Ir vėl jau laikas namo. Pas savus, neverstus, skaitytus ir mintinai mokėtus. Šįkart pristatome naują knygą, skirtą lietuviškajam Karaliaučiaus kraštui.
Juraitis, Valentinas. Karaliaučiaus kraštas : paveldas, lietuvių raštijos asmenybės : [kelionių gidas] : skirta K. Donelaičio 300 m. jubiliejui. Vilnius : Žemės trauka, 2013, 232 p.
Nesterovo Stalupėnai/ Stallupohnen
Šalia
Lietuvos sienos, pravažiavus Černyševskoje (Eitkūnus), už vienuolikos
kilometrų, pasitinka Nesterovo/Stalupėnų miestas, 1946 m. pavadintas SSSR
didvyrio Stepano Nesterovo vardu.
Stepanas
Nesterovas (1906-1944) - karininkas, pulkininkas, kilęs iš Rusijos, Voronežo
srities, valstiečių šeimos, savo gyvenimą paskyrė karybai, tankų kariuomenei.
Antrojo pasaulinio karo metu pasižymėjo mūšiuose prie Maskvos, Stalingrado,
Dono. Rytprūsių operacijoje forsuojant Pisos upę netoli Kašubų (dab.
Iljinskoje) kaimo buvo hitlerininkų automatininko nukautas mūšyje. Palaidotas
Kaune. Bronzinis biustas pastatytas jo vardu pavadintame mieste.
Ilgus
šimtmečius šis miestelis buvo pavadinamas lietuvišku - prūsišku Stalupėnų vardu.
Miesto, įsikūrusio lygumose, vardas gali reikšti stalą arba pagal prūsišką žodį
stallt - stovėjimą. Teigiama, kad miestas kilo iš Stalupėnų dvaro, įkurto 1539
metais.
Šiek tiek statistikos. Šiomis dienomis rajone gyvena apie 1150 lietuvių. O iš viso srityje, Rytprūsiuose, dabar suskaičiuojama apie 40 tūkstančių lietuvių.
Šiek tiek statistikos. Šiomis dienomis rajone gyvena apie 1150 lietuvių. O iš viso srityje, Rytprūsiuose, dabar suskaičiuojama apie 40 tūkstančių lietuvių.
Lietuvybės ženklai pradėjo nykti per
kraštą nusiaubusį marą 1709-1711 metais. Pvz., Karaliaučius per
aštuonis mėnesius neteko 10 000 gyventojų, Įsruties apygarda-66 000. Bendras mirusiųjų
skaičius kaip teigia praėjusio amžiaus prancūzų istorikas Ernestas Lavisas,
viršijo 200 000.
Stalupėnų centras tarpukario metais |
Donelaičio portretas. Vytautas Jurkūnas, 1955 m |
1722
m. Stalupėnams suteiktos miesto teisės, patvirtintas herbas.
Stalupėnuose
gimė K. L. Neisas (1814-1873) - lietuvių raštijos darbuotojas, knygų vertėjas,
lietuviškų periodinių leidinių redaktorius.
Dvidešimt
metų gyveno ir dirbo kunigas K. R Mažeika (1865-1919), vokiečių kalba išleidęs
knygą apie miesto istoriją, vokiečių - lietuvių kalbų žodyną, lietuvių kalbos
gramatiką.
Trakėnai.
Nesterovo rajono gyvenvietėje Jasnaja Poliana turistus traukia visame pasaulyje
žinomo Trakėnų žirgyno pastatų kompleksas ir dvaro centras. 1557 m. minimas
kaip valstiečių 15 ugniakurų ir karališkojo žirgyno centras. Trakėnų
(Trakiemis; nuo 1946 m. - Jasnaja Poliana, Nesterovo raj.) karališkąjį žirgyną
1732 m. įkūrė Fridrichas Vilhelmas I siekdamas karinių tikslų. Bažnytkaimyje ir
visame valsčiuje tuomet daugumą gyventojų sudarė lietuviai.
Jau
Kryžiuočių ordinas prie savo pilių įsteigtuose žirgynuose kergė vietinius prūsų
arklius ,,sveikus" (prus. sweykis, vok. Sweiken) su atsivežtiniais. Taip Trakėnuose, vietos
lietuvių arklius kryžminant su anglų grynakraujais, arabų ir kitų veislių
arkliais XVIII a. buvo išvesta garsi jojamųjų arklių (trakėnų) veislė. Trakėnų
žirgynas tai darė planingai, su profesionaliai. Trakėnų žirgo kilmės kergimo
proporcijos buvo 1/4 vietinio, 1/4 arabiškojo ir 1/2 angliškojo kraujo.
Šiuolaikinės trakėnų veislės linijos pradininku laikomas eržilas Tempelhuteris
(g. 1904 m.). Nuo 1839 m. pradėti rengti žirgų konkūrai, aukcionai. Žirgynas
gyvavo iki Antrojo pasaulinio karo, kurio metu daugelis pastatų buvo sugriauta.
Tačiau sovietiniais metais išliko pagrindinis dvaro rūmų pastatas, restauruoti
rūmai, įspūdingi vartai. Šiomis dienomis atkurtas žirgynas atgyja jėgas,
pastatai restauruojami.
1967 m. Tolminkiemio bažnyčia atstatyta pagal
N. Kitkausko restauracinį projektą, bažnyčios kriptoje perlaidoti poeto
palaikai. 1979 m. Tolminkiemyje įkurtas Donelaičio memorialinis muziejus,
Nesterovo rajono kraštotyros muziejaus flialas.
Stalupėnų bažnyčia |
Arklių kaimenė didėja, o tolydžio vystomas
selekcinis darbas džiugina šios' ūkio šakos ir sporto mylėtojus.
Kristijonas
Donelaitis (1714-1780) - kunigas, poetas, optikos gamintojas ir technikas.
Šiose apylinkėse gimė ir dirbo viena ryškiausių asmenybių Mažojoje Lietuvoje - poetas, lietuvių literatūros klasikas
Donelaitis, išaugęs ant kitų lietuvių kalbos darbininkų išlietų, po kruopelę
sulipdytų pamatų.
Jis
gimė 1714 m. sausio 1 d. Lazdynėliuose (dab. Višniovka), 6 km į šiaurę nuo
Gumbinės, dab. Gusevas. Jo atminimui 1896 m. prof. F. Tetznerio, J. Zauerveino,
M. Jankaus iniciatyva pastatytas pirmasis paminklinis akmuo, kuris per karus ir
niokojimus nugriautas. Antrasis paminklinis akmuo (arch. N. Kitkauskas,
meistras V. Orvydas) pastatytas 1990 metais.
O dar
prieš metus, minint poeto gimimo 275-metį, čia pasodinta tiek pat ąžuoliukų.
Įdomu, kiek ąžuoliukų bus pasodinta per artėjantį klasiko 300 metų jubiliejų?
Poeto senelis Jonas (Ansas) Donelaitis buvo Lazdynėlių įkūrėjas (drauge
su dviem kitais būrais - Pričkumi (Fridrichu) Vilošaičiu ir Kristijonu
Pošeraičiu - su jais jis buvo atvykęs iš Baičių kaimo, esančio netoliese, už 7
km).
K.
Donelaičio gimtinėje Lazdynėliuose iki 1709-1710 m. maro gyveno vien lietuviai.
Po maro Lazdynėliai buvo kolonizuoti, ir ten atsirado apie pusę gyventojų
vokiečių. Daugiausia - iš Zalcburgo. Taigi su kolonizacija poetas susidūrė dar
vaikystėje, ir tai buvo vienas iš veiksnių, nulėmusių jo visuomeninę poziciją.
Tolminkiemio trakėnų žirgynas |
Donelaitis darėsi nepalankus germanizacijai,
ėmė gailėtis praėjusių laikų. Nors jo tėvas gyveno nuosavoje žemėje, bet jos
turėjo labai nedaug, ir vaikams teko savo jėgomis kilti į žmones. Jie,
suprantama, susidūrė su dideliu vargu.
K.
Donelaitis 1740 m. baigė Karaliaučiaus universiteto Evangelikų liuteronų
teologijos fakultetą; kaip matyti iš jo susirašinėjimo, be lietuvių ir
vokiečių, mokėjo lotynų ir graikų kalbas. Tuo tikriausiai galima paaiškinti jo
poemos vadinamųjų lietuviškųjų hegzametrų kilmę. Pats kūrinys, parašytas tarp
1765 ir 1775 m., buvo paskelbtas tik po autoriaus mirties ir greit sulaukė
vertimų: iš pradžių - į vokiečių, o paskui - dar į trylika kalbų.
1743
m. rudenį, išlaikęs Karaliaučiuje atitinkamus egzaminus, K. Donelaitis buvo
įvesdintas į Tolminkiemio parapiją. Jis buvo penkioliktasis pastorius šioje
parapijoje ir čia išgyveno 37 metus, iki pat savo mirties.
1756
m. jis pastatė, jau trečią Tolminkiemyje, šįkart mūrinę, bažnyčią. Ėmėsi žygių
statyti senelių - našlių prieglaudą. Ir pastatė. Daugelyje darbų jam padėjo
šalia gyvenęs brolis Mykolas Donelaitis, irgi garsėjęs meistryste.
Tolminkiemio našlių namai, toliau klebonija (kairėje) ir bažnyčia. F. O. Tecnerio piešinys. |
Bet
tiesioginės, tikybinės pareigos pareikalaudavo daugiausia laiko. Jis atidžiai
pildydavo apeigų (krikšto ir kitokias) knygas, du kartus per dieną sakydavo
pamokslus: iš ryto - vokiečiams vokiškai, po pietų - lietuviams lietuviškai.
O
dar kur bažnyčios žemės, daugybės hektarų, priežiūra. Užvaduotojų juk nėra.
Galbūt
asketiškajam K. Donelaičiui būdavo pikta stebint kitus, kai jie gyvena srovės
nešami, tenkindami savo malonumus. Juk pats taip nelengvai, daug ko atsisakydamas, iš
valstiečių luomo pakilo į dvasininkus.
Tokius
jis vadino nenaudėliais, bet gal viduje ir pavydėjo laisvės pojūčio ir
polėkio... Toks būras Plaučiūns tikras nenaudėlis. Laukai neprižiūrėti, žolė
nepjauta. Išvažiavo į Karaliaučių dalgio pirkti, po savaitės grįžo be dalgio ir
be arklio. Viską praūžė Karaliaučiaus turguje su prekeiviais ir gražuolėmis. O
Slunkius - apsileidėlis ir nevala, jo ūkis šiandien atpažįstamas daugelio
Lietuvos kaimo girtuoklių šeimose...
Atlikęs
bažnytines apeigas ir pareigas, K.Donelaitis daug laiko praleisdavo sode
(sodindavo medelius, skiepydavo, akiuodavo) arba užsiimdavo mechanikos darbais
(tekindavo optinius stiklus, darydavo barometrus, fortepijonus, kurių, kaip
rašoma, tris sumeistravęs. Senatvėje apgailestaudamas pasakė: „Ak, kad dar
galėčiau dirbt barometrus!").
XVIII a. prūsų lietuvio (būro) šeimyna. Teodoro Lepnerio piešinys. |
K.
Donelaitis buvo aršus pietistas, pripažino liuteronų srovę, orientuotą į
asketizmą, konservatyvų šeimos moralinių normų laikymąsi. Nekentė girtavimo,
aplaidumo. Kategoriškai nemėgo vienišų moterų, netyčia pagimdžiusių vaikelį. Tą
vaikelį krikštydamas, jis joms gerą porciją pamokslų išliedavo... kaltindamas
palaidavimu, nuodėmėmis, o gimimo faktą surašydamas bažnyčios knygoje, dar
palydėdavo savo pastabomis. Ta tokia ir anokia...
Iš
kur K. Donelaitis perėmė tokį griežtą toną, savęs varžymą, saugojimąsi nuo
įvairiausių aistrų, pagundų? Kai paskaitai jo „Metus", ten būrai gyveno
kaip gyvenę, nesukdami sau galvos dėl taisyklių. Ir kuo daugiau toms taisyklėms
nusižengia, girtauja, tinginiauja - tuo jie įdomesni, spalvingesni. Panašūs į žmones,
o ne į stabus.
Baigęs
mokslus ir mokytojavimą Stalupėnuose (dab. Nesterovas) ir jau būdamas
pastoriumi Tolminkiemyje, 1744 m. jis vedė buvusio Stalupėnų mokyklos vedėjo
pastoriaus našlę Oną Reginą Olefant (Ohlefant), kuri buvo vokietė, Geldapės
teisėjo duktė.
Paklausite,
kodėl vedė našlę? Trisdešimt vienerių metų vyras su padėtimi, garantuotu darbu
paėmė našlę, nors gal būtų galėjęs susirasti jaunesnę, dar niekad netekėjusią.
Kas žino, gal K. Donelaitis turėjo ir kitų svajonių. Bet tuomet apie meilę,
abipusį jausmų ryšį jaunam pastoriui buvo leista svajoti, bet neleista rinktis.
Pagal paprotį jis privalėjo pasirūpinti dvasininko našle. Regis, šis seniai
pamirštas paprotys pareina iš prūsų genčių, kai, žuvus kariui, jo žmona
atitekdavo broliui, ir taip buvo stiprinama giminė, karių klanas.
Ragainės
(dab. Krasnoznamensko) pastorius, pirmosios lietuviškos knygos autorius Martynas
Mažvydas taip pat buvo atsidūręs panašioje padėtyje. Albertinos absolventas, po
studijų atvykęs į Ragainę, turėjo vesti mirusio klebono našlę.
Eilutės
iš dokumentų:
Pastorius
J. Jordanas apie apsilankymus Tolminkiemyje Liudvikui Rėzai rašė: „Tuo laiku,
būtent 1776 m., susipažinau su juo asmeniškai, nes tiek daug apie jį buvau
girdėjęs - apie jo mechaninius ir optinius darbus, apie stiklų šlifavimą,
barometrų dirbimą, kurių vieną dar prieš ketverius metus turėjau ir kuris buvo
visiškai puikus, apie gražų fortepijoną ir du pianinus."
Donelaičių vaikai: Adomas, Fridrikas,
Kristijonas, Mykolas ir trys seserys, kurių vardai nežinomi.
Kristijonas kilęs iš laisvųjų valstiečių. Šeima
buvo gabi, ji davė daug pagarsėjusių meistrų ir mechanikų, vienas giminaitis
išėjo net į valdininkus. Apie K. Donelaičio tėvą turime labai maža žinių, nes
jis mirė 1720 m., kai būsimasis poetas teturėjo šešerius metus. Tėvas paliko
našlę su septyniais vaikais - keturiais sūnumis ir trimis dukterimis. Apie
brolius išliko daugiau žinių negu apie seseris. Vyriausias brolis Fridrikas
(Pričkus) buvo Karaliaučiaus auksakalys, muzikos ir fizikos instrumentų
dirbėjas, pagarsėjęs tuo, kad padirbo pirmąjį fortepijoną Prūsijoje. Matyt,
Kristijonas iš brolio išmoko meistrystės, nes studijuodamas kurį laiką dirbo jo
ceche, bet vėliau tikriausiai susipyko ir vertėsi savarankiškai pamokomis ir
kt.
Sunku suprasti, kodėl Kristijonas, jau būdamas
pastoriumi Tolminkiemyje savo brolį juvelyrą Pričkų/Fridriką Karaliaučiuje
aplankė tik vieną kartą per visą gyvenimą. Šiandienos akimis, argi šimtas kilometrų
yra atstumas?
Kitas brolis, Mykolas, taip pat buvo
auksakalys, fizikos instrumentų dirbėjas, jis pardavė tėvo jam pavestą ūkį ir
apsigyveno Tolminkiemyje pas Kristijoną. Trečias brolis, Adomas, buvo kalvis ir
auksakalys, gamino ginklus, laikė smuklę.
Kristijono Donelaičio rankraščio faksmilė |
K. Donelaičio kūrybą išleido Liudvikas
Rėza. Poemą sutrumpinęs 468 eilutėmis, kūrinį paredagavęs, pavadinęs
„Metais", kartu su savo atliktu vertimu į vokiečių kalbą išspausdino 1818
metais.
UNESCO nutarimu 1977 m. Kristijono
Donelaičio poema „Metai" įtraukta į „Europos literatūros šedevrų
biblioteką".
Mirė K. Donelaitis 1780 m. vasario 18 d.
Tolminkiemyje, dab. Čistyje Prudy
Tolminkiemio bažnyčia
1967 m. Tolminkiemio
bažnyčia atstatyta pagal N. Kitkausko restauravimo projektą, bažnyčios kriptoje
perlaidoti poeto palaikai. 1979 m. Tolminkiemyje įkurtas K. Donelaičio
memorialinis muziejus. Kaliningrado istorijos muziejaus filialas.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą