiamos tik juodaodžių partijos,
kurios šalys priklauso Užsacharės Afrikai (Užsacharė - geografinis terminas,
vartojamas Afrikos žemyno daliai į pietus nuo Sacharos nusakyti).
Kodėl Afrika?
Kai pajunti dulkių skonį, užuodi pirmą lietų savanoje,
išgirsti pirmą hienos klyksmą naktyje, pamatai žirafų šokį ir pasakai pirmąjį
žodį „simba" (Simba - tai ne tik animacinio filmo „Liūtas karalius"
herojaus vardas, bet ir žodis, suahelių kalba reiškiantis liūtą) - tu jau
užsikrėtei Afrikos liga. Neaprėpiamos Afrikos savanos tokios pat magiškos, kaip
ir kalnai, kaip vandenynas, kaip gražiausi žmogaus pastatyti architektūros
paminklai. Tik mažiau žmonių čia atvyksta.
Suprantu, kad mano žodžiai gali skambėti
neįtikinamai, pažįstu žmonių, kurie ir pabuvę Afrikoje lieka jai abejingi. Yra
žmonių, kuriems nieko nėra geriau už kalnus, žmonių, kurie įsimylėję Lotynų
Ameriką, žmonių, kurie gerai jaučiasi tik mieste. O aš rašydama šiuos žodžius
jaučiu, kaip norėčiau dabar atsidurti TEN.
Afrika - tai jausmas. Afrika - tai emocija.
Afrika - tai vaikystėje skaitytų nuotykių knygų įsikūnijimas. Siurprizas, kuris
laukia už posūkio. Netikėtumas.
O dabar šiek tiek statistikos. Afrika yra
antras pagal dydį žemynas ir sudaro 20 proc. planetos sausumos. Ar žinote, kad
žemėlapiuose, kuriuos mes įpratę matyti, ji visada atrodo mažesnė, nei yra iš
tiesų? Sąmokslo teorijų kūrėjai linkę manyti, kad taip norima dar labiau
sumenkinti šį žemyną, tačiau priežastis daug paprastesnė: kai rutulį išguldai
popieriuje, gaublio viršuje ir apačioje esančios sausumos, pavyzdžiui, Grenlandija,
ima ir vizualiai padidėja.
Afrikoje - sausiausios ir didžiausios
dykumos, milžiniški tropikų miškai ir aukšti kalnai. Čia žmonės gyvena
seniausiai: mūsų tolimi proproprotėviai atsirado beveik prieš septynis
milijonus metų. Afrika buvo pavadinta Afrika Romos imperijos laikais, jos
vardas kilo nuo nedidelės berberų genties - afrių. Įdomu, kad dar I amžiuje
Afrika aprūpindavo Romą 60 proc. reikalingų grūdų. Iki atrandant Ameriką, iš
Afrikos atkeliaudavo du trečdaliai Europai reikalingo aukso.
Afrikoje gyvena šiek tiek daugiau nei
milijardas žmonių, t. y. apie 15 proc. Žemės gyventojų. Vis dėlto, spėjama, kad
iki 2050 metų Afrikos gyventojų padvigubės, ir ši prognozė kelia nerimą. Ar tai
reiškia, kad pasaulyje padvigubės skurdo?
* Gyventojų
Afrikoje augimas - 3,5 proc. per metus.
* Gyventojų
iki 25 metų - daugiau nei 70 proc.
* Daugiausia
gyventojų - Nigerijoje (195 mln.), didžiausias Afrikos miestas - Nigerijos
didmiestis Lagosas (18 mln.).
* Kalbų
- virš 2000, tai sudaro beveik ketvirtadalį pasaulio kalbų.
* Musulmonų
- 420 mln. (daugiausia šiaurinėje Afrikoje), krikščionių - 480 mln. Likusieji
priskiriami animistams (ar pagonims, kaip mėgstama sakyti).
- Gyventojų, priklausomų nuo žemės ūkio,
- 66 proc.
* Demokratinių
valstybių - 19 iš 54.
* Vidutinis
amžius Užsacharės Afrikoje - 46 metai.
Priežastys ir pasekmės, arba Kodėl Afrika yra tokia, kokia yra
Afrika atsiranda pasaulio žiniose visada,
kai minimas karas, nusikaltimai, ligos, korupcija, skurdas, krokodilo
užpuolimas. Sakysite - vadinasi, nieko gero ir nėra, jei niekas nepasakoja apie
šventes, laimėjimus, įkvepiančių istorijų. Dėl tokio visuotinio įvaizdžio ir
patys afrikiečiai verčiami jaustis beviltiški, negerbiami, blogi. Sąmokslo
teorijos teigia, kad taip daroma sąmoningai, nes jei nori ką nors išnaudoti,
verčiau jį parodyk blogai. Taip, kaip smurtautojas visada sugeba pateisinti
savo smurtą (mane išprovokavo, pats prisiprašė). Labai lengva išnaudoti tuos,
kurie, misionierių, kolonistų ir kitų gelbėtojų manymu, neturi istorijos,
neturi kultūros, neturi už ką būti gerbiami ir vertinami. Negatyvus Afrikos
įvaizdis jiems visada labai tiko. Dabar gailesčio vargšams nuskriaustiesiems
jausmą puikiai išnaudoja pagalbos organizacijos, renkančios pinigus. Atrodytų,
kad jei tikslas yra geras, tai ir priemonės tiks bet kokios.
Visi baisėdamiesi laukiniais
afrikiečiais, besipjaunančiais tarpusavyje, turėtų prisiminti, kad tiek Vakarų
šalys, tiek Sovietų Sąjunga ir net Šiaurės Korėja finansavo tuos konfliktus
Šaltojo karo metais. O jei nefinansavo konfliktų, tai palaikė diktatorius, kad
tik šalis nepersimestų į kitą nematomų barikadų pusę.
Žinoma, nereikia suversti visos kaltės
tik blogiesiems kolonistams ir jų palikuoniams - reikia tik pripažinti, jog tai
padarė įtaką ne vien ekonominiam ir kultūriniam Afrikos išsivystymui, bet ir
jos žmonių psichikai. Jei tik imame vertinti šiuolaikinę padėtį nepažvelgę į
istoriją, į visas aplinkybes, sukūrusias dabarties realybę, mes negalime
suprasti. Negalėdami suprasti, mes prarandame galimybę išmokti, pakeisti ar
tiesiog pamilti.
Jei reiktų viena metafora paaiškinti,
kodėl Afrika yra tokia, kokia yra, aš apibūdinčiau taip. Šis žemynas yra lyg
vaikų darželis, kurio vaikai tarpusavyje beveik nesusitinka ir dėl to negali
dalytis patirtimi ir mokytis vieni iš kitų. Auklėtojų čia pasirodydavo retai ir
jie gana greit dingdavo. O štai Europos ir Azijos darželiuose vaikai nuolat
bendravo, konkuravo ir tobulėjo. Jie baigė mokyklas ir įstojo į universitetus. Ir
tada panoro išgelbėti vargšiukus iš kitų pasaulio darželių. Abi Amerikos ir
Australija gal taip pat būtų likusios darželio lygio, bet atvykėliai iš Europos
atėmė visus žaislus, o galų gale apskritai išmetė lauk jų vaikus.
Šioje knygos dalyje bus daug pasiteisinimų,
kaip geografinės ir istorinės aplinkybės neleido Afrikai užaugti. Ir pradėti
norėčiau keliomis mintimis iš amerikiečių antropologo, fiziologo, biologo
Jaredo Diamondo knygos „Ginklai, mikrobai ir plienas: visuomenių likimas"
(šis mokslo populiarinimo darbas laikomas vienu svarbiausių šiuolaikinės
pasaulio istorijos veikalų) - apie tai, kaip visų žemynų pokeryje buvo nelygiai
išdalytos kortos: vieniems pasisekė labiau, kitiems tiesiog nepasisekė.
Kodėl Afrikos gyvūnai netapo naminiai?
Afrikos atsilikimas prasidėjo prieš
milijonus metų ir tai tik patvirtina teoriją, kad žemynas neturėjo jokių
galimybių vystytis taip, kaip Artimųjų Rytų ir Europos civilizacijos. Afrika
turi vieną „nuosavą", iš čia kilusį prijaukintą naminį gyvūną ir labai nedaug
savo sukultūrintų maistinių augalų. Visi jie atkeliavo iš kitur ir smarkiai
pavėlavę. Tad tuo metu, kai Artimuosiuose Rytuose - ankstyvuosiuose
civilizacijos lopšiuose - žmonės ėmė auginti grūdus, melžti karves, kaupti
atsargas ir keltis į miestus, kur artimiau bendraudami ėmė dar labiau tobulėti
ir išradinėti daugiau gyvenimą lengvinančių dalykų, juodojoje Afrikoje ir
toliau visi buvo medžiotojai ir rinkėjai. Ir individualistai.
O gal afrikiečiai tiesiog nesugebėjo
sukultūrinti augalų ir prijaukinti gyvūnų dėl to, kad jie iš principo atsilikę?
Taip pat „atsilikę", kaip Amerikos indėnai ir Australijos aborigenai? Taip
teigė ne tik „Europos civilizacijos" nešėjai konkistadorai, ne tik
ankstyvieji visų žemynų kolonizatoriai – ir dabar dažnoje diskusijoje išgirsi
šį argumentą. O gal tiesiog lyg tyčia čia nebuvo ką kultūrinti ar ką jaukinti?
Ir jei net ką nors nuveikei gero, sukūrei ar išauginai, o gal net koks
atklydėlis iš kitų kraštų parodė ką nors naujo - savo žiniomis nelabai
pasidalysi, nes pasiekti aplinkines žmonių grupes yra daug sunkiau?
Afrika pasauliui davė tik keletą
„naminių" augalų: kavamedžius, gvinėjines alyvpalmes, afrikinius maniokus,
sorgus, abisinines posmilges ir afrikinius ryžius. O iš vietinių gyvūnų buvo
prijaukinti tik vieninteliai paukščiai - patarškos. Be stambesnių gyvūnų
(arklių ar jaučių) nebuvo galima vystyti žemės ūkio didesniais mastais. Tad kol
per Sacharą neatkeliavo galvijų, bendruomenės čia buvo labai mažos.
Kodėl Afrikos gyvūnai nepasidavė?
Atsakyti gali ir šiuolaikiniai eksperimentai. Kad ir kiek baltieji kolonistai
bandė jaukinti ir veisti zebrus, tokius iš pažiūros tinkamus karučiui ar plūgui
tempti ar net joti, jiems nepavykdavo. XIX amžiuje ekscentriškas lordas
Walteris Rothschildas pasikinkęs zebrą važiavo Londono gatvėmis ir tai buvo, ko
gero, rimčiausias zebrų dresavimo pasiekimas. Zebrai tampa gana pavojingi, kai
suauga. Priešingai nei arklių, jų taip ir nepavyksta sutramdyti. Jie labai
mėgsta kąsti ir nepaleisti. Sakoma, kad JAV nuo jų nukenčia daugiau zoologijos
sodų prižiūrėtojų nei nuo tigrų. Zebrų beveik neįmanoma sugauti lasu netgi
labai patyrusiems kaubojams - jie puikiai mato atskriejančią kilpą ir išsisuka
iš jos. Zebrai nepasiduoda, jie nori likti laisvi. Nepasidavė ir jokie
Australijos ar Šiaurės Amerikos gyvūnai, tad galima kaltinti tik motiną gamtą,
kuri ėmė ir taip sugalvojo.
Afrikos safari |
Jaredas Diamondas knygoje „Ginklai,
mikrobai ir plienas: visuomenių likimas" rašo, kad civilizacijų
išsivystymas visų pirma priklauso nuo žemynų skirtumų, t. y. nuo augalų ir
gyvūnų, kuriuos galima domestikuoti, skaičiaus. Kuo daugiau jų auginama ir
prijaukinama, tuo daugiau maisto sukaupiama. Papildomo maisto kaupimas svarbus
dėl to, kad būtų galima išmaitinti tuos, kurie patys jo negamina: kareivius,
žynius, valdymo aparatą. Taip pat labai svarbi galimybė judėti ir keistis
žiniomis - pastebėta, kad inovacijų dažniau gimsta nusižiūrėjus idėją iš
kaimynų, o ne tiesiog iš niekur. Bendruomenės, kurios inovacijų nekuria, yra
išstumiamos tų, kurioms sekasi geriau. Trečia sąlyga - bendravimas tarp žemynų:
kai kurie yra nutolę labiau ir vietinių gyventojų išsivystymas ten smarkiai
atsiliko. Ketvirtas faktorius yra bendras žemyno gyventojų skaičius. Didesnė
teritorija ir daugiau gyventojų reiškia, kad daugiau potencialių išradėjų, daugiau
konkuruojančių bendruomenių ir didesnis spaudimas priimti inovacijas, nes
kitaip gali dingti.
Visos visuomenės turi išradingų žmonių.
Tik kai kurios aplinkos duoda jiems daugiau pradinių medžiagų, sudaro
palankesnes sąlygas išradimams įgyvendinti. Europos sėkmės faktoriai buvo
prekybininkų klasės vystymasis, kapitalizmas, išradimų patentai ir daugybė
konkuruojančių šalių. Artimųjų Rytų gamta labai ekologiškai trapi. Tad jos
gyventojai ilgainiui nualino savo derlingas žemes. Kodėl kinai, dar prieš
portugalų jūrininką Vašką da Gamą pasiekę Afriką (užfiksuotos dvi didelės
ekspedicijos 1405 ir 1433 metais), nepakreipė savo laivų aplink Gerosios
Vilties kyšulį ir nekolonizavo Europos? Kodėl kinų laivai neperplaukė Ramiojo
vandenyno ir nekolonizavo Amerikos Vakarų pakrantės? Kodėl tuo metu
technologiškai labiau pažengusi Kinija nepasinaudojo savo pranašumu prieš
Europą? Kaip bebūtų keista, Europai padėjo tai, kad ji buvo smarkiai
susiskirsčiusi. Kristupui Kolumbui tik iš penkto karto pavyko įtikinti vieną iš
daugybės Europos valdovų - Kastilijos karalienę Izabelę I Katalikę - finansuoti
jo idėją. Kai Ispanijai taip pasisekė kolonizuoti Ameriką, net šešios šalys
prisijungė prie jos ir prie didžiųjų atradimų. O štai suvienytoje didžiulėje
Kinijoje jei jau imperatorius atmetė tavo idėją plaukti kur nors ieškoti naujų
kraštų, tai ir viskas. Galimybės pateikti apeliaciją nebėra.
Bet kokioms pastangoms turėti daugiau
maisto, išmaitinti daugiau žmonių ir tokiu būdu vystytis bendruomenėms ir
visuomenėms priešinosi ir Afrikos klimatas. Jis itin nepalankus: kartais
beprotiškai karštas, o kartais per drėgnas. Vienais metais sausra išžudo
galvijus ir sunaikina pasėtą derlių. Kitais metais potvynis nuplauna visą
derlingą dirvožemį. Vėliau pasirodo skėrių ir kitokių vabzdžių. Vėl sunaikina
derlių ir sugraužia galvijus iš vidaus. Nepavojingi europietiški augalai
Afrikoje pavirsta monstrais su dideliais spygliais ir nuodais. Vaikai miršta
nuo maliarijos, geltonojo drugio, bakterijų ir kirminų. Reikia nepamiršti ir
musių cėcė, taip uoliai stabdžiusių baltųjų kolonistų keliones.
Britų žurnalistas Timas Marshallas savo
knygoje „Geografijos įkaitai" taip pat puikiai parodo, kad nesvetingi
žemyno pakrančių uostai ir visiškai netinkamos navigacijai vandeningos, tačiau
pilnos krioklių upės neleido afrikiečiams bendrauti tarpusavyje ir atskyrė juos
nuo Eurazijos masyvo, kur buvo keičiamasi technologijomis ir idėjomis. Afrikos
žemės - džiunglės, pelkės, dykumos ir plynaukštės - visai netinkamos kviečiams
ar ryžiams auginti ir didelėms bandoms ganyti.
Juodas ar baltas
Ši knyga visų pirma yra skirta juodajai
Afrikai, t. y. tiems dviem žemyno trečdaliams, esantiems žemiau Sacharos
dykumos. Šiaurinė Afrika visada buvo Artimųjų Rytų ir Europos istorijos, kurios
mokėmės daugiausia, dalis. Bet čia dar reiktų pakalbėti ir apie senovės Egiptą,
ir apie kelias su tuo susijusias teorijas.
Mes daug žinome apie Egipto civilizaciją,
bet mažai - apie piečiau klestėjusią Nubiją. Gal dėl to, kad tokio pavadinimo
žemėlapyje nebeliko, gal dėl to, kad dabar ten - konfliktų draskomas Sudanas ir
labai mažai žmonių gali viską pamatyti savo akimis. Patys egiptiečiai ir net
graikai Nubiją vadino „dievų šalimi". Ji buvo itin turtinga, mat buvo gana
arti natūralių turtų - aukso, dramblio kaulo, vario ar juodmedžio. Dalį
kultūros egiptiečiai perėmė iš nubų.
Nubai buvo viena pirmųjų žmonių
bendruomenių (archeologai fiksuoja 3800 metus prieš Kristų), turėjusių
monarchijos koncepciją - valdžią, vainikuojamą karaliaus ar karalienės.
Archeologai rado nemažai karūnos simbolių ir karalių dieviškumo atributų. Yra
legenda, kad Aleksandras Makedonietis niekada nesiveržė toliau Egipto Sivos
oazės, nes jį sustabdė Merojės (istorinis miestas ant Nilo kranto, apie 200
kilometrų nuo dabartinės Sudano sostinės Chartumo) karalienė (kandake), viena
iš kušitų / nubų / etiopų valdančiosios dinastijos.
O senovės egiptiečiai, jūsų manymu, buvo
šviesiaodžiai ar tamsiaodžiai? Pačioje XIX amžiaus pradžioje, kai dėl Napoleono
užkariavimų pasaulis susižavėjo Egipto atradimais, vis dar gyvavo vergovė. Tad
tuo metu jokie europiečiai mokslininkai net pagalvoti negalėjo, kad Egipto
civilizaciją būtų sukūrusi kita rasė. Norint nustatyti senovės egiptiečių rasę,
reikia įvertinti lingvistinius, kultūrinius, anatominius, archeologinius ir
genetinius įrodymus. Senegaliečių mokslininkas Cheikhas Anta Diopas tikino, kad
jo sukurti Egipto valdovų mumijų tyrimo metodai - melanino testas - atskleidė,
jog faraonai buvo juodaodžiai. Šio tyrimo rezultatai mokslo istorijoje iki šiol
nėra visuotinai priimtini. Ilgą laiką nebuvo galimybių išspręsti ginčą, bet
2017 metais genetikas Johannesas Krause nustatė, kad egiptiečiai turėjo tik
15-20 proc. tamsiaodžių DNR, tad nors ir kaip norėtųsi afrocentristams parodyti
daugiau savo didingos istorijos, jos reikia ieškoti šiek tiek kitur.
Yra versijų, kad ir šumerai buvo kilę iš
afrikiečių genčių, nes save jie vadino „juodagalviais žmonėmis". Paklodę
dėl kilmės į savo pusę tempia ir indai: vieni iš senųjų civilizacijų atstovų -
dravidai - taip pat išvaizda labai primena nubus. Norintiems dar labiau
pasigilinti į afrikiečių reikšmės senovės istorijai temą verta paskaityti
istoriko George'o G. M. Jameso knygą „Pavogtas palikimas". Autorius
tvirtina, kad senovės Graikijos filosofija, išradimai ir menas kilę iš Egipto,
visa Vakarų civilizacija - irgi. Jis užduoda tokius klausimus: „Kur buvo
graikai iki susidūrimo su Egiptu? Kur jų mokslas, kur filosofija? Pirmasis iš
Graikijos į Egiptą atvyko Talis Miletietis, paskui Pitagoras, tada kiti. Visi
jie pasisėmė išminties." Skaitant šias versijas viskas atrodo teisinga
(kaip ir rašytojo Dano Browno knygose patiki Jėzaus Kristaus palikuoniais),
bet, nesiveliant į tolesnius ginčus, galima apibendrinti, kad tik bendraujant
skirtingoms civilizacijoms, siejant skirtingas patirtis yra įmanomas
vystymasis. Ir tai tik dar geriau patvirtina, kaip sunku buvo Užsacharės
Afrikoje, kur tekdavo nugalėti dykumas ir tropikų miškus su visomis jų ligomis,
kad galėtum pamatyti savo kaimynus ir apsikeisti idėjomis su jais - geruoju ar
piktuoju, ne taip svarbu.
Būtinai reiktų paminėti ir Hanibalą,
Kartaginos karvedį, gąsdinusį Romos imperiją. 218 metais prieš Kristų jis
peržygiavo per Ispaniją ir Prancūziją, kirto Alpes ir nors prarado beveik du
trečdalius savo 80 tūkstančių karių kariuomenės, vis tiek sugebėjo nugalėti -
kad ir trumpam. Niekas nežino, kaip atrodė Hanibalas, tad ginčai, juodasis jis
ar baltasis, vis dar neparemti jokiais faktiniais įrodymais. Paminėkime čia ir
maurus, užkariavusius Ispaniją ir sukūrusius ten unikalią kultūrą: jie irgi
buvo tamsūs, netgi juodi pagal paties žodžio kilmę, nors įprastesnis
apibūdinimas yra arabų ir berberų kilmės musulmonai.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą